Έναν πίνακα του Μαξ Λίμπερμπαν, τον πρώτο που προέρχεται από τη συλλογή που βρέθηκε στο σπίτι του Γερμανού Κορνέλιους Γκούρλιτ, γιου ενός αμφιλεγόμενου εμπόρου έργων τέχνης που φέρεται ότι συνεργαζόταν με τους Ναζί, ανακοίνωσε πως θα δημοπρατήσει ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s του Λονδίνου τον Ιούνιο.
Το έργο «Δυο καβαλάρηδες στην παραλία» φιλοτεχνήθηκε το 1901 και θα πουληθεί στις 24 Ιουνίου με τιμή εκκίνησης τις 350.000 λίρες (480.000 ευρώ).
Ο πίνακας είναι ένας από τους περίπου 1.600 που βρεθήκαν το 2012 στο διαμέρισμα του Γκούρλιτ στο Μόναχο και σε μια βίλα του στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Ο Γκούρλιτ πέθανε πέρσι τον Μάιο υποστηρίζοντας μέχρι τέλους ότι κληρονόμησε τον «θησαυρό» του από τον πατέρα του, τον Χίλντεμπραντ ο οποίος αγόραζε σε πολύ χαμηλές τιμές έργα που ανήκαν σε διωκόμενους Εβραίους. Κάποιοι από τους πίνακες – έργα που κατά τους Ναζί ανήκαν στη λεγόμενη «εκφυλισμένη» τέχνη – είχαν πουληθεί από το Γ΄Ράιχ, αφού αφαιρέθηκαν πρώτα από μουσεία.
Ένας από τους νόμιμους κληρονόμους των «Δύο καβαλάρηδων στην παραλία», στον οποίο επιστράφηκε ο πίνακας, θυμάται ότι τον είχε δει για τελευταία φορά την ημέρα που ένας θείος του, ο Νταβίντ Φρίντμαν, που πέθανε το 1942, είχε αποποιηθεί γραπτώς την περιουσία του, παραχωρώντας την στους Ναζί. Ο πίνακας βρισκόταν στο σπίτι του, στη σημερινή Πολωνία. «Μου είπαν να περιμένω μπροστά στην πόρτα του δωματίου όπου υπογράφονταν τα έγγραφα και έμενα εκεί για μια στιγμή, μπροστά σ’ αυτόν τον μαγευτικό πίνακα», αφηγήθηκε ο Νταβίντ Τόρεν. «Ήταν η επομένη της Νύχτας των Κρυστάλλων, η 9η Νοεμβρίου 1938», πρόσθεσε.
Ο Τόρεν έχασε και τους δύο γονείς του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς. Ο ίδιος πρόλαβε να φύγει από τη Γερμανία και μεγάλωσε στη Σουηδία ενώ σήμερα ζει στη Νέα Υόρκη. Το 1942 οι Ναζί πούλησαν τον πίνακα στον Χίλντεμπραντ Γκούρλιτ. Ένα άλλο έργο της συλλογής Γκούρλιτ, του Ματίς, επεστράφη στα μέσα Μαΐου στους κληρονόμους του Γάλλου συλλέκτη Πολ Ροζενμπέργκ.
Ο Κορνέλιους Γκούρλιτ κληροδότησε τη συλλογή του στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης. Είχε όμως συμφωνήσει με τις γερμανικές αρχές να παραδώσει 590 πίνακες για τους οποίους οι κληρονόμοι των αρχικών ιδιοκτητών είχαν στη διάθεσή τους έναν χρόνο για να τους διεκδικήσουν.