Με συνέπεια στις δοκιμές μεγάλης διάρκειας που έχουμε ξεκινήσει από το 2012 σε αυτή εδώ την ενότητα, βρεθήκαμε στη θέση του οδηγού μιας BMW σειράς 3 (7η γενιά), με 2λιτρο ντίζελ κινητήρα (με ήπιο υβριδικό σύστημα) και κίνηση στους πίσω τροχούς.
Πρόκειται για ένα κλασικό επιβατικό όχημα τριών όγκων (μήκος 4.713 χλστ – μεταξόνιο 2.851 χλστ) του οποίου η πρόσφατη ανανέωση περιορίστηκε εξωτερικά σε μικρές σχεδιαστικές επεμβάσεις στο εμπρός και το πίσω μέρος (στάνταρ προβολείς LED και ζάντες αλουμινίου 17”) και εσωτερικά κυρίως στο ταμπλό με τις νέες οθόνες και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, μαζί με βελτίωση του βασικού εξοπλισμού.

Εν συντομία
Το όμορφο και εργονομικό εσωτερικό με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την κεντρική οθόνη αφής (οριζόντια) σε σειρά τοποθετημένα στο ταμπλό, είναι στο πνεύμα της εποχής. Όμως έχουν μειωθεί οι φυσικοί διακόπτες και οι λειτουργίες που αυτοί ενεργοποιούν γίνονται μέσω της οθόνης αφής ή φωνητικών εντολών, κάτι που δεν παύει να είναι επισφαλές σε περίπτωση black out.
Οι χώροι είναι επαρκείς για τέσσερις εύσωμους ενήλικες, με τον οδηγό να απολαμβάνει μια από τις καλύτερες θέσεις οδήγησης που έχουμε βρεθεί. Επαρκή κρίνουμε και τον χώρο αποσκευών (480 λίτρα), αλλά όχι τους χώρους για μικροαντικείμενα, ενώ η ποιότητα υλικών και συναρμογής δεν επιδέχεται κριτική.
Στον πλούσιο εξοπλισμό μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας, αυτόματος τριζωνικός κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί καθρέφτες, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, προβολείς LED, ηλεκτροχρωματικοί καθρέφτες, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, Bluetooth, συμβατότητα με Apple Car Play και Android Auto, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, συναγερμός, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.
Δυστυχώς, στον εξοπλισμό δεν υπάρχει ρεζέρβα, κάτι που θα επιμένουμε να συγκαταλέγουμε στα μειονεκτήματα όποιου αυτοκινήτου, καθώς οι ελληνικοί δρόμοι δεν «καταλαβαίνουν» από κιτ επισκευής ελαστικών.
Κινητήρας-Μετάδοση
Στην εποχή που όλες οι εταιρίες προσπαθούν να μειώσουν κατά το δυνατόν τους εκπεμπόμενους ρύπους, η BMW (και όχι μόνο) διατηρεί σύγχρονους κινητήρες ντίζελ μεγάλου κυβισμού σε συνδυασμό με ήπια υβριδική τεχνολογία. Πλεονέκτημα τους, η μεγάλη αυτονομία και η μικρή κατανάλωση και κατά συνέπεια η περιορισμένη εκπομπή ρύπων.
Στην 320d οι Γερμανοί τεχνικοί έχουν τοποθετήσει κατά τον διαμήκη άξονα ένα 2λιτρο ντίζελ κινητήρα, ισχύος 190 ίππων, που αποτελεί τμήμα ενός ήπιου υβριδικού συστήματος 48 V. Ο κινητήρας συνδυάζεται με μία μίζα/γεννήτρια που όταν υπάρχει ανάγκη (εκκίνηση, ή επιτάχυνση, κ.ά) αποδίδει στιγμιαία 11 επιπλέον ίππους. Το γεγονός βελτιώνει περεταίρω την «εκ φύσεως» ελαστικότητα του ντίζελ κινητήρα, προσφέροντας επιτάχυνση από στάση (0-100 σε 6.9΄΄), ενεργητική ασφάλεια στις επιταχύνσεις και τελικά οικονομία κατανάλωσης. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι, παρά το μεγάλο βάρος του οχήματος και την δύναμη του κινητήρα, η μέση κατανάλωση (σε μικτή χρήση) της δοκιμής μας ήταν μόλις 6,0 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, τιμή που σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ 59 λίτρων δίνει αυτονομία που πλησιάζει τα 1.000 χιλιόμετρα!
Βέβαια, η παραπάνω εκτίμηση αφορά συντηρητικούς ρυθμούς, με επιλεγμένα προφίλ μεταξύ comfort και eco, γιατί αν επιλέξεις το sport και πατήσεις το γκάζι στο πάτωμα, η μέση κατανάλωση μπορεί να αγγίξει και διψήφιο αριθμό λίτρων. Σε αυτή την περίπτωση, βοηθά πολύ το γεροδεμένο/καλοστημένο πλαίσιο, η ροπή του κινητήρα και το εξαιρετικό 8άρι αυτόματο κιβώτιο που μπορείς να το πάρεις και στα χέρια σου μέσω των «αυτιών» (paddles) που βρίσκονται πίσω από το πολυλειτουργικό τιμόνι.

Από τη θέση του οδηγού
Από τα πρώτα χιλιόμετρα στην αψεγάδιαστη θέση οδήγησης της 320d, αντιλαμβάνεσαι ότι στα 40 χρόνια ύπαρξης του μοντέλου, διατηρείται και βελτιώνεται συνεχώς η οδηγοκεντρική του προσέγγιση.
Με άψογη εργονομία και άπλετη ορατότητα, η ποιότητα κατασκευής και η συνολική συμπεριφορά της 320d, κάνει σαφές πως πρόκειται για ένα ακριβό όχημα με «εξειδίκευση» τα μεγάλα, ξεκούραστα ταξίδια, χωρίς αυτό να σημαίνει πως η πόλη το δυσκολεύει.
Με άριστη ποιότητα κύλισης, απουσία θορύβων από τον κινητήρα ή τα μηχανικά μέρη και αμελητέους αεροδυναμικούς θορύβους, η 7η γενιά της σειράς 3 νομίζεις πως γλιστρά αθόρυβα μέσα σε ένα τούνελ σιωπής.
Στην ίδια κατεύθυνση η λειτουργία της ανάρτησης που προσφέρει την άνεση ενός ακριβού σεντάν, σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότητα ενός GTI. Η σε γενικές γραμμές ουδέτερη οδική συμπεριφορά, αλλοιώνεται μόνο από απότομους χειρισμούς αναγκάζοντας τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης να επέμβουν διακριτικά, χωρίς άλλα επακόλουθα. Στα ενδεχόμενα «γλιστρήματα», η ακρίβεια του γρήγορου συστήματος διέυθυνσης δίνει στον οδηγό σαφή εικόνα για το που βρίσκονται οι κατευθυντήριοι τροχοί, ενώ όταν όλα πάνε …στραβά, τότε υπάρχουν τα αποτελεσματικά φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω) για να κρατήσουν το όχημα μακριά από την συμπαθή τάξη των φανοποιών.
Κερασάκι στην τούρτα, η ενδοτικότητα της ανάρτησης, που χωρίς να χάνει την αποτελεσματικότητά της όσον αφορά την στήριξη του αμαξώματος, ακολουθεί την γαλλική σχολή άνεσης. Αυτό, παρά το ότι στο αυτοκίνητο που οδηγούσαμε τα ελαστικά είχαν ακατάλληλο για τους ελληνικούς δρόμους προφίλ (225/40/19 Εμπρός – 255/35/19 Πίσω), με αποτέλεσμα όλες οι ανωμαλίες του δρόμου να περνούν ατόφιες στην ανάρτηση.

Δια ταύτα
Αν και ο γράφων δεν είναι θιασώτης των κλασικών επιβατικών οχημάτων (βλέπε κλασικές «κούρσες»), η συμβίωση για περίπου 1.000 χιλιόμετρα με την 320d, μας έβαλε σε σκέψεις.
Κλασικό, λειτουργικό, εύχρηστο, με ποιότητα υλικών – κατασκευής, άνεση, εξαιρετική οδική συμπεριφορά, οικονομία κατανάλωσης και σπάνια αυτονομία, το κλασικό …γιωταχί υπερτερεί σχεδόν σε όλους τους τομείς (εκτός χώρων και δυνατότητας κίνησης εκτός ασφαλτοδρόμων) από ένα ανάλογης κατηγορίας SUV.
Ικανό για χρήση στην πόλη και άριστο για μακρινές αποστάσεις, έχει μόλις δυο μειονεκτήματα. Το ένα είναι ουσιαστικό, η τσουχτερή τιμή (πως αλλιώς άλλωστε μπορείς να αγοράσεις όλα τα παραπάνω με το σήμα της BMW). Το άλλο, θεωρητικό και αφορά το μέλλον των κινητήρων ντίζελ, που απειλούνται (ειδικά στην ΕΕ), αλλά κανείς δεν ξέρει ακόμα για πόσα χρόνια θα παράγονται.
Υπέρ
– Ποιότητα υλικών/κατασκευής
– Εξοπλισμός
– Θέση οδήγησης
– Κινητήρας/επιδόσεις
– Οδική συμπεριφορά
– Αυτόματο Κιβώτιο
– Φρένα
– Κατανάλωση
Κατά
– Λίγοι χώροι για μικροπράγματα
– Έλλειψη ρεζέρβας
– Έλλειψη φυσικών διακοπτών
– Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο, μεσαίο επιβατικό
Διαστάσεις: 4.713 Χ 1.827 Χ 1.440 χλστ
Μεταξόνιο: 2.851 χλστ
Βάρος: 1.670 κιλά
Χώρος αποσκευών: 480 λτ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 59 λτ
Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16V, Twin power turbo, MHEV, 1.995 κ.ε.
Ισχύς: 190 ίπποι / 4.000σαλ
Ροπή: 400 Nm / 1.750 – 2.500σαλ
Ισχύς Ηλεκτροκινητήρα: 11 ίπποι
Ροπή Ηλεκτροκινητήρα: 25 Nm
Μπαταρία: Ιόντων λιθίου, 0,4 kwh
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων (ZF), με paddles
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
Τροχοί: 225/40/19 Εμπρός – 255/35/19 Πίσω
Φρένα: Αεριζόμενοι δίσκοι Εμπρός & Πίσω
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,4 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 6.9΄΄
Τελική ταχύτητα: 235 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 6,0 λτ/100χλμ
Εκπομπές CO2: 136 γρ/χλμ
Τιμή: από 55.380 €














