Η ψυχική αρρώστια του Andreas Lubitz (Αντρέας Λούμπιτς), του ανθρώπου που πήρε ένα αεροπλάνο με 149 ακόμη ανθρώπους και το οδήγησε μεθοδικά στο θάνατο φαίνεται ότι θα γράψει μια νέα σελίδα στην ασφάλεια των πτήσεων και στους κανόνες που ακολουθούνται στον αέρα.

Όπως μετά την 11η Σεπτεμβρίου άλλαξαν ριζικά οι κανόνες, έτσι αναμένεται να γίνει και μετά το τραγικό συμβάν με την Germanwings. Ήδη μάλιστα κάτι άρχισε να αλλάζει.

Αεροπορικές εταιρείες ανακοινώνουν ότι γίνεται υποχρεωτική η παρουσία δύο πιλότων στο πιλοτήριο κατά την πτήση προκειμένου να αποφευχθούν περιστατικά όπως αυτό με τον καταθλιπτικό Αντρέα Λούμπιτς, ενώ ήδη ξεκινούν συζητήσεις για βελτίωση του συστήματος εισόδους στο πιλοτήριο, αλλά και ενδεχομένως για διαρκή ψυχολογικά τεστ στους πιλότους.

Όπως είναι φυσικό το τραγικό συμβάν με το Airbus στις γαλλικές Άλπεις αλλάζει τα δεδομένα και ανοίγει τις συζητήσεις.

Συγκεκριμένα:

– Μετά την 11η Σεπτεμβρίου τα πιλοτήρια θωρακίστηκαν. Άδεια για να εισέλθει κάποιος στο πιλοτήριο χορηγείται μόνο από τους πιλότους, και αφού ένα μέλος του πληρώματος χρησιμοποιήσει το εσωτερικό τηλέφωνο για να επικοινωνήσει μαζί τους. Στον διακόπτη που ανοίγει την πόρτα, έχουν πρόσβαση οι πιλότοι.

Το σύστημα ασφαλείας με τις θωρακισμένες πόρτες που όπως φάνηκε δεν σπάνε ούτε με τσεκούρι, δίνει αρκετές εναλλακτικές, όμως βασίζεται σε μία και μόνη παραδοχή. Ότι ο καλός είναι μέσα στο πιλοτήριο και ο κακός έξω από αυτό. Έτσι πάντα ο πιλότος που είναι μέσα έχει δυνατότητα να μπλοκάρει οποιονδήποτε είναι από έξω ακόμη και αν έχει κωδικούς.

Δηλαδή ο πιλότος μπορεί να παρακάμψει ακόμη και τον κώδικα έκτακτης ανάγκης που χρησιμοποιεί κάποιος που βρίσκεται έξω από το πιλοτήριο, χρησιμοποιώντας το διακόπτη εναλλαγής μέσα από το πιλοτήριο. Έτσι μπορεί να τον μπλοκάρει έξω για όσο χρονικό διάστημα θέλει. Άλλωστε η πόρτα δεν μπορεί να ανοίξει για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα μεταξύ πέντε και 20 λεπτών μετά τη χρήση των κωδικών. Δηλαδή αυτός που είναι από έξω μπορεί κάθε πέντε λεπτά να χρησιμοποιεί τον κωδικό, όμως από μέσα ο πιλότος μπορεί χειροκίνητα να τον μπλοκάρει.

Ακριβώς αυτό χρησιμοποίησε ο ψυχικά άρρωστος Andreas Lubitz και έριξε το αεροπλάνο κρατώντας τον πιλότο εκτός.

Αυτό που πλέον εξετάζεται είναι να αναβαθμιστεί το σύστημα και να υπάρχουν εναλλακτικές.


– Ήδη πολλές αεροπορικές εταιρείες κάνουν υποχρεωτική την παρουσία δύο πιλότων στο πιλοτήριο
. Η ομοσπονδία των γερμανικών επιχειρήσεων της πολιτικής αεροπορίας (Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft e.V, BDL) ανακοίνωσε απόψε ότι σκοπεύει να επιβάλει στο άμεσο μέλλον ως κανόνα το να βρίσκονται πάντοτε στο πιλοτήριο όλων των αεροσκαφών εν πτήσει δύο πρόσωπα. Ανάλογες κινήσεις ανακοίνωσε η Easyjet, ενώ η Air Canada ανακοίνωσε ότι αλλάζει την πολιτική της ώστε να διασφαλίσει πως σε όλες τις πτήσεις της θα υπάρχουν πάντα δύο άνθρωποι στο πιλοτήριο.

– Με δεδομένο το γεγονός ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με τον συγκυβερνήτη, όπως δείχνουν και τα μέχρι τώρα στοιχεία, έχουν ανοίξει συζητήσεις αναφορικά με τα ψυχολογικά τεστ. Μέχρι σήμερα οι πιλότοι περνούν τα ψυχολογικά τεστ μια φορά για να γίνουν πιλότοι. Ωστόσο πλέον πληθαίνουν οι φωνές ότι θα πρέπει να περνούν αυτά τα τεστ σε όλη τη διάρκεια της καριέρας τους.

Ο ψυχικά ασθενής, ακατάλληλος Andreas Lubitz

Όλες οι έρευνες στρέφονται πλέον στην προσωπική του ζωή, αλλά και στον ιατρικό φάκελό του με τις αποκαλύψεις να διαδέχονται η μία την άλλη.

Στόχος να απαντηθεί ένα μεγάλο «γιατί». Γιατί αυτός ο άνθρωπος, ο Αντρέα Λούμπιτς (Andreas Lubitz), μπήκε στο πιλοτήριο αποφασισμένος να πάρει στο θάνατο μαζί του 149 ακόμη ανθρώπους.

Πληροφορίες λένε ότι στοιχεία που βρέθηκαν σπίτι του δείχνουν ότι ήταν ψυχικά άρρωστος και οι αποκαλύψεις για το μυστικό του σκοτεινού συγκυβερνήτη είναι συγκλονιστικές καθώς ο άνθρωπος που πέταγε το αεροπλάνο είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρείο με κρίσεις πανικού. Η νοσηλεία του έγινε πριν από έξι χρόνια και κράτησε περίπου έξι μήνες. Από τότε μάλιστα ο συγκυβερνήτης ήταν υπό παρακολούθηση.

Το μεγάλο ερώτημα ήταν πώς κατάφερε να περάσει τελικά τα ψυχολογικά τέστ και να βρεθεί μέσα στο πιλοτήριο του αεροπλάνου. Ο νεαρός μάλιστα είχε κριθεί «μη ικανός» για να πραγματοποιεί πτήσεις.

Σύμφωνα με τον φάκελο που βρήκαν οι Αρχές, ο 28χρονος όταν έκανε την εκπαίδευσή του στο Φοίνιξ της Αριζόνα διέκοψε γιατί παρουσίασε μαζικά ψυχολογικά προβλήματα. Έπασχε σοβαρότατα επεισόδια κατάθλιψης, άκουγε φωνές, και οι εκπαιδευτές τους τον έκριναν ακατάλληλο για πτήσεις. Δέχθηκε θεραπεία και αργότερα επέστρεψε να ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του.

 Ο Andreas Lubitz φαίνεται ότι αντιμετώπισε πρόσφατα μια ερωτική απογοήτευση. Φέρεται να χώρισε από τη φίλη του με την οποία συγκατοικούσε. Αυτό το γεγονός φέρεται να επηρέασε την ψυχολογία του…

Ξεκίνησε να εργάζεται για την αεροπορική εταιρεία Germanwings τον Σεπτέμβριο του 2013, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής του. Είχε συμπληρώσει 630 ώρες πτήσης.

Η καταγωγή του ήταν από το Μονταμπόρ στη Ρηνανία – Παλατινάτο της Γερμανίας.

Ο Λούμπιτς ξεκίνησε την εκπαίδευσή του το 2008 και αρχικά εργάστηκε ως αεροσυνοδός.

Είχε διακόψει προσωρινά την εκπαίδευσή του το 2009 και νοσηλεύτηκε σε ψυχιατρείο, για να τη συνεχίσει λίγους μήνες αργότερα.

Τα τελευταία λεπτά της αγωνίας

Η πτήση 4U 9525 αναχώρησε από την Βαρκελώνη με 150 επιβάτες στις 7:01 ώρα Ελλάδος, στις 24 Μαρτίου. Το Airbus 320 άρχισε να πετά με κατεύθυνση την Γαλλία και μισή ώρα αργότερα, είχε φτάσει στα 38.000 πόδια.

Στις 7:30 ώρα Ελλάδος, το αεροσκάφος επικοινώνησε για τελευταία φορά με τον πύργο ελέγχου.

Ένα λεπτό αργότερα, στις 7:31 ώρα Ελλάδος, το Airbus άρχισε να χάνει ύψος. Ο Γάλλος εισαγγελέας Μπρις Ρόμπιν δεν έδωσε στη δημοσιότητα τους ακριβείς χρόνους από το ηχητικό, ωστόσο είπε ότι οι δύο πιλότοι είχαν τον έλεγχο τα πρώτα 20 λεπτά της πτήσης.

Ο συγκυβερνήτης ήταν πολύ ευγενικός στις απαντήσεις του προς τον πύργο ελέγχου, στη συνέχεια ήταν «λακωνικός», ιδιαίτερα όταν ο κυβερνήτης άρχισε να ενημερώνει για την προγραμματισμένη προσγείωση. Λίγη ώρα μετά, ο κυβερνήτης εγκατέλειψε το πιλοτήριο, προφανώς για να επισκεφτεί την τουαλέτα.

Μάλιστα, στο ηχητικό ντοκουμέντο ακούγεται ο κυβερνήτης να ζητά από τον Αντρέας Λούμπιτζ να αναλάβει τον έλεγχο του αεροσκάφους. Στη συνέχεια, ακούγονται βήματα και την πόρτα του κόκπιτ να κλείνει.

Πλέον, ο Λούμπιτζ ήταν μόνος στο πιλοτήριο και τότε το αεροσκάφος να χάνει ύψος. Από εκεί και πέρα, μέσα σε δέκα λεπτά οδηγήθηκαν στο θάνατο 150 άνθρωποι. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, ο συγκυβερνήτης δεν είπε λέξη.

Στο ηχητικό ακούγεται ο κυβερνήτης που επιστρέφει. Άρχισε να χτυπά δυνατά την πόρτα ακόμη και με τσεκούρι. Ωστόσο, δεν έλαβε καμία απάντηση.

Στα τελευταία δευτερόλεπτα του ηχητικού, οι επιβάτες ακούγονται να ουρλιάζουν.