Η τουρκική αστυνομία έθεσε υπό κράτηση επτά πρόσωπα, ανάμεσα στα οποία τέσσερις πιλότοι, στο πλαίσιο της έρευνας που διεξάγει σχετικά με τη διέλευση από αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης του Κάρλος Γκοσν, πρώην επικεφαλής της συμμαχίας Renault-Nissan, ο οποίος κατέφυγε στον Λίβανο αφού διέφυγε από την Ιαπωνία όπου επρόκειτο να δικαστεί.
Ο Γκοσν, ένας από τους διασημότερους επικεφαλής επιχειρήσεων στον κόσμο, έχει γίνει ο πιο διάσημος φυγάς της Ιαπωνίας αφού αποκάλυψε την Τρίτη πως διέφυγε στον Λίβανο επειδή, όπως υποστήριξε, δεν μπορούσε «να παραμείνει άλλο όμηρος του μεροληπτικού συστήματος δικαιοσύνης της Ιαπωνίας».
Στο μεταξύ στο Παρίσι, η γαλλίδα υφυπουργός Οικονομίας Ανιές Πανιέ-Ρινασέ δήλωσε σήμερα πως ο Γκοσν δεν πρόκειται να εκδοθεί, αν έρθει στη Γαλλία.
«Αν ο κ. Γκοσν έρθει στη Γαλλία, δεν θα εκδώσουμε τον κ. Γκοσν, επειδή η Γαλλία δεν εκδίδει ποτέ τους πολίτες της· εφαρμόζουμε λοιπόν για τον κ. Γκοσν τους ίδιους κανόνες που ισχύουν για όλους, όμως αυτό δεν μας εμποδίζει να σκεπτόμαστε πως ο κ. Γκοσν δεν χρειαζόταν να διαφύγει από την ιαπωνική δικαιοσύνη», δήλωσε σχετικά με τον πρώην επικεφαλής της Renault-Nissan, ο οποίος στην Ιαπωνία τελούσε υπό κατ’ οίκον περιορισμό.
Εξάλλου πηγή στην υπόθεση δήλωσε σήμερα στο Γαλλικό Πρακτορείο, επιβεβαιώνοντας πληροφορίες του δημόσιου ιαπωνικού τηλεοπτικού δικτύου NHK, πως ο Γκοσν είχε δύο γαλλικά διαβατήρια, το ένα από τα οποία κρατούσε πάνω του μέσα σε θήκη που έκλεινε με κωδικό.
Σύμφωνα με την πηγή, τρία διαβατήρια του Γκοσν (ένα γαλλικό, ένα λιβανέζικο και ένα βραζιλιάνικο) βρίσκονταν στην κατοχή των δικηγόρων του, όμως ο Γκοσν είχε δύο γαλλικά διαβατήρια.
Το δικαστήριο του είχε επιτρέψει να έχει ένα διαβατήριο επάνω του, κλεισμένο σε ένα είδος θήκης (δεν διευκρινίζεται τι ακριβώς ήταν) η οποία παρέμενε στην κατοχή του, αλλά το κλειδί της ο (ένας μυστικός κωδικός) κρατούσαν οι δικηγόροι του, εξήγησε η πηγή.
Το έγγραφο αυτό χρησίμευε ως βίζα βραχείας παραμονής στην Ιαπωνία και έπρεπε συνεπώς να το έχει διαθέσιμο για τις εσωτερικές μετακινήσεις του, σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή.
Σε περίπτωση ελέγχου, όφειλε να έρθει σε επαφή με τον δικηγόρο του που είχε τον κωδικό ώστε αυτός να μεταβεί επιτόπου (δεν μπορούσε να δώσει απλώς τον κωδικό τηλεφωνικά σε κάποιον αστυνομικό), διευκρίνισε η πηγή, προσθέτοντας πως οι διατάξεις αυτές δεν αφορούσαν μόνο τον Γκοσν, αλλά και άλλους αποφυλακισμένους με εγγύηση.
Ωστόσο οι ιαπωνικές αρχές δεν έχουν ηλεκτρονικά δεδομένα που να δείχνουν ότι ο Κάρλος Γκοσν, ο οποίος ήταν πολύ αναγνωρίσιμος, εμφανίσθηκε σε κάποιο από τα αεροδρόμια της χώρας με την πραγματική του ταυτότητα, πριν αναχωρήσει.
Είναι συνεπώς ύποπτος ότι χρησιμοποίησε κάποιο «παράνομο μέσο» για να βγει από την Ιαπωνία (με άλλη ταυτότητα και διαφεύγοντας των συνοριακών ελέγχων), υπογραμμίζει το NHK επικαλούμενο πηγές στην έρευνα.
Αυτό το δεύτερο γαλλικό διαβατήριο μπορεί όμως να χρησιμοποιήθηκε μετά την άφιξή του στην Τουρκία για τις συνήθεις τυπικές διαδικασίες, πριν ο Γκοσν ταξιδέψει στη συνέχεια προς τον Λίβανο όπου, σύμφωνα με τις τοπικές αρχές, εισήλθε απολύτως νόμιμα.