Χωρίς το λάδι, οι κινητήρες, όσο και αν είναι τεχνολογικά προηγμένοι, θα καταλήξουν στον κάλαθο των αχρήστων, καθώς χωρίς αυτό η ζωή τους δε θα ξεπεράσει τα μερικά δευτερόλεπτα λειτουργίας.
Το λάδι, αποτρέπει τη ζημιά στους κινητήρες διαχωρίζοντας τις κινούμενες επιφάνειες με μία λεπτή, μαγική θα λέγαμε, στρώση, επιτρέποντας το κάθε μηχανολογικό κομμάτι στον κινητήρα να κινείται εφαπτόμενο στο συνεργαζόμενό του με ελάχιστη τριβή και φθορά. Και εμείς με απλές κινήσεις, νιώθουμε ένα αίσθημα δημιουργίας διατηρώντας την καρδιά της μοτοσικλέτας μας ακμαιότατη.
Ο σημαντικότερος ρόλος του λαδιού στον κινητήρα είναι ουσιαστικά ένας ρόλος καθαρισμού. Με το πέρασμα του χρόνου και μετά από κάποιες ώρες λειτουργίας της μοτοσικλέτας μας, το λάδι ουσιαστικά θα μολυνθεί με διάφορα υποπαράγωγα από τη διαδικασία της καύσης, περιλαμβάνοντας ακόμα άκαυστη βενζίνη, υγρασία ή ακόμα και ψυκτικό υγρό, χάνοντας έτσι τις ευεργετικές ιδιότητες για τα πολύτιμα για εμάς μέταλλα του κινητήρα μας.
Σκεφτείτε πως τεράστιες δυνάμεις κατά τη λειτουργία του κινητήρα τείνουν να διαλύσουν τη μοριακή δομή του λιπαντικού, καθώς εκείνο εργάζεται σκληρά για να αποτρέψει την άμεση και βίαιη επαφή των δομικών στοιχείων του, εργασία που επαναλαμβάνεται πολλές φορές το λεπτό. Είναι απαραίτητο να χρησιμοποιούμε το απολύτως ενδεδειγμένο από τον κατασκευαστή τύπο λιπαντικού. Η μοτοσικλέτα μας σχεδιάστηκε για να λειτουργεί με απλό, ημι-συνθετικό ή πλήρως συνθετικό λάδι.
Αν επιθυμείτε την αναβάθμιση με κάποιο καλύτερης ποιότητας λιπαντικό, κυρίως λόγω των συνθηκών λειτουργίας του κινητήρα σας, είναι απαραίτητο να έχετε την επιβεβαίωση του κατασκευαστή ότι η κίνηση αυτή δε θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο μοτέρ. Θα ήταν ευχής έργο να μην μπει κανένας από τους ιδιοκτήτες μοτοσικλέτας στον πειρασμό να χρησιμοποιήσει λιπαντικό για κινητήρες αυτοκινήτων, ακόμα και με τα ίδια χαρακτηριστικά.
Αλλάζοντας τα λάδια
Η αλλαγή λαδιών περιλαμβάνει την αλλαγή του λιπαντικού αλλά και του φίλτρου. Είναι έξυπνο να αλλάζουμε και τα δύο ταυτόχρονα, ή τουλάχιστον να αλλάζουμε το φίλτρο κάθε δύο αλλαγές λαδιών. Τα φραγμένα φίλτρα μπορούν να προκαλέσουν την ίδια ζημιά με την απουσία λαδιού, καθώς εμποδίζουν τη σωστή ροή και κατά συνέπεια την επαρκή λίπανση, αλλά και αμφίδρομα αλλάζοντας μόνο το φίλτρο σε παλιό λάδι δε θα βελτιώσει σε καμία περίπτωση τη λιπαντική ικανότητά του.
Οι περισσότερες μοτοσικλέτες άνω των 125 κ.εκ διαθέτουν φίλτρο λαδιού. Οι τοποθεσίες ποικίλουν, αλλά συνήθως βρίσκονται στο εμπρός κάτω μέρος του κινητήρα ή στο πλαϊνό τμήμα για τα εξωτερικά φίλτρα, και κάτω από αυτόν για τα εσωτερικά. Σχεδόν όλα τα εξωτερικά φίλτρα είναι βιδωτά πάνω στο μπλοκ του κινητήρα. Υπάρχουν αρκετά ειδικά εργαλεία για την αφαίρεση των εξωτερικών φίλτρων και παρότι λειτουργεί αποτελεσματικά, είναι σημαντικό να αποφεύγουμε τη χρήση κατσαβιδιού για την αφαίρεσή του (ρωτήστε κάποιον που είχε την τραυματική εμπειρία της επαφής με καυτό λάδι).
Θερμή παράκληση προς τους επίδοξους αυτοδίδακτους μηχανικούς αποτελεί η σωστή και ηθική απόρριψη του λιπαντικού που αντικαθιστούμε. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πετάμε τα λάδια σε υπονόμους ή σε κάδους απορριμμάτων. Προτιμότερο είναι να τα αποθηκεύσουμε και να τα παραδώσουμε στο μηχανικό μας, ο οποίος έχει τον τρόπο να τα παραδώσει σε υπεύθυνους ανθρώπους.
Στις περισσότερες σύγχρονες μοτοσικλέτες, η μεταλλική τάπα του κάρτερ διαθέτει μια ελαφρά μαγνητική ικανότητα, και η οποία έλκει οποιοδήποτε ίχνος μεταλλικού στοιχείου παράγεται από τη λειτουργία του κινητήρα λόγω της τριβής των μεταλλικών επιφανειών.
Γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να τη σκουπίζουμε πριν την επανατοποθετήσουμε. Στην επανατοποθέτηση της τάπας είναι πρέπον να αλλάζεται και η στεγανοποιητική ροδέλα προς αποφυγή διαρροών, οι οποίες μόνο καταστροφικά αποτελέσματα μπορεί να έχουν για την περηφάνια της μοτοσικλέτας μας (φανταστείτε τα σχόλια των κατόχων βρετανικών παλαιών μοτοσικλετών να βλέπουν μια κηλίδα λάδι κάτω από τη σύγχρονη μοτοσικλέτα μας).
Μετά την αλλαγή λαδιών, καλό είναι να μη δουλέψει ο κινητήρας σε πολύ υψηλές στροφές, καθώς πρέπει να γεμίσει το φίλτρο λαδιού και μετά η πίεση θα αποκατασταθεί στο σύνολο του κινητήρα μας. Σε περίπτωση βέβαια που το ενδεικτικό πίεσης λαδιού δε σβήσει, τότε μάλλον έχουμε κάτι πολύ λάθος, όπως για παράδειγμα έχουμε ξεχάσει να βιδώσουμε το καινούργιο φίλτρο λαδιού. Πάντως, θα ήταν σώφρον να ελέγξουμε μια τελευταία φορά τη στάθμη του λαδιού μετά από μερικά λεπτά λειτουργίας του κινητήρα.
Η συλλογή των παλιών λιπαντικών, μπορεί να γίνει εύκολα. Χρειάζεται μόνο προσοχή, λίγος σχετικά χρόνος και τα κατάλληλα…σκεύη για να μην κάνετε χάλια το γκαράζ σας.
Πρόκειται για μια διαδικασία η οποία είναι κρίσιμη για την υγεία της μοτοσικλέτας μας. Η καθυστέρηση της αλλαγής των λαδιών σημαίνει και φθορά για το μοτέρ.
Επιλέξτε τα λιπαντικά που προβλέπει ο κατασκευαστής, ο οποίος και ορίζει τις προδιαγραφές που πρέπει να έχουν.
Πηγή: mototriti.gr