Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι το συντριπτικό 82% των 1.000 μελετών σε αρκετές γενιές γυναικών θεωρεί ότι οι κούκλες Barbie, οι οποίες βρίσκονται στο επίκεντρο της συζήτησης λόγω της ταινίας με τη Margot Robbie – προωθούν μη ρεαλιστικές προσδοκίες για το σώμα των κοριτσιών και των γυναικών.
Οι γυναικείες κούκλες ιστορικά εμφανίζονταν αδύνατες με μακριά, ίσια ξανθά ή μελαχρινά μαλλιά – και ζωηρά στήθη, ειδικά για τη δεκαετία του 1950, όταν πρωτοκυκλοφόρησαν στην αγορά.
«Δεν πίστευαν ότι το κοινό θα δεχόταν μια κούκλα με στήθος για παιδιά», είχε πει κάποτε η αείμνηστη Ruth Handler, η οποία τη δημιούργησε το 1959, αφού είδε την κόρη της να παίζει με χάρτινες φιγούρες από κούκλες – ενήλικες.
«Ήξερα ότι έκαναν λάθος», καυχιόταν η συνιδρύτρια και πρώην πρόεδρος της Mattel, η οποία πέθανε σε ηλικία 85 ετών το 2022, για το αμφιλεγόμενο τότε δημιούργημα.
Στο 2023 πλέον, η νέα έρευνα της Harmony Healthcare IT διαπίστωσε επιπλέον ότι το 69% των γυναικών πιστεύει ότι η Barbie μπορεί στην πραγματικότητα να οδηγήσει σε επικίνδυνα προβλήματα σχετικά με την εικόνα του σώματος. Το λεπτό, αλλά γεμάτο στήθος σώμα της έχει αποδοθεί σε ορισμένες γυναικείες ανασφάλειες, δημιουργώντας την αισθητική μόδας Barbiecore και μια στρατιά από επίδοξες «Barbie Girl» που προχωρούν σε ακραίες πλαστικές επεμβάσεις για να μοιάσουν στην κούκλα.
«Έχω παίξει ποδόσφαιρο σε όλη μου τη ζωή, και ακόμη και στην κορύφωση της φυσικής μου κατάστασης, το σώμα μου δεν έμοιαζε ποτέ με αυτό της Barbie», δήλωσε η Stephanie Rodriguez, μια 26χρονη παραγωγός βίντεο και κάτοικος του Μπρούκλιν, στη New York Post. «Σε νεαρή ηλικία, η Barbie με έκανε να αναρωτηθώ αν το σώμα μου ήταν φυσιολογικό».
Όχι μόνο αυτό, αλλά όταν η Mattel παρουσίασε τη διάσημη ξανθιά πριν από 64 χρόνια, για σχεδόν 10 χρόνια παρήγαγε κούκλες Barbie που ήταν μόνο λευκές γυναίκες και άνδρες. Παρόλα αυτά, η Handler είχε δίκιο: Η Barbie έγινε αμέσως επιτυχία, πουλώντας σχεδόν 300.000 κούκλες τον πρώτο χρόνο.
«Πριν από την Barbie, λίγο πολύ οι μόνες κούκλες που ήταν διαθέσιμες εκείνη την εποχή ήταν κούκλες μωρών – επειδή οι περισσότερες γυναίκες εκείνη την εποχή γίνονταν μόνο μαμάδες», δήλωσε το 2018 στη New York Post η Cindy Eagan, συγγραφέας του βιβλίου «The Story of Barbie and the Woman Who Created Her».
Οι καιροί όμως αλλάζουν: Με την Barbie, τα κορίτσια μπορούσαν να παίξουν το μέλλον τους – και όχι μόνο ως μητέρες, αλλά και ως κορίτσια καριέρας.
«Μου άρεσε η ιδέα ότι η Barbie δεν ήταν μονοδιάστατη όπως οι περισσότερες κούκλες», η Chandler Bishop, μια φαν της Barbie. «Ως παιδί, έτρεχα στα μαγαζιά με την ελπίδα ότι θα μπορούσα να αποκτήσω μια Barbie», ανέφερε η 24χρονη κειμενογράφος από το Μπρούκλιν, ένα από τα πολλά άλλα κοριτσάκια που επιθυμούσαν να παίξουν με την όμορφη κούκλα.
Αλλά ενώ η Barbie της Mattel τα πήγανε πολύ καλά σε πωλήσεις, η εταιρεία αντιμετώπισε αντιδράσεις για την έλλειψη ποικιλομορφίας. «Η Barbie ήταν ένα όμορφο, ξανθό, γαλανομάτικο, λευκό κορίτσι, πολύ αδύνατο, με μεγάλο στήθος, μακριά πόδια, και εγώ δεν ήμουν αυτό», μοιράστηκε η 24χρονη Bishop. «Ως Αφροαμερικανίδα, με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι ήταν το πρότυπο ομορφιάς στην Αμερική – και εγώ δεν είμαι αυτό».
Το 1968, η Mattel επέκτεινε τον κατάλογο για να περιλαμβάνει κούκλες που αντιπροσώπευαν μαύρες γυναίκες, όπως μία με το όνομα Christie, την πρώτη μαύρη κούκλα Barbie.
Τελικά, το 1980, παρουσίασαν στον κόσμο μαύρες και ισπανόφωνες κούκλες που ονομάζονταν πραγματικά Barbie.
Εμπίπτει στα «κριτήρια βάρους για την ανορεξία»
Η ανθρωπόμορφη φιγούρα της Barbie εμπίπτει στα «κριτήρια βάρους για την ανορεξία», λένε κάποιοι ειδικοί. Η Mattel προωθούσε συνεχώς φαινομενικά ανθυγιεινές συνήθειες στους νεαρούς αγοραστές, συμπεριλαμβανομένης της Slumber Party Barbie του 1965, η οποία διέθετε μια ζυγαριά μπάνιου μόνιμα ρυθμισμένη στα 50 κιλά και ένα βιβλίο με τίτλο «Πώς να χάσετε βάρος», το οποίο προσέφερε αυτή τη λακωνική συμβουλή για δίαιτα: «Μην τρώτε».