Στην πολιτική και στρατιωτική αεροπορία υπάρχει ένα ρητό: οι κανονισμοί γράφονται με αίμα. Διότι μέσα από τη μελέτη των αιτίων των διαφόρων ατυχημάτων και δυστυχημάτων το αεροπλάνο θεωρείται σήμερα ένα από τα πιο ασφαλή μέσα μεταφορών.

Ουσιαστικά αυτά τα «μαθήματα» του παρελθόντος, μαζί με λίγη τύχη, είναι που έσωσαν τις ζωές των επιβατών της πτήσης της Delta από τη Μινεάπολη στο Τορόντο.

Οι δεξαμενές καυσίμου αποθηκεύονται κυρίως στις πτέρυγες

Οι αεροπορικές καταστροφές του παρελθόντος έχουν διδάξει στους ειδικούς ότι τα καύσιμα των αεροσκαφών πρέπει να αποθηκεύονται κυρίως στα φτερά και όχι ακριβώς κάτω από τους επιβάτες.

«Τις πρώτες ημέρες της αεροπορίας, εκεί αποθηκεύονταν – στην κοιλιά του αεροσκάφους», δήλωσε ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστήμιου Αεροναυπηγικής Embry-Riddle University, McCormick, στο CNN.

Όταν το αεροσκάφος Bombardier CRJ900 της Delta έκανε αναγκαστική προσγείωση τη Δευτέρα, αναποδογύρισε και γλίστρησε στον διάδρομο προσγείωσης, η γεμάτη καύσιμα δεξιά πτέρυγά του έσπασε, αφήνοντας πίσω του μια πύρινη κόλαση με το αεροπλάνο να συνεχίζει να γλιστράει και να αναποδογυρίζει.

«Η πτέρυγα που απελευθερώθηκε κράτησε τη φωτιά μακριά από την καμπίνα επιβατών», δήλωσε ο Joe Jacobsen, αεροδιαστημικός μηχανικός που έχει εργαστεί για την Boeing και την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

«Θέλουμε να είμαστε σε θέση να διαχωρίσουμε τα καύσιμα από τον χώρο των επιβατών και ταυτόχρονα να είμαστε σε θέση να διασφαλίσουμε ότι η άτρακτος μπορεί να σταματήσει σε σταθερή θέση», είπε ο McCormick.

Τα καθίσματα 16G είναι σχεδιασμένα για ασφάλεια – όχι για άνεση

Τα περισσότερα σύγχρονα εμπορικά αεροσκάφη απαιτείται να διαθέτουν τα λεγόμενα καθίσματα 16G, που σημαίνει ότι μπορούν να αντέξουν 16 φορές τη δύναμη της βαρύτητας, όπως δήλωσε ο McCormick.

«Δεν θέλετε τα καθίσματα να διαλυθούν είτε να χαλαρώσουν σε ένα αεροπορικό ατύχημα – ακόμη και αν είναι ανάποδα», είπε χαρακτηριστικά.

«Επομένως, δεν είναι ειδικά σχεδιασμένα για άνεση, αλλά για αντοχή σε περίπτωση ατυχήματος», δήλωσε ακόμα ο McCormick.

«Οι επιβάτες σίγουρα θα είχαν εκσφενδονιστεί και θα είχαν υποστεί πολύ περισσότερους τραυματισμούς, αν δεν υπήρχαν τα συγκεκριμένα καθίσματα», δήλωσε ο Hassan Shahidi, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων. «Αυτός ήταν ένας σημαντικός παράγοντας στην υπόθεση».

Και αν αυτό το δυστύχημα είχε συμβεί πριν από μερικές δεκαετίες, η έκβαση θα μπορούσε να ήταν πολύ πιο ζοφερή, όπως δήλωσε ο ειδικός αναλυτής του CNN, Peter Goelz.

Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα εξειδικευμένα μέλη του πληρώματος

«Οι δύο αεροσυνοδοί σε αυτή την πτήση δεν είχαν “προσγειώσει” ποτέ αεροπλάνο ανάποδα», δήλωσε η Sara Nelson, διεθνής πρόεδρος της Ένωσης Αεροσυνοδών-CWA. Όμως το δίδυμο είχε εκπαιδευτεί για πολλά σενάρια, όπως η εκκένωση των επιβατών μέσα σε 90 δευτερόλεπτα.

Παρά το γεγονός ότι δεκάδες επιβάτες ήταν δεμένοι στα καθίσματά τους και κρέμονταν ανάποδα σαν νυχτερίδες, το πλήρωμα κατάφερε να εκκενώσει ολόκληρο το αεροπλάνο σε λιγότερο από 90 δευτερόλεπτα».

«Οι αεροσυνοδοί έκαναν άψογα τη δουλειά τους. Ήταν ηρωικοί», δήλωσε η Nelson. «Και ελπίζω ότι αυτό θα κάνει το κοινό να είναι πιο ευαισθητοποιημένο και πιο ευγνώμον προς τους ανθρώπους που υπηρετούν αυτό το επάγγελμα», συμπλήρωσε ο McCormick.