Το Suzuki Vitara είναι το πιο δημοφιλές τζιπάκι της ελληνικής αγοράς εδώ και δεκαετίες. Εκσυγχρονισμένο στην τελευταία του γενιά (2016) και λιγότερο σκληροτράχηλο από τους προγόνους του, παραμένει ένα αξιόπιστο SUV με καλή οδική συμπεριφορά, οικονομικό κόστος χρήσης και σημαντικές εκτός δρόμου δυνατότητες, ειδικά στην έκδοση AWD που οδηγήσαμε πρόσφατα.
Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Ουγγαρίας, με Ιαπωνική αξιοπιστία και ανήκει σε μια δική του κατηγορία όντας στο πάνω διάζωμα των B-SUV και στο κάτω των C-SUV.
Εν συντομία
Σχεδιαστικά το Vitara της δοκιμής μας παραμένει ίδιο με αυτό της περιορισμένης ανανέωσης του 2018. Αναγνωρίσιμο, κλασικό, «παλιομοδίτικο» με την καλή έννοια της λέξης και εξοπλισμένο τόσο όσο, με άνω του μέσου όρου εργονομία και απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα.
Τα υλικά χωρίς να δείχνουν ακριβά δίνουν αίσθηση ανθεκτικότητας στον χρόνο, γεγονός στο οποίο βοηθά και η άψογη συναρμογή τους.
Οι χώροι για τους επιβάτες δεν είναι το φόρτε του μοντέλου, αλλά τέσσερις ενήλικες θα ταξιδέψουν άνετα με αυτό, με εξαίρεση τους μεγαλόσωμους επιβάτες που θα βρουν στενά τα εμπρός καθίσματα.
Ο χώρος αποσκευών με διπλό πάτο είναι βολικός, αλλά κάτω από τον 2ο πάτο ο χώρος όπου θα έπρεπε να βρίσκεται η ρεζέρβα (να επιμείνετε να σας την προσθέσουν έστω κι αν πληρώσετε μερικά ευρώ περισσότερα) σπαταλιέται στη μεγάλη πλαστική θήκη όπου είναι τοποθετημένο το -σχεδόν πάντα- άχρηστο στη χώρα μας κιτ επισκευής ελαστικού. Επίσης, οι χώροι για τα μικροαντικείμενα δεν διεκδικούν βραβείο αλλά δεν λείπουν κιόλας.
Οι δυο μικρές σε διαστάσεις οθόνες για τα βασικά όργανα και τα πολυμέσα, δεν εντυπωσιάζουν, αλλά δίνουν σχεδόν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες – διευκολύνσεις και είναι εύχρηστες, ενώ αυτή των πολυμέσων διαθέτει λειτουργία αφής.
Ένα από τα ατού του Vitara θεωρείται ο εξοπλισμός ασφαλείας με το σύστημα Dual Sensor Brake Support (DSBS) που διαθέτει κάμερα και αισθητήρα λέιζερ για να «βλέπει» πεζούς και τις διαχωριστικές λωρίδες νύχτα – μέρα σε μικρές και μεσαίες αποστάσεις. Όλα αυτά μαζί με ένα πλήρες πακέτο σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας που βοηθούν τον οδηγό στην αποφυγή ατυχημάτων.
Ελαφρώς υβριδικό
Το Vitara της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με ένα κινητήρα που ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε δοκιμάσει. Το συμπαγές Ιαπωνικό SUV, ακολουθώντας τις τάσεις του εξηλεκτρισμού και της …αποπετρελαιοποίησης, έχει σαν βάση ένα 4κύλινδρο, 1400άρι κινητήρα βενζίνης με turbo, ήπιο υβριδικό σύστημα 48V, πολλές τεχνολογίες απόδοσης – οικονομίας και μέγιστη ισχύ 129 ίππων.
Παράλληλα, διαθέτει 235Nm ροπής που αποδίδονται σε χαμηλές στροφές με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιούνται οι αλλαγές ταχυτήτων στο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Το κιβώτιο αυτό δίνει κίνηση στο σύστημα αυτόματης τετρακίνησης AllGrip (με δυνατότητα κλειδώματος 50/50) και έχει διαφορετική κλιμάκωση από αυτό που συνόδευε τον «απλό» κινητήρα των 140 ίππων, αλλά χάρη στην ηλεκτρική υποβοήθηση καταφέρνει να δώσει στο βάρους περίπου 1,250 κιλών αμάξωμα ανάλογες επιδόσεις, με επιτάχυνση 0-100 σε 10,2΄΄ και αξιοπρεπείς ενδιάμεσες επιταχύνσεις, ενώ η τελική ταχύτητα φθάνει τα 190 χλμ/ώρα.
Από τη θέση του οδηγού
Από τα πρώτα μέτρα που διανύεις καθήμενος στην υπερυψωμένη και στενή θέση του οδηγού, διαπιστώνεις ότι το Vitara παραμένει το αξιόπιστο, τίμιο, και εύχρηστο πολυεργαλείο μετακίνησης που κάλλιστα μπορεί να είναι το μοναδικό όχημα ακόμα και για μικρές οικογένειες.
Αναβαθμισμένο από το 2018 στην ποιότητα υλικών του εσωτερικού, είναι γεροδεμένο, ευέλικτο, εύχρηστο και «παντός εδάφους» καθώς τα καταφέρνει το ίδιο καλά εντός-εκτός πόλης, στους επαρχιακούς δρόμους, στους αυτοκινητόδρομους, αλλά και στα βουνά (παρά τα μόνο 17,5 εκ. απόστασης από το έδαφος). Πλεονέκτημα στους με χαμηλή πρόσφυση δρόμους είναι και η τετρακίνηση AllGrip, που δίνει στον οδηγό τρεις επιλογές:
- Auto: για καλύτερη κατανάλωση
- Sport: που στέλνει περισσότερη ροπή στον πίσω άξονα
- Snow: Βελτιστοποίηση πρόσφυσης και δυνατότητα «κλειδώματος» της κατανομής σε εμπρός και πίσω άξονα.
Η ανάρτηση παρά τη μεγαλύτερη διαδρομή δεν επιτρέπει στο αμάξωμα μεγάλες κλίσεις στις στροφές και η οδική συμπεριφορά παραμένει προβλέψιμη, με την ανάρτηση να απορροφά τις κακοτεχνίες των δρόμων, αλλά το σύνολο υστερεί στην ποιότητα κύλισης παρά τα υψηλού προφίλ ελαστικά..
Στις θετικές εντυπώσεις σημειώνουμε τα δυνατά και ανθεκτικά φρένα, τα επίσης δυνατά φώτα, την άριστη εργονομία και την αίσθηση «δεν σπάει, δεν χαλάει» που συνήθως αποπνέουν τα made in Japan μοντέλα.
Ο κινητήρας λειτουργεί από χαμηλά χωρίς κομπιάσματα ή κενά, αλλά την ύπαρξη υβριδικής βοήθειας δεν την αντιλαμβάνεσαι παρά μόνο όταν επιλέξεις την σχετική έγχρωμη οθόνη στο καντράν.
Όμως, η βοήθεια του ήπιου ηλεκτρικού συστήματος είναι υπαρκτή κυρίως στην εκκίνηση και στο τέρμα γκάζι, ενώ αποδεικνύεται στη μέση κατανάλωση, η οποία στη διάρκεια της δοκιμής μας ήταν 6,5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα σε μικτή διαδρομή, μια επίδοση που εξασφαλίζει αυτονομία 650+ χιλιομέτρων και κάνει το υβριδικό Vitara να συγκλίνει με το αξέχαστο diesel των 120 ίππων.
Πλέον αυτών η τετρακίνηση είναι επαρκέστατη για την χρήση που γίνεται στα «τζιποειδή» της εποχής μας, ενώ το κλείδωμα σε κατανομή 50/50 ανά άξονα είναι ασφάλεια για …ροκ καταστάσεις πρόσφυσης. Εδώ βέβαια χρειάζεται προσοχή από τον οδηγό ώστε να μην ξεχάσει ότι τα ελαστικά είναι μόνο για άσφαλτο και δεν υπάρχει ρεζέρβα.
Δια ταύτα
Παρά το ότι η τρέχουσα γενιά Vitara διανύει τους τελευταίους μήνες της ζωής της, το δημοφιλές SUV αποτελεί μια πολύ πετυχημένη επιλογή καθώς συνδυάζει δυνατότητες, ευχρηστία, αξιοπιστία, ποιότητα κατασκευής, μειωμένη κατανάλωση και τιμή που το κατατάσσει στις πρώτες θέσεις της κατάταξης value for money της κατηγορίας του.
Υπέρ
- Γεροδεμένη κατασκευή
- Τετρακίνηση
- Εργονομία – Ορατότητα
- Ελαστικότητα κινητήρα
- Οδική Συμπεριφορά
- Φρένα – Φώτα
- Κατανάλωση
- Τιμή
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Μέτρια αίσθηση τιμονιού
- Ποιότητα κύλισης
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, B/C SUV/Crossover
- Διαστάσεις: 4.175 x 1.775 x 1.610 χλστ.
- Μεταξόνιο: 2.500 χλστ
- Ύψος από το έδαφος: 175 χλστ
- Βάρος: 1.245-1.275 κιλά
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 47 λίτρων
- Χώρος αποσκευών: 362 / 1.119 λτ.
- Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 1.373 κ.εκ., αμέσου ψεκασμού
- Ισχύς: 129 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
- Ροπή (Nm): 235/2.000-3.000 σ.α.λ.
- Ηλεκτροκινητήρας (ισχύς/ροπή): 14 ίπποι/53Nm
- Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς με σύστημα AllGrip
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
- Τροχοί: 215/55/17
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,4 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 10,2″
- Τελική ταχύτητα: 190 χλμ./ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 6,5 λτ./100 χλμ.
- Εκπομπές CO2: 132-133 γρ./χλμ.
- Τέλη κυκλοφορίας: 83,8 ευρώ
- Τιμή: από 25.530 ευρώ (αυτ/του δοκιμής 29.330 ευρώ)