Το νέο Vitara της Suzuki φοράει «βαριά» φανέλα, τουλάχιστον στην ελληνική αγορά όπου για πολλά χρόνια (από τα τέλη της δεκαετίας του ’80) ήταν το πλέον καλοπουλημένο αυτοκίνητο ελευθέρου χρόνου, κάτι που οφείλεται στο ότι συνδύαζε αρετές καθαρόαιμου τετρακίνητου και SUV.
Πρόκειται για ένα μικρομεσαίο αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου με σημαντικές και εκτός δρόμου δυνατότητες, αλλά και λογική τιμή. Πλεονεκτήματα του νέου μοντέλου, αποτελούν οι κινητήρες 1.6 βενζίνης και diesel, η τετρακίνηση AllGrip, η hi-tech τεχνολογία που διαθέτει και η ποιότητα κατασκευής.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν ένα λευκό Vitara με τον 1600άρι βενζινοκινητήρα των 120 ίππων και πλούσιο εξοπλισμό.
Εξωτερικά δίνεται η εικόνα ενός υπερυψωμένου επιβατικού, με αδρές γραμμές και σημαντικό ύψος από το έδαφος, ούτως ώστε να γίνονται εμφανείς οι εκτός δρόμους δυνατότητες παρά τα ασφάλτινα λάστιχα.
Με πλήρως ανανεωμένο εξωτερικό design, δείχνει σύγχρονο και μοντέρνο, διατηρώντας παράλληλα τις αναφορές στη σχεδιαστική του κληρονομιά.
Οι τροχοί μεγάλης διαμέτρου, σε συνδυασμό με τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος, προδιαθέτουν για τις εκτός δρόμου ικανότητες του μοντέλου.
Οι προβολείς τύπου LED με μπλε καλύμματα, συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας, βελτιώνοντας σημαντικά το εύρος οπτικού πεδίου του οδηγού κατά τη νυχτερινή οδήγηση.
Επιπλέον, το σύστημα τετρακίνησης ALLGRIP με τις τέσσερις επιλογές λειτουργίας που διαθέτει δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει τη λειτουργία που ταιριάζει περισσότερο στο οδόστρωμα στο οποίο κινείται, εξασφαλίζοντας εξαιρετική εντός και εκτός δρόμου απόδοση.
Το Vitara με μήκος 4,175 μ., προσφέρει επαρκείς χώρους για 4 (έως και 5) άτομα, που έχουν στη διάθεσή τους χώρο αποσκευών 375 λίτρων, που μεγαλώνει σημαντικά (1.120λτ) αν αναδιπλωθεί το χωριστό πίσω κάθισμα. Στα συν και ο διπλός πάτος του χώρου αποσκευών.
Το εσωτερικό του αυτοκινήτου χωρίς να χρησιμοποιεί ακριβά υλικά (τα πλαστικά είναι σκληρά), δείχνει καλά φτιαγμένο, με άριστη ποιότητα συναρμολόγησης και πολύ πάνω του μέσου όρου εργονομία.
Οι πολλοί χώροι για μικροπράγματα, ενισχύουν την εικόνα πρακτικότητας που οφείλει να έχει ένα αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου, ενώ η ψηλή θέση οδήγησης αποδεικνύεται λειτουργική, με πολλές ρυθμίσεις για το κάθισμα και το τιμόνι, αλλά η ρύθμιση της πλάτης είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής. Πλεονέκτημα στην περίπτωσή μας η επένδυση με αλκαντάρα των με πολύ καλή πλευρική στήριξη καθισμάτων.
Ο πίνακας οργάνων και η σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας, μαζί με το στρογγυλό σχήμα του ρολογιού και των αεραγωγών προσδίδει στο εσωτερικό μια πιο νεανική και σπορ εικόνα, ενώ ο εξοπλισμός παθητικής ασφάλειας περιλαμβάνει 7 αερόσακους, οι οποίοι προστατεύουν τους επιβάτες σε περίπτωση εμπρόσθιας ή πλάγιας πρόσκρουσης, προεντατήρες ζωνών με περιοριστή δύναμης, καθώς και έναν μηχανισμό που περιορίζει την προς τα πίσω κίνηση του πεντάλ του φρένου. Επιπλέον, το σχήμα και η κατασκευή του καπό, των υαλοκαθαριστήρων και των προφυλακτήρων εξασφαλίζουν την απορρόφηση ενέργειας έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουν την πιθανότητα τραυματισμού σε περίπτωση που το όχημα έρθει σε επαφή με πεζό.
Ο εξοπλισμός ενεργητικής ασφάλειας περιλαμβάνει το νέο σύστημα Radar Brake Support (RBS). Όταν το αυτοκίνητο κινείται με χαμηλή ταχύτητα λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης, το σύστημα εντοπίζει το όχημα που βρίσκεται εμπρός, και σε περίπτωση που διαγνώσει πιθανότητα σύγκρουσης ενημερώνει τον οδηγό μέσω ηχητικού τόνου, αλλά και γραπτού μηνύματος που εμφανίζεται στην οθόνη πολλαπλών πληροφοριών του οχήματος. Αν η πιθανότητα σύγκρουσης αυξηθεί, το RBS ενεργοποιεί το βοηθητικό σύστημα πέδησης, που αυξάνει την δύναμη πέδησης σε περίπτωση φρεναρίσματος πανικού, εάν δε το σύστημα διαγνώσει ότι η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη, εφαρμόζει αυτόματα τα φρένα στον μέγιστο βαθμό.
Επιπλέον το σύστημα ACC του Vitara, συνδυάζει τεχνολογία cruise-control με το ραντάρ του συστήματος RBS, για να κάνει την οδήγηση ευκολότερη και πιο ξεκούραστη. Χρησιμοποιεί το ραντάρ προκειμένου να υπολογίσει την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, και προσαρμόζει αυτόματα την ταχύτητα του νέου Vitara, ώστε να διατηρεί μια από τρεις, προεπιλεγμένες από τον οδηγό, αποστάσεις.
Τέλος, το ηχοσύστημα διαθέτει μια πολυλειτουργική οθόνη αφής 7 ιντσών, που επιτρέπει τον εύκολο χειρισμό, ακόμα και αν ο χρήστης φοράει γάντια. Ένα τρισδιάστατο σύστημα πλοήγησης καθιστά τα χαρακτηριστικά στοιχεία του χάρτη εύκολα αναγνωρίσιμα. Παράλληλα, το σύστημα επιτρέπει την εύκολη σύνδεση με smartphone και τη χρήση των ανάλογων εφαρμογών.
Ο εξοπλισμός συμπληρώνεται με σύστημα ελέγχου κατάβασης (Hill Descent Control), που ενεργοποιεί αυτόματα το φρένο και διατηρεί το όχημα σε προδιαγεγραμμένες χαμηλές ταχύτητες κατά τη διάρκεια κατάβασης και σύστημα ελέγχου σε ανηφόρες (Hill Hold), που διευκολύνει την εκκίνηση σε ανηφόρες. Στα μείον θα σημειώσουμε μόνο την έλλειψη ρεζέρβας, καθώς υπάρχει μόνο «κιτ» επισκευής, αν και η επιλογή αυτή εξοικονομεί επί πλέον χώρο αποσκευών.
Το Vitara της δοκιμής μας κινείτο από τον 1600άρι βενζινοκινητήρα των 120 ίππων/6.000σ.α.λ. με ροπή 15,9χγρμ/4.400σ.α.λ. Στον κινητήρα αυτόν, έχει πραγματοποιηθεί εκτεταμένη μείωση τριβών και βάρους, τόσο εντός όσο και στα σχετιζόμενα με αυτόν εξαρτήματα, προκειμένου να επιτευχθεί όχι μόνο ανώτερη οικονομία καυσίμου, αλλά παράλληλα υψηλή ιπποδύναμη και ροπή. Το 4κύλινδρο σύνολο που συνδυάζεται με 5άρι χειροκίνητο (με κοντές σχέσεις) κιβώτιο ταχυτήτων και έχει να αντιμετωπίσει ένα συνολικό βάρος περίπου 1250 κιλών, δεν τα καταφέρνει άσχημα καθώς επιταχύνει από στάση στα 100χλμ. σε 11.5’’ και φθάνει στην τελική των 181 χλμ/ώρα. Να σημειώσουμε εδώ πως οι επιδόσεις αυτές σημειώνονται με την ρύθμιση του κινητήρα στη θέση sport πατώντας το σχετικό μπουτόν, ενώ στην βασική ρύθμιση ο κινητήρας παρουσιάζεται υποτονικός και άδειος ψηλά, αλλά εντυπωσιακά οικονομικός. Η μέση κατανάλωση που σημειώσαμε κατά τη διάρκεια της συμβίωσής μας, ήταν 7,0λτ/100χλμ., αλλά σημειώθηκε με περιορισμένη χρήση του μπουτόν sport.
Στις ελάχιστες εξορμήσεις μας εκτός ασφαλτόδρομου, εκτιμήσαμε ιδιαίτερα το σύστημα AllGrip, το οποίο διαθέτει τέσσερεις διαφορετικές, κατ’ επιλογήν του οδηγού, λειτουργίες και χρησιμοποιεί μια νέα τεχνολογία, προκειμένου να στείλει περισσότερη ροπή στους πίσω τροχούς σε περίπτωση που ανιχνεύσει απώλεια πρόσφυσης στο εμπρός μέρος. Η λειτουργία αυτή δίνει τη δυνατότητα στο σύστημα να προβλέψει την πιθανή απώλεια πρόσφυσης στον εμπρός άξονα, βάσει της επιφάνειας του οδοστρώματος, της θέσης του πεντάλ του γκαζιού και της γωνίας του τιμονιού, και να στείλει περισσότερη ροπή στους πίσω τροχούς, πριν ακόμα η απώλεια πρόσφυσης εμφανιστεί.
Οι 4 κατ’ επιλογήν λειτουργίες, έχουν ως εξής: Auto, Sport, Snow & Lock και από τα όσα είδαμε αυτό που θα περιορίσει τις δυνατότητες του νέου Vitara είναι κυρίως τα συμβατικά ελαστικά (215/55/17), αφού η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος είναι 185 χλστ και, οι γωνίες προσέγγισης/διαφυγής με 18,2° και 28,2° αντίστοιχα, επιτρέπουν στον οδηγό να χειριστεί ευκολότερα την κίνηση του οχήματος σε επιφάνειες με έντονες αυλακώσεις ή στρωμένες με χιόνι/λάσπη. Όσον αφορά την ανάρτηση, οι εμπρός τροχοί χρησιμοποιούν γόνατα MacPherson και το σχήμα των κάτω ψαλιδιών όπως επίσης και το πλαίσιο της ανάρτησης έχει επανασχεδιαστεί, ενώ τα βελτιωμένα γόνατα προσφέρουν αυξημένη ακαμψία και οδηγική σταθερότητα.
Οι πίσω τροχοί χρησιμοποιούν ημιάκαμπτο άξονα, ο σχεδιασμός του οποίου (ένα κλειστό τμήμα αποτελούμενο από σωλήνα συμπιεσμένο σε σχήμα «U») ευνοεί την αυξημένη ακαμψία αλλά και την άνεση, που όμως περιορίζει σημαντικά το χαμηλό προφίλ των ελαστικών.
Το Vitara διαθέτει αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς δίσκους πίσω, με τη μείωση του βάρους και της τριβής στις δαγκάνες να εξασφαλίζει αποτελεσματικό φρενάρισμα σχεδόν σε κάθε περίπτωση.
Η συμπεριφορά του Vitara στον δρόμο είναι προβλέψιμη και ακριβής, χάρη και στην τετρακίνηση, εκτός από μια ασάφεια που έχει το τιμόνι στις μικροαλλαγές πορείας με μικρή ταχύτητα. Κατά τα λοιπά η απόκριση στις εντολές του οδηγού είναι ικανοποιητική και το αυτοκίνητο ιδιαίτερα ευκολοδήγητο και ευχάριστο, με καλή ποιότητα κύλισης. Λόγω ύψους γέρνει λίγο περισσότερο στις στροφές, αλλά στο σύνολο του είναι ουδέτερο, έως ελαφρά υποστροφικό στους γρήγορους ρυθμούς. Σημείο αναφοράς τα πολύ δυνατά φώτα και η αίσθηση «δεν σπάει, δεν χαλάει» που προκύπτει μέσα από την κάθε είδους χρήση της κατασκευής.
Συνολικά λοιπόν, το νέο Vitara, δείχνει προσαρμοσμένο στις σύγχρονες απαιτήσεις και τις επικρατούσες στην ελληνική αγορά συνθήκες, όντας ένα αυτοκίνητο «όλα σε ένα» προσιτό τόσο σε τιμή κτήσης, όσο και σε κόστος κίνησης, ακόμα και στην τετρακίνητη έκδοση που σίγουρα είναι αυτή που του ταιριάζει περισσότερο, αφού είναι το μικρομεσαίο SUV με τις καλύτερες εκτός δρόμου δυνατότητες. Όλα τα παραπάνω στην τιμή των από 20.160 ευρώ (με απόσυρση, για έκδοση 4Χ4).
Yπέρ
- Σύστημα τετρακίνησης
- Δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου
- Κινητήρας
- Κατανάλωση
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα κατασκευής
- Φώτα
Κατά
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Ασάφεια τιμονιού με μικρή ταχύτητα
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: Βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.598κ.εκ.
Ισχύς: 120 ίπποι/6000σ.α.λ.
Ροπή: 15,9χγρμ/4400σ.α.λ.
0-100: 11.5’’
Τελική: 180χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 7,0 λτ/100χλμ (μέση δοκιμής)
Μετάδοση: Στους 4 τροχούς με AllGrip system
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση: Μακ Φέρσον/Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα: Αεριζόμενοι/απλοί δίσκοι
Διαστάσεις: 4.175 Χ1.775Χ1.610 χλστ
Μεταξόνιο: 2.500 χλστ
Βάρος: 1.230 κιλά
Ελαστικά: 215/55/.17
Ρεζερβουάρ: 47 λτ
Χώρος αποσκευών: 375/1120 λτ Νίκος Τσάδαρης