Η αυξανόμενη ανάγκη για μια πιο ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή καθώς και η μεγάλη διατροφική του αξία, το καθιστούν ως μια υπερτροφή που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει τεράστια ζήτηση.

Η πατρίδα του είναι το Μεξικό και η Ευρώπη το έμαθε λίγο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θεωρείται ένας από τους πιο νόστιμους καρπούς που υπάρχουν και μπορεί να συνδυαστεί με πολλές τροφές και ποτά. Είναι φρούτο και όχι λαχανικό, όπως εσφαλμένα αναφέρεται αρκετές φορές.

Ο λόγος για το αβοκάντο, το τρόφιμο που αγαπούν οι χίπστερ και που πουλάει σαν τρελό τα τελευταία χρόνια, όπως άλλωστε καταδεικνύουν και επίσημα στοιχεία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κέντρο για την προώθηση των εισαγωγών από αναπτυσσόμενες χώρες (CBI), που αποτελεί μέλος του ολλανδικού οργανισμού επιχειρήσεων, οι εξαγωγές αβοκάντο στην Ευρώπη σχεδόν τριπλασιάστηκαν σε αξία μεταξύ του 2013 και του 2017.

Η τεράστια ζήτηση έχει επηρεάσει και τις ζωές αρκετών ανθρώπων στην Κένυα, μια χώρα που επίσης παράγει το μαγικό αυτό φρούτο.

«Ήταν μια καλή σεζόν. Η τιμή ανά φρούτο σχεδόν διπλασιάστηκε σε σύγκριση με την περσινή χρονιά», αναφέρει στο BBC ο Peter Kariuki από την Καντάρα (κεντρική Κένυα) που ολοκλήρωσε πρόσφατα την πώληση της παραγωγής του -400.000 αβοκάντο- γι’ αυτή τη σεζόν.

Ο Kariouki ήταν ο πρώτος αγρότης στην περιοχή που πίστεψε στο αβοκάντο πριν από 30 και πλέον χρόνια.

«Εργαζόμουν ως καθαριστής και μεταφορέας στο αεροδρόμιο στα 80s, εκεί έμαθα για τις εξαγωγές αβοκάντο», σημειώνει. Το γεγονός ότι ο πατέρας του εργαζόταν στο ινστιτούτο αγροτικής έρευνας κοντά στο χωριό, βοήθησε ώστε να φέρει τους πρώτους καρπούς στη φάρμα.

Σήμερα, η φάρμα του αριθμεί 200 δέντρα τα οποία του προσφέρουν ετήσιο εισόδημα περίπου 20.000 δολάρια. Κάθε φρούτο που πουλά του αποφέρει περίπου 0.10 δολάρια, ποσό ελάχιστο σε σχέση με τα 10 δολάρια που  κοστίζουν τα πιάτα με αβοκάντο που σερβίρονται σε εστιατόρια της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου.

«Κλαδεύουμε τα δέντρα μια φορά το χρόνο», λέει στο BBC. Καθώς όλο και περισσότεροι αγρότες ασχολούνται με το αβοκάντο, ο Kariuki κοιτάζει πως θα επεκτείνει την επιχείρησή του ώστε να έχει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Για το λόγο αυτό σκοπεύει να φυτέψει άλλα 300 δέντρα στη φάρμα του. Όταν τα φρούτα είναι έτοιμα, προσλαμβάνει εργάτες για να τα μαζέψουν και οι εξαγωγείς συλλέγουν τη συγκομιδή από τη φάρμα του.

Για τον Kariouki μπορεί να ήταν μια καλή χρονιά, αυτό όμως δεν ισχύει για την Lucy Njeri που κάνει εξαγωγές. «Από άποψη πωλήσεων δεν ήταν καλή σεζόν», τονίζει η 30χρονη επιχειρηματίας που μαζί με τον σύζυγό της έχουν την εταιρεία Saipei Foods.

Φέτος, όπως λέει, οι εξαγωγές αβοκάντο που έκανε η επιχείρησή της ξεπέρασαν τους 1.200 τόννους, με τη συντριπτική πλειοψηφία να πηγαίνει κατά κύριο λόγο στην Ευρώπη.

«Όσο είχαμε έναν σταθερό προμηθευτή η αγορά ήταν κορεσμένη και οι τιμές δεν ήταν όσο καλές περιμέναμε. Αλλά έτσι είναι οι δουλειές», σημειώνει.

Για το 2018 θα υπάρξει υπερπροσφορά σύμφωνα με το CBI το οποίο προβλέπει πάντως πως νέες αγορές αβοκάντο όπως η Κίνα θα αυξήσουν τη ζήτηση.

«Οι φυτείες αβοκάντο σε παγκόσμια κλίματα επεκτείνονται ταχύτατα αλλά χρειάζεται χρόνος για να καλύψουν τη ζήτηση», αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση του CBI.

Σύμφωνα με την εφημερίδα The Star Newspaper, ο πρόεδρος της Κένυας, Uhuru Kenyatta θα επισκεφθεί εντός Νοεμβρίου την Κίνα για μια έκθεση εισαγωγών, όπου αναμένεται να υπογράψει εμπορικές συμφωνίες για διάφορα προϊόντα συμπεριλαμβανομένων και των αβοκάντο. Θα συνοδεύεται από καλλιεργητές και εμπόρους.

Η Κένυα αυτή τη στιγμή είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη παραγωγή αβοκάντο στην αφρικανική ήπειρο ξεπερνώντας την Ν. Αφρική. Σε παγκόσμιο επίπεδο ωστόσο το μερίδιό της είναι μικρό σε σχέση με χώρες όπως το Περού, η Χιλή και φυσικά το Μεξικό που παράγει το 45% της παγκόσμιας αγοράς. Οι ΗΠΑ αποτελούν τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αβοκάντο στον κόσμο, με την Ολλανδία να ακολουθεί.