Το Ιράν «ζήτησε επίσημα τεχνική βοήθεια» από τη γαλλική υπηρεσία διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων (BEA) για την επιδιόρθωση και τη λήψη δεδομένων από τα μαύρα κουτιά του ουκρανικού Boeing που καταρρίφθηκε κατά λάθος τον Ιανουάριο από ιρανικές δυνάμεις, ανακοίνωσε σήμερα η BEA, τερματίζοντας μήνες αβεβαιότητας για την τύχη των δύο συσκευών.
Ο καταγραφέας συνομιλιών θαλάμου διακυβέρνησης (CVR) και ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης (FDR), αναμένεται να μεταφερθούν στις εγκαταστάσεις της BEA, κοντά στο Παρίσι, όπου «οι εργασίες θα ξεκινήσουν στις 20 Ιουλίου», τόνισε η γαλλική υπηρεσία στο Twitter.
Αυτή η τεχνική βοήθεια εκτελείται στο πλαίσιο μιας «έρευνας ασφαλείας υπό την ηγεσία του Ιράν», είπε.
Η αιτία της καταστροφής που στοίχισε τη ζωή 176 επιβατών και μελών του πληρώματος της πτήσης των ουκρανικών διεθνών αερογραμμών, κυρίως ιρανικής και καναδικής υπηκοότητας, είναι γνωστή: οι ιρανικές ένοπλες δυνάμεις παραδέχτηκαν στις 11 Ιανουαρίου, τρεις μέρες μετά το δυστύχημα, ότι εκτόξευσαν πύραυλο «κατά λάθος» ενάντια στο αεροσκάφος που μόλις είχε απογειωθεί από την Τεχεράνη με προορισμό το Κίεβο.
Ωστόσο, η ανάλυση των καταγραφέων πτήσης έγινε έκτοτε αντικείμενο διπλωματικής τριβής μεταξύ Καναδά, Ουκρανίας και Ιράν.
Η Οτάβα προέτρεπε εδώ και μήνες το Ιράν – που δεν διαθέτει τα τεχνικά μέσα για την εξαγωγή και την αποκρυπτογράφηση δεδομένων από μαύρα κουτιά – να τα στείλει στο εξωτερικό για ανάλυση.
Σε ένα tweet, το καναδικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (TSB) ανακοίνωσε σήμερα ότι «θα στείλει μια ομάδα ερευνητών για να βοηθήσει στη λήψη δεδομένων» σε εργαστήρια BEA που βρίσκονται στο Λε Μπουρζέ, ένα προάστιο του Παρισιού.
Το επίσημο ιρανικό πρακτορείο Irna επιβεβαίωσε στις αρχές Ιουνίου ότι η Τεχεράνη ήταν έτοιμη να μεταφέρει αυτά τα μαύρα κουτιά στο εξωτερικό, εκτιμώντας ωστόσο πως δεν θα έφερναν «καμία ειδική βοήθεια» στην έρευνα.
Ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών Μοχαμάντ Τζαβάντ Ζαρίφ ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι τα μαύρα κουτιά του ουκρανικού αεροπλάνου θα σταλούν στη Γαλλία «τις προσεχείς ημέρες».
Πληττόμενη από ένα αμερικανικό εμπάργκο, η Τεχεράνη αρνήθηκε αμέσως μετά το δυστύχημα να στείλει τα μαύρα κουτιά στις Ηνωμένες Πολιτείες, ακόμα κι αν το αεροπλάνο και οι κινητήρες ήταν αμερικανικού σχεδιασμού.
Λίγα εργαστήρια στον κόσμο έχουν την τεχνική ικανότητα να επιδιορθώνουν κατεστραμμένες συσκευές εγγραφής για να μπορούν να εξάγουν δεδομένα από αυτά. Εκτός από το αμερικανικό NTSB, το γαλλικό BEA είναι από τα πιο γνωστά στον τομέα.
Η γαλλική υπηρεσία εξήγαγε αρχεία από τα μαύρα κουτιά του Boeing 737 MAX της Ethiopian Airlines, που συνετρίβη στις 10 Μαρτίου 2019 (με 189 νεκρούς) και εκείνο της Airbus A320 της Pakistan International Airlines στις 22 Μαΐου 2020 (97 νεκροί).
Όσον αφορά το ουκρανικό Boeing, την ημέρα του δυστυχήματος, η αεράμυνα του Ιράν ήταν σε εγρήγορση καθώς η Ισλαμική Δημοκρατία είχε εκτοξεύσει πυραύλους σε μια βάση του Ιράκ που στέγαζε Αμερικανούς στρατιώτες για να εκδικηθεί για την επίθεση αμερικανικών δυνάμεων που σκότωσε τον πανίσχυρο Ιρανό υποστράτηγο Κασέμ Σουλεϊμανί, στο αεροδρόμιο στη Βαγδάτη λίγες ημέρες νωρίτερα.