Κριτήριο για μια επιτυχημένη ακαδημαϊκή καριέρα αποτελεί μεταξύ άλλων και ο αριθμός των επιστημονικών δημοσιεύσεων.
Ωστόσο, όπως διαπίστωσε μια νέα αυστραλιανή μελέτη, εύκολα μπορεί να προβλέψει κανείς ποιοι είναι οι νέοι επιστήμονες που θα ακολουθήσουν μια πετυχημένη ερευνητική καριέρα, με βάση το πότε ξεκίνησαν να πραγματοποιούν επιστημονικές δημοσιεύσεις. Αυτό είναι σημαντικότερο όπως φαίνεται ακόμη και από την αίγλη του πανεπιστημίου όπου πραγματοποίησαν το διδακτορικό τους.
Επιπλέον, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια βασική αιτία που οι γυναίκες επιστήμονες υστερούν έναντι των ανδρών, είναι ότι συνήθως κάνουν λιγότερες επιστημονικές δημοσιεύσεις.
Για την πραγματοποίηση της μελέτης, οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ουίλιαμ Λόρανς του πανεπιστημίου Τζέημς Κουκ του Κερνς, μελέτησαν την πορεία πάνω από 1.400 βιολόγων σε τέσσερις ηπείρους.
Τα δύο βασικά συμπεράσματα της μελέτης είναι ότι:
– Πολύ λιγότερες γυναίκες φθάνουν στην κορυφή του επιστημονικού πεδίου τους, κυρίως επειδή κάνουν κατά μέσο όρο λιγότερες επιστημονικές δημοσιεύσεις σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους (πιθανώς επειδή πρέπει να ασχοληθούν με την οικογένειά τους ή επειδή από τη φύση τους είναι λιγότερο ανταγωνιστικές).
– «Σούπερ-σταρ» στο χώρο της επιστήμης γίνονται εκείνοι που κάνουν δημοσιεύσεις από νωρίς και με συχνότητα, άσχετα από το διεθνές κύρος του πανεπιστημίου από όπου πήραν το διδακτορικό τους.
Η συγκριτική ανάλυση έδειξε πως άσχετα με το πόσες δημοσιεύσεις είχε συνολικά κάνει κάθε επιστήμονας, τελικά ο κρίσιμος παράγοντας για την μελλοντική επιτυχία του ήταν σε πόσο νεαρή ηλικία είχε ξεκινήσει τις δημοσιεύσεις. Οι νικητές σε βάθος χρόνου ήσαν όσοι ξεκινούσαν νωρίς και, παράλληλα, συνέχιζαν τις επιστημονικές δημοσιεύσεις για πολλά ακόμα χρόνια.
«Για λόγους που δεν είναι απόλυτα ξεκάθαροι, ορισμένοι άνθρωποι απλώς τα καταφέρνουν να μπαίνουν στο “παιγνίδι” των δημοσιεύσεων πολύ νωρίς στην καριέρα τους και είναι ακριβώς αυτοί οι επιστήμονες που είναι πιο πιθανό να συνεχίσουν να κάνουν σημαντικές δημοσιεύσεις ερευνητικών αποτελεσμάτων και στο μέλλον», δήλωσαν οι ερευνητές.
«Δεν έχει σημασία αν πας στο Χάρβαρντ ή σε ένα πιο άσημο πανεπιστήμιο. Αν αρχίσεις να γράφεις επιστημονικά άρθρα, όταν είσαι ακόμα φοιτητής, τότε έχεις πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχεις μακροπρόθεσμα», είπε ο Ουίλιαμ Λόρανς.
Η μελέτη έδειξε επίσης ότι και η γλώσσα μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο για ένα μη αγγλόφωνο επιστήμονα, καθώς όσοι μεγαλώνουν σε μια αγγλόφωνη χώρα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα, αφού τα περισσότερα επιστημονικά περιοδικά, ιδίως τα πιο έγκριτα διεθνώς, απαιτούν άρθρα στην αγγλική γλώσσα.