Ο Bέλγος καλλιτέχνης Γιαν Φαμπρ και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών παραπέμφθηκε στο δικαστήριο της Αμβέρσας κυρίως για σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία και προσβολή της αιδούς, στο πλαίσιο της διένεξής του με τον χορευτικό του θίασο Troubleyn η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, ανακοίνωσε σήμερα η βελγική δικαιοσύνη.
Ο Γιαν Φαμπρ είχε προκαλέσει αντιδράσεις για την περίφημη σκηνή με τα «Παλλόμενα Πέη» κατά την παράστασή του «Mount Olympus». Στην Ελλάδα είχε γίνει γνωστός, όταν διορίστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και αναγκάστηκε σε παραίτηση, λόγω του προγράμματός του, το οποίο έφερε βελγική ταυτότητα.
Στα τέλη του 2015 ο Φλαμανδός καλλιτέχνης αποδέχεται την πρόταση του τότε υπουργού Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, να αναλάβει τη διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Τον Φεβρουάριο του 2016 τοποθετήθηκε και επισήμως στο τιμόνι του φεστιβάλ.
Γιαν Φαμπρ: Η ιστορία πίσω από τις κατηγορίες
Το 2018 γύρω στους 20 χορευτές και χορεύτριες, πρώην συνεργάτες του Φαμπρ στο θίασο αυτό, είχαν καταγγείλει με ανοικτή επιστολή «ταπεινώσεις» που υπέστησαν, καθώς και εκβιασμό σεξουαλικού χαρακτήρα.
Μια έρευνα είχε ξεκινήσει από την επιθεώρηση εργασίας της Αμβέρσας σχετικά με την καταγγελία.
Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας αποφασίσθηκε να παραπεμφθεί ο Φαμπρ ενώπιον δικαστηρίου.
Ο καλλιτέχνης θα δικασθεί κυρίως για «βία» και «σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία» σε βάρος «δώδεκα εργαζομένων» και για «προσβολή της αιδούς», διευκρινίζεται σε ανακοίνωση της εισαγγελίας.
Στις 21 Σεπτεμβρίου η πρώτη δικαστική συνεδρίαση
Μια πρώτη διαδικαστική ακροαματική συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί στο δικαστήριο στις 21 Σεπτεμβρίου, αναφέρεται στην ανακοίνωση. Θα έχει στόχο να ορισθεί ένα χρονοδιάγραμμα για τη δίκη και δεν θα περιλάβει αναγκαστικά εμφάνιση του κατηγορουμένου.
Χορογράφος, καλλιτέχνης των πλαστικών τεχνών, θεατρικός σκηνοθέτης, ο 62χρονος Φαμπρ είναι γνωστός για τον προκλητικό χαρακτήρα της τέχνης του, με θεάματα που θίγουν ανοικτά το θέμα της σεξουαλικότητας.
Στο κείμενό τους, που είχε δημοσιοποιηθεί τον Σεπτέμβριο 2018 στον ιστότοπο του ολλανδόφωνου περιοδικού τέχνης rekto:verso, αυτοί οι πρώην συνεργάτες και ασκούμενοι κατήγγειλαν συστηματικές πράξεις «παρενόχλησης» εκ μέρους του φλαμανδού καλλιτέχνη.
Οι είκοσι συνυπογράφοντες, στην πλειονότητά τους γυναίκες –από τις οποίες 20 αναφέρονταν με το όνομά τους– υπογράμμιζαν πως «η ταπείνωση ήταν ο επιούσιος άρτος» στους κόλπους του θιάσου Troubleyn.
Οι ίδιοι εξηγούσαν πώς ο Ζαν Φαμπρ προσκαλούσε στο σπίτι του καλλιτέχνες με πρόσχημα παραστάσεις αναπαραστατικής τέχνης και επιχειρούσε τότε μια «σεξουαλική προσέγγιση».
Ορισμένοι συνεργάτες είδαν να τους προσφέρεται ένα σημαντικό χρηματικό ποσό έπειτα απ’ αυτές τις προσκλήσεις. Αυτοί που αρνούνταν τα χρήματα, έβλεπαν το ρόλο τους στις παραστάσεις να περιορίζεται.
«Ουδέποτε είχα την πρόθεση να εκφοβίσω ή να τραυματίσω τους ανθρώπους ψυχολογικά ή σεξουαλικά», είχε δηλώσει εκείνη την εποχή ο Φαμπρ μιλώντας στην ίδια εξειδικευμένη έκδοση.