Για τους περισσότερους ανθρώπους στον πλανήτη τα τατουάζ, πλέον, είναι μόδα. Είτε κάποιος έχει «χτυπήσει» στο σώμα του ένα σχέδιο, είτε όχι δεν μπορεί παρά να παραδεχθεί πως τα τατουάζ από σήμα κατατεθέν των φυλακόβιων έχουν μετατραπεί σήμερα σε κάτι που λίγο απέχει από το… «must»!
Για κάποιους ανθρώπους, ωστόσο, τα τατουάζ εξακολουθούν και δεν είναι μόδα. Είναι κάτι σαν παράσημα. Είναι σα να σχεδιάζουν το βιβλίο της ζωής τους, πάνω στο σώμα τους. Οι άνθρωποι αυτοί είναι μέλη συμμοριών. Πολλά τα παραδείγματα σκληρών κακοποιών που σημαδεύουν το σώμα τους με τατουάζ που στην ουσία αποτελούν αποδεικτικά στοιχεία των εγκλημάτων που έχουν διαπράξει.
Η συγκεκριμένη τακτική δεν είναι καινούργια δεν είναι καν των τελευταίων δεκαετιών. Έρχεται από το παρελθόν και προκαλεί ακόμα και σήμερα τον ίδιο τρόμο που προκαλούσε και τότε. «Εφευρέτες» αυτής της συμβολικής και αιματοβαμμένης δερματοστιξίας είναι οι Ιάπωνες μαφιόζοι. Τα μέλη της θρυλικής Γιακούζα.
Κάθε ένα από τα τατουάζ που «χτυπάνε» πάνω στο σώμα τους, κρύβει και μια ολόκληρη ιστορία από πίσω.
Η θρυλική ιαπωνική μαφία
Σύμφωνα με την παράδοση, οι ρίζες της Γιακούζα χάνονται πίσω στο χρόνο. Σύμφωνα με μια από τις επικρατούσες θεωρίες η ιστορία τους ξεκινά τον 17ο αιώνα. Τότε ήταν που μια ομάδα σαμουράι που πήγαινε κόντρα στους παραδοσιακούς κανόνες του «μπουσίντο», έπεσε σε δυσμένεια και έχασε όλα της τα προνόμια.
Τότε, εκείνοι οι σαμουράι, προκειμένου να επιβιώσουν, συνασπίστηκαν και άρχισαν τις οργανωμένες επιδρομές με στόχο τις ληστείες αλλά και τους εκβιασμούς και γενικότερα την τρομοκρατία του ντόπιου πληθυσμού. Οι περισσότεροι προέρχονται από δυο τάξεις που δημιουργήθηκαν στα μέσα της περιόδου Έντο. Τους Τεκίγια και τους Μπακούτο. Οι δυο αυτές τάξεις άρχισαν σταδιακά να μοιράζουν μεταξύ τους τους τομείς της εγκληματικότητας και με την πάροδο του χρόνου έγιναν οι απόλυτοι κυρίαρχοι.
Τα σύγχρονα μέλη της Γιακούζα, αρνούνται αυτή την ιστορική εκδοχή για την γέννηση της ιαπωνικής μαφίας. Επιμένουν πως Γιακούζα είναι οι απόκληροι της κοινωνίας. Αυτοί που αρνούνται να «σφυροκοπηθούν» κατά την ιαπωνική παροιμία «το καρφί που προεξέχει πρέπει να σφυροκοπηθεί».
Τα μέλη της μεγαλύτερης «εταιρείας» οργανωμένου εγκλήματος στον κόσμο τονίζουν πως το Για-κού-ζα σημαίνει 8-9-3 που είναι το χειρότερο φύλλο στο ιαπωνικό χαρτοπαίγνιο «χάνα κούντα» (κάτι ανάλογο με το δυτικό μπλακ τζακ) στο οποίο νικητής είναι αυτός που θα συγκεντρώσει 19!
Η Γιακούζα στο σήμερα
Η ιαπωνική αστυνομία αποκαλεί της Γιακούζα «μποριοκουντάν» δηλαδή «βίαιη ομάδα». Οι ίδιοι αυτοαποκαλούνται «νίνκιο νται», που σημαίνει «ιπποτική ομάδα». Οι ιάπωνες θεωρούν τη Γιακούζα αναγκαίο κακό καθώς -όπως λένε- χωρίς αυτή, το…ανοργάνωτο έγκλημα θα μετέτρεπε τους δρόμους των μεγαλουπόλεων σε ζούγκλα!
Η σύγχρονη μορφή της Γιακούζα άρχιζε να σχηματίζεται το 1930 μέσα στην μεγάλη οικονομική ύφεση. Γιγαντώθηκε το 1945 με το τέλος του Β’ παγκοσμίου πολέμου όπου τα μέλη της… διέπρεψαν στη μαύρη αγορά και έφτασε αρχικά τη δεκαετία του 1960 να αριθμεί 184.000 μέλη και στην αντίστοιχη του 1990 να ξεπερνά τις 190.000! Στη νέα χιλιετία γνώρισε μεγάλη πτώση και έφτασε να αριθμεί 90.000 ενεργά μέλη τα οποία στην συντριπτική τους πλειονότητα ανήκαν σε πέντε μεγάλες οικογένειες που έλεγχαν το οργανωμένο έγκλημα και που με τη σειρά τους είναι χωρισμένες σε εκατοντάδες μικρότερες υποομάδες.
Σήμερα η Γιακούζα έχει μεταλλαχθεί σε μια… ημινόμιμη εγκληματική οργάνωση, καθώς πολλά από τα μέλη της (μετά βίας ξεπερνούν συνολικά τις 50.000) υπάγονται σε ειδικό νομικό πλαίσιο λειτουργίας και ελέγχονται από το κράτος. Συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται και σε μεγάλο βαθμό να ελέγχουν απόλυτα τον παράνομο τζόγο, το ξέπλυμα χρήματος, τους εκβιασμούς, την τοκογλυφία, το εμπόριο ναρκωτικών και λευκής σαρκός αλλά και να εκτελούν συμβόλαια θανάτου), ωστόσο πλέον διατηρούν και νόμιμες εταιρείες!
Κομμένα δάχτυλα και ολόσωμα τατουάζ
Σήμα κατατεθέν για τα μέλη της Γιακούζα είναι τα ολόσωμα τατουάζ αλλά και τα κομμένα δάκτυλα. Το «γιουμπιτσούμε» όπως λέγεται στα ιαπωνικά το τελετουργικό κόψιμο των δακτύλων, αποτελεί ένα είδος αυτοτιμωρίας για τους μαφιόζους που υποπίπτουν σε παραπτώματα.
Στο πρώτο λάθος ο… ένοχος κόβει την πρώτη φάλαγγα του μικρού δαχτύλου του χεριού του και το προσφέρει στον αρχηγό. Στο δεύτερο παράπτωμα κόβει τη δεύτερη φάλαγγα του ίδιου δαχτύλου και μετά συνεχίζει σε άλλο δάχτυλο και ούτω καθ΄ εξής. Όλο αυτό βέβαια δεν γίνεται τυχαία. Υπάρχει συγκεκριμένος λόγος και συμβολισμός. Έχει να κάνει με τον τρόπο που οι Ιάπωνες κρατάνε το σπαθί. Το σφίγγουν δυνατά με τα τρία τελευταία δάχτυλα, ενώ δίνουν την κατεύθυνση που θέλουν με τον δείκτη και τον αντίχειρα που στο κράτημα μένουν πιο χαλαροί.
Έτσι ο αυτοτιμωρούμενος μαφιόζος, καθίσταται πρακτικά ανίκανος να χρησιμοποιήσει το σπαθί κάτι που συμβολίζει τη μεταμέλεια του και την πρόθεσή του να αφήσει την ασφάλειά του στα μέλη της ομάδας που ανήκει, δείχνοντας έτσι την αφοσίωσή του.
Εκτός από τα κομμένα δάκτυλα, τα μέλη της Γιακούζα διακρίνονται και για τα περίφημα ιρεζούμι. Τα σχεδόν ολόσωμα τατουάζ, που αποτελούν ιδιαίτερα δείγματα καλλιτεχνικής δερματοστιξίας.
Σήμερα τα τατουάζ αυτά γίνονται με όλα τα μοντέρνα εργαλεία. Μέχρι και πριν μερικά χρόνια, ωστόσο, γινόντουσαν αποκλειστικά και μόνο με την παραδοσιακή μέθοδο, όπου το μελάνι μπαίνει κάτω από το δέρμα χωρίς ηλεκτρικά εργαλεία αλλά με βελόνες από μπαμπού με στόχο να δείξουν αποφασιστικότητα και αντοχή στον πόνο.
Τι συμβολίζουν τα τατουάζ των μελών της Γιακούζα
Τι, όμως, συμβολίζουν όλα αυτά τα τατουάζ; Υπάρχουν πολλοί κρυμμένοι και μυστικοί κωδικοί ανάμεσα σε αυτά. Όλα τους έχουν -αυτό που θα λέγαμε- μια κεντρική και άκρως συμβολική ιδέα, ωστόσο, ανάλογα με το μέλος που τα «χτυπάει» υπάρχουν και οι λεπτομέρειες που «δείχνουν» αυτά που έχει κάνει στην… παράνομη καριέρα του.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, τα μέλη της Γιακούζα «χτυπάνε» τατουάζ που ως κεντρική ιδέα έχουν τα παρακάτω:
Ο σαμουράι, είναι ένα από τα βασικά θέματα καθώς η Γιακούζα έχει υιοθετήσει πληθώρα αρχών από τον Μπουσίντο. Η μάσκα Όνι: Τα Όνι είναι δαίμονες ή κακοποιοι, που όλοι τιμωρούν τους κακούς. Στον κόσμο της Γιακούζα αντιπροσωπεύει την τιμωρία ή την παραβίαση των κωδικών συμπεριφοράς. Ο δράκος, ως σύμβολο προστασίας που δείχνει σοφία, δύναμη και γενναιότητα. Το φίδι, που συμβολίζει την προφητεία, την σοφία και την δύναμη. Ο Φοίνικας, αντιπροσωπεύει τον θρίαμβο, την λύτρωση και την αναγέννηση.
Παράλληλα, έχουν ως κεντρική ιδέα ή «ντύνουν» την κεντρική ιδέα, με διάφορα λουλούδια και φυτά. Ενδεικτικά, αυτά που γίνονται συχνότερα είναι, η παιωνία: ο βασιλιάς των λουλουδιών της Ιαπωνίας, που στη «γλώσσα» της Γιακούζα, σημαίνει αρρενωπότητα, δύναμη και μια στάση «ηρεμίας». Το Χρυσάνθεμο, που Θεωρείται ηλιακό λουλούδι και τα πέταλα του στέκονται προς τα έξω σαν φλόγες. Το μυστικό βρίσκεται στο κέντρο του τατουάζ και δείχνει την κοινωνική κατάσταση αυτού που το φέρει. Το φύλλο Σφενδάμου για το οποίο οι Γιακούζα πιστεύουν πως αντιπροσωπεύει σε μεγάλο βαθμό τον κύκλο της ζωής. Ο Λωτός, για τον οποίο οι Ιάπωνες μαφιόζοι θεωρούν πως αναπαριστά τον αγώνα ενός ατόμου στη ζωή. Τέλος, υπάρχουν και τα άνθη κερασιάς, τα οποία αντιπροσωπεύουν την ίδια τη ζωή αλλά είναι τόσο εύθραυστα που μόλις πέσουν στη γη εξαφανίζονται.