Η Ρωσία μπορεί να φημιζόταν για τον στρατό της πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά η κατάσταση άλλαξε άρδην μετά τον Φλεβάρη του 2022 και ειδικά σε ό,τι αφορά τον ρωσικό στόλο, αφού ταπεινώθηκε στη Μαύρη Θάλασσα από τους Ουκρανούς, που δεν διαθέτουν ναυτικό.
Σκάφη όπως το καταδρομικό Moskva, η φρεγάτα Admiral Makarov, το αποβατικό Minsk και το υποβρύχιο Rostov-na-Donu καταστράφηκαν πλήρως ή μερικώς, με αποτέλεσμα τα 27 από τα 80 πλοία του ρωσικού στόλου στη Μαύρη Θάλασσα να μην είναι λειτουργικά. Φυσικά, αυτή η επιτυχία δεν αναιρεί το γεγονός ότι η Ουκρανία χάνει στις χερσαίες μάχες, αλλά επιτρέπει στην οικονομία της να επιβιώνει.
Μέσω της αδράνειας πλέον του ρωσικού στόλου στη Μαύρη Θάλασσα, το Κίεβο μπορεί και διεξάγει εξαγωγές σιτηρών από το λιμάνι της Οδησσού, που δίνουν οικονομική αλλά και διπλωματική ανάσα στη χώρα.
Οι «Financial Times», σε ειδικό αφιέρωμα, σημείωσαν ότι οι Ουκρανοί παρά την έλλειψη Πολεμικού Ναυτικού αξιοποίησαν επιτυχώς τα χερσαία όπλα, όπως τους πυραύλους Cruise, Storm Shadow, Scalp και Neptunes.
Παράλληλα, έκαναν χρήση αναξιοποίητων -μέχρι πρόσφατα- τεχνολογιών, όπως τα drones, ενώ κατασκεύασαν και ειδικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Παραδείγματος χάριν, το Magura V5 αναπτύχθηκε από τη διεύθυνση στρατιωτικών πληροφοριών της Ουκρανίας και με μήκος 5,5 μέτρων μπορεί να μεταφέρει 320 κιλά εκρηκτικών, να ταξιδεύει με ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα και να παράγει ελάχιστη θερμότητα, οπότε δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό.
«Αν υπάρξει πρόβλημα, θα υποφέρουν και οι δύο»
Επίσης, η Ουκρανία πρόσφατα σύναψε την ασφαλιστική συμφωνία με βάση την οποία το Κίεβο αναλαμβάνει την πλειοψηφία των ασφάλιστρων σε περίπτωση που χτυπηθεί εμπορικό πλοίο από τη Ρωσία.
«Ο πελάτης τώρα θα πληρώσει μεταξύ 0,4% και 0,75%, όχι 4% όπως ήταν πριν», είπε ο Marcus Baker, παγκόσμιος επικεφαλής της ασφαλιστικής «Marsh McLennan». «Η Ουκρανία μπορεί να αποποιηθεί την πληρωμή, αν είναι μη βιώσιμη, αλλά μέχρι τότε απαλλάσσει από φόβους τις ασφαλιστικές και τους πλοιοκτήτες», πρόσθεσε στη συνέχεια.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Ρωσία να κάθεται «με σταυρωμένα χέρια», αφού δεν μπορεί να πραγματοποιήσει θαλάσσιο χτύπημα με επιτυχία, γιατί θα έθετε σε κίνδυνο τον στόλο της.
Επιπλέον, τους τελευταίους μήνες κύριο μέλημα του Κρεμλίνου είναι να ενισχύσει τις ναυτικές βάσεις στη Μαύρη Θάλασσα, γιατί μέχρι πρότινος δεν είχαν ούτε πυραυλική προστασία, λόγω απουσίας κινδύνου πριν από τον πόλεμο.
«Τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία έχουν έννομο συμφέρον να διατηρήσουν μια περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, που να είναι ασφαλής για τους εμπόρους», είπε ο Arnaud Petit, εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Σιτηρών, ενός εμπορικού οργανισμού με έδρα το Λονδίνο.
«Οι Ουκρανοί έδειξαν ότι θα μπορούσαν να πλήξουν τη ρωσική ναυτιλιακή βιομηχανία. Νομίζω ότι ο καθένας τους έχει καταλάβει ότι, αν υπάρξει πρόβλημα, θα υποφέρουν και οι δύο», είπε για να συνοψίσει την κατάσταση που επικρατεί.