Στα 11,3 δισεκατομμύρια ευρώ έχει κοστίσει στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2000 η απέλαση παράτυπων μεταναστών και 1,6 δισ. ευρώ η προστασία των συνόρων της Ευρώπης. Αυτό αποκαλύπτει έρευνα που διεξήχθη από σύμπραξη ευρωπαίων δημοσιογράφων που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα σε 16 χώρες.
Η έρευνα δημοσιεύεται ενώ μαίνεται η συζήτηση στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ένα σχέδιο δράσης που θα ενισχύει την καταπολέμηση της παράτυπης μετανάστευσης και την υποδοχή προσφύγων και αιτούντων άσυλο.
Τα κράτη μέλη συμφωνούν στην επίσπευση της απέλασης των παράνομων μεταναστών, και είναι διχασμένα όσον αφορά τη βοήθεια που πρέπει να δοθεί στην Ιταλία και την Ελλάδα, δύο χώρες των οποίων τα συστήματα υποδοχής έχουν καταποντιστεί από τις αφίξεις μεταναστών.
Πώς οργανώνεται η επιστροφή παράτυπων προσφύγων; Το ερώτημα είναι εδώ και χρόνια ο σκόπελος των ευρωπαϊκών μεταναστευτικών πολιτικών. «Το ποσοστό των παράτυπων μεταναστών που επέστρεψαν στις χώρες τους ήταν 33% το 2014», υπογράμμισε την Τρίτη ο Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Δημήτρης Αβραμόπουλος.
Τα κράτη μέλη δαπανούν περιουσίες για την επιστροφή των προσφύγων: 11,3 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2000, σύμφωνα με την έρευνα. Η απέλαση ενός πρόσφυγα κοστίζει κατά μέσο όρο 4.000 ευρώ, το ήμισυ του ποσού καλύπτει τα έξοδα μεταφοράς.
Οι πρόσφυγες έχουν δαπανήσει από την πλευρά τους 15,7 δισεκατομμύρια ευρώ για να πληρώσουν για τη διέλευση και την άφιξή τους σε ευρωπαϊκό έδαφος, διευκρινίζει η μελέτη που είναι αποτέλεσμα εργασίας έξι μηνών που εκπόνησαν περίπου 20 δημοσιογράφοι, στατιστικοί και προγραμματιστές από 16 ευρωπαϊκές χώρες.
Περισσότεροι από 600.000 μετανάστες ζήτησαν άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2014. Από τον Ιανουάριο μέχρι τα τέλη Μαΐου 2015, περισσότεροι από 100.000 πρόσφυγες διέσχισαν τη Μεσόγειο και 1.865 πνίγηκαν, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης.
Οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι καλούνται επίσης να χρηματοδοτούν την προστασία των συνόρων: 1,6 δισεκατομμύριο ευρώ από το 2000, με κύριους επωφελούμενους τους μεγάλους βιομηχανικούς ομίλους ειδικούς στον τομέα αυτόν όπως οι Airbus, Finmeccanica και Thales, υπογραμμίζει η έρευνα.
Οι φράκτες με τα ψηλά συρματοπλέγματα που κατασκευάστηκαν για την προστασία των ισπανικών θυλάκων Θέουτα και Μελίγια στο Μαρόκο κοστίζουν 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τη συντήρησή τους. Το φράγμα στα σύνορα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στοιχίζει περισσότερα από 7 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στους έλληνες φορολογούμενους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεισφέρει στη χρηματοδότηση της δράσης για την υποδοχή αιτούντων άσυλο και για μέτρα προστασίας των συνόρων.
Ποσό 3,1 δισεκ. ευρώ περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό για την περίοδο 2014-2020 για το Ταμείο για το Άσυλο, τη Μετανάστευση και την Ένταξη (AMIF) και 3,8 δισεκ. για το Ταμείο για την Ασφάλεια (ISF). Η Γαλλία θα χορηγήσει 1,6 δισεκ. ευρώ για την ασφάλεια μέσω του ISF και, 265 εκατομμύρια μέσω του AMIF, διευκρινίζει η Επιτροπή.