Εδώ έχουμε να κάνουμε με το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016», ένα καταξιωμένο πλέον μοντέλο που φέρνει την καταγωγή του από το θρυλικό Kadett και ήρθε στην αγορά με στόχο να κυριαρχήσει στην μεσαία κατηγορία. Στη συγκεκριμένη δοκιμή, οδηγούμε την έκδοση CDTI 1.6 diesel, 136 ίππων.
Έχοντας οδηγήσει όλες τις προηγούμενες γενιές, αλλά και το συγκεκριμένο (όταν πρωτοήρθε στην Ελλάδα), βλέπουμε ότι, αυτό εδώ το Astra, δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει με σχεδιαστικές ακρότητες, ή τεχνολογίες του μέλλοντος, αλλά ποντάρει στην ουσία που έχει τελικά αξία για τον καταναλωτή -ειδικά- αυτής της κατηγορίας.
Σημαντικό ατού του νέου σε σχέση με το προηγούμενο Astra, είναι η έως και 200 κιλά ελάττωση του βάρους, γεγονός που έχει θετικό αντίκτυπο σε όλα τα επίπεδα της οδήγησης (επιδόσεις, φρένα, στρίψιμο, ευχρηστία), κάτι που επιτρέπει στην Opel να ισχυρίζεται πως αυτό εδώ το Astra είναι πιο απολαυστικό στην οδήγηση από ποτέ.
Εντός, εκτός και επί τα αυτά
Το νέο αμάξωμα που χαρακτηρίζεται για την «συντηρητική» αλλά απευθυνόμενη σε μεγάλο φάσμα του αγοραστικού κοινού, σχεδίαση, έχει μήκος 4,37 μ. και ύψος 1,46 μ., όντας σχεδόν 5 εκ. κοντύτερο και 2,6 εκ. πιο χαμηλό από τον προκάτοχό του. Όμως οι χώροι είναι τελικά μεγαλύτεροι (κυρίως λόγω της σχεδίασης των καθισμάτων) αφού οι πίσω επιβάτες έχουν 35 χλστ περισσότερο χώρο για τα πόδια τους, γεγονός που επιτρέπει τρεις ενήλικες να βολεύονται χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις στο πίσω κάθισμα. Το τελευταίο όταν διπλωθεί δημιουργεί έναν εντελώς επίπεδο χώρο φόρτωσης 1.210 λτ μαζί με το πορτμπαγκάζ, που από μόνο του χωρά 370 λτ. αποσκευών, παρά το ότι, στην βάση του υπάρχει η ρεζέρβα ανάγκης, απαραίτητη για τις μετακινήσεις στην χώρα μας. Τα μεγέθη αυτά, χωρίς να διεκδικούν πρωτεία στην κατηγορία, θεωρούνται επαρκή, ενώ η επίπεδη σχεδίαση του ενοποιημένου χώρου αποσκευών, είναι σημαντικό ατού για κάθε χώρο φόρτωσης. Από την άλλη, η ποιοτική καμπίνα είναι από τις πιο ευρύχωρες στην κατηγορία, με μειονέκτημα τις λιγοστές θήκες για μικροαντικείμενα. Και η ποιότητα κατασκευής όμως έχει τύχει ανάλογης προσοχής. Τα προσεγμένα υλικά (στο ταμπλό μαλακά) και το φινίρισμα, δίνουν στο νέο Astra μια από τις κορυφαίες θέσεις της κατηγορίας σε επίπεδο ποιότητας και στους χρήστες αίσθηση μεγαλύτερης κατηγορίας. Το κέντρο διαχείρισης βρίσκεται στην έγχρωμη οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα, από όπου ελέγχεται η νέα γενιά του συστήματος IntelliLink infotainment που είναι συμβατή με Android Auto και Apple CarPlay. Η οθόνη IntelliLink φροντίζει και για την αισθητή βελτίωση της εργονομίας, κάτι που συνοδεύεται από την ευκολία χειρισμού του ηχοσυστήματος, της συνδεσιμότητας με smartphones και των βασικών ρυθμίσεων του αυτοκινήτου.
Εργονομικά, το νέο Astra αγγίζει το άριστα με τους λίγους φωτιζόμενους διακόπτες τοποθετημένους εκεί που τους περιμένεις, άριστη θέση οδήγησης με μεγάλο εύρος ρυθμίσεων, εξαιρετική πλευρική στήριξη και επαρκή ορατότητα, με εξαίρεση τη φαρδιά πίσω κολώνα.
Ο εξοπλισμός είναι ανάλογος με την έκδοση και αφορά μία σειρά συστημάτων ασφάλειας, άνεσης και υποστήριξης όπως:
- Σύστημα Αναγνώρισης Οδικής Σήμανσης
- Σύστημα Διατήρησης Λωρίδας Κυκλοφορίας με Προειδοποίηση Αλλαγής Λωρίδας Οχήματος
- Ένδειξη Απόστασης Προπορευόμενου Οχήματος
- Σύστημα Αναγνώρισης Επικείμενης Σύγκρουσης με Φρενάρισμα Επικείμενης Σύγκρουσης
- Cruise control με περιοριστή ταχύτητας που διασφαλίζει την τήρηση της ταχύτητας εντός επιτρεπόμενων ορίων.
- Advanced Park Assist που αυξάνει την άνεση και μπορεί να παρκάρει αυτόματα το αυτοκίνητο με το πάτημα ενός μπουτόν.
- Κάμερα οπισθοπορείας που ενεργοποιείται με την επιλογή της όπισθεν.
- Φώτα IntelliLux LED, το πατενταρισμένο σύστημα full-LED matrix light της Opel που προσφέρει οδήγηση με μεγάλη σκάλα φώτων που δεν «τυφλώνει» τους άλλους οδηγούς.
Κινητήρας
Στην περίπτωσή μας οδηγήσαμε τον 1.6 diesel κινητήρα των 136 ίππων, με σύστημα start/stop και σχεδόν άριστα χαρακτηριστικά λειτουργίας. Έχει ανεκτό θόρυβο, τραβάει από χαμηλά και φτάνει εύκολα στο κόκκινο των 5.000 σ.α.λ.. Συνδυάζεται με 6άρι μηχανικό κιβώτιο η κλιμάκωση του οποίου επιτρέπει στον οδηγό, ακόμα και με 6η να πατά το γκάζι από τις 1.000-12.000 σ.α.λ. και ο κινητήρας να ανεβάζει στροφές χωρίς να κομπιάζει.
Έχοντας να αντιμετωπίσει ένα βάρος 1.350 κιλών, οι επιδόσεις που καταφέρνει (9.6″ τα 0-100 και 205 χλμ. τελικής) είναι τουλάχιστον αξιοπρεπείς και γίνονται ακόμα πιο ενδιαφέρουσες, όταν σε αυτές έρχεται να προστεθεί και η μικρή μέση κατανάλωση, που στην περίπτωση της δοκιμής μας ήταν μόλις 5,6 λτ/100χλμ.
Στη θέση του οδηγού
Στη θέση οδηγού του Astra, δεν έχεις απαίτηση ούτε να βάλεις φωτιά στο δρόμο, ούτε και να γίνεις το κέντρο της προσοχής των γύρω σου. Εδώ μιλάμε για την επιτομή της χρηστικής αυτοκίνησης, που προσφέρει ένα όχημα με μεγάλη «εμπειρία» στη μικρομεσαία κατηγορία, δίνοντας έμφαση στα σημεία που έχει ανάγκη ο μέσος αγοραστής. Ποιότητα κατασκευής, χώροι, ασφάλεια, ευχρηστία, value for money και δευτερευόντως, οδική συμπεριφορά, φρένα, ηχομόνωση και επιδόσεις.
Στα θέματα πρώτης προτεραιότητας λοιπόν το Astra είναι αψεγάδιαστο και καλύτερο τον προκάτοχό του. Όμως πέραν αυτού, είναι καλοστημένο, εύχρηστο και αποτελεσματικό, εστιάζοντας κυρίως στην άνεση της μετακίνησης. Παρά το ότι η ανάρτηση παραμένει στην ίδια βασική συνταγή (γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα με σύνδεσμο Watt απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες χωρίς να «πλέει», δεν αφήνει το αμάξωμα να γέρνει πολύ στις στροφές και δεν δημιουργεί προβλήματα αν αποφασίσεις να πας γρήγορα. Με άλλα λόγια συνδυάζει άνεση (μειώνεται αν από τον πίνακα πίεσης των ελαστικών επιλέξεις την πίεση ECO), ποιότητα και γρήγορη οδήγηση, δίνοντας περισσότερη έμφαση στα δυο πρώτα.
Το θαυμάσιο κιβώτιο επιτρέπει τις γρήγορες/θετικές αλλαγές, ενώ το τιμόνι χωρίς να παίρνει master πληροφόρησης του οδηγού, επαρκεί σε αμεσότητα και ακρίβεια. Στις μεγάλες ταχύτητες (πάει και πάνω από 200) η σταθερότητα δεν παρουσιάζει προβλήματα, ενώ το μόνο που επιδέχονται κριτική είναι ο θόρυβος κύλισης. Ανάλογες οι θετικές εντυπώσεις και από τα φρένα, που σε καμιά φάση της δοκιμής μας δεν έδειξαν κουρασμένα, ούτε και δημιούργησαν οσμές υπερθέρμανσης, κάτι που θα αντιμετωπίζαμε με τον διακόπτη παροχής αποσμητικού στην καμπίνα!
Εκεί όμως που εντυπωσιαστήκαμε, ήταν τα φώτα. Κυριολεκτικά γινόταν η νύχτα ημέρα, όταν άναβες τα πανίσχυρα φώτα του Astra και δικαίως η Opel δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην τεχνολογία IntelliLux LED.
Δια ταύτα
Η 5η γενιά Astra, δίνοντας έμφαση στο μειωμένο βάρος και τις εξελίξεις της φίρμας σε μηχανικά μέρη και ψηφιακές τεχνολογίες, είναι πολύ μπροστά από αυτήν που αντικαθιστά και δίκαια στοχεύει στην κορυφή των επιλογών του μέσου οικογενειάρχη. Συνδυάζοντας ποιότητα, χώρους, ευχρηστία, επιδόσεις και κατανάλωση, θεωρείται μια από τις καλύτερες επιλογές με μακρινό ορίζοντα «χρόνου λήξης» και ελαφρώς τσουχτερή τιμή, που στην περίπτωσή μας αγγίζει τις 22.000 ευρώ.
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Χώροι
- Απόδοση κινητήρα
- Οδική συμπεριφορά
- Κατανάλωση
- Ευχρηστία
- Φώτα
Κατά
- Συντηρητική σχεδίαση
- Λίγες θήκες για μικροαντικείμενα
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Μικρομεσαίο, 5θέσιο επιβατικό
Κινητήρας: 4κυλ., 16βάλβιδος, 1.598 cc, diesel
Ισχύς: 136 ίπποι/3.500σ.α.λ.
Ροπή: 32,6χγρμ/2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
Ανάρτηση: ΕμπρόςΓόνατα McPherson/ Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
Τροχοί (εμπρός/πίσω): 225/45 R17
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση με κύκλο στροφής11,5 μ.
0-100: 9.6’’
Τελική: 205χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 5,6λτ/100χλμ
Ρεζερβουάρ: 48 λτ
Διαστάσεις (χλστ): Μήκος4.370, Πλάτος1.809, Ύψος1.485
Μεταξόνιο (χλστ): 2.662
Χώρος αποσκευών: 370 / 1210 λτ
Βάρος: 1.350 κιλά
Νίκος Τσάδαρης