Δέκα χρόνια μετά τη δύση της παραγωγής του θρυλικού «Σκαραβαίου», άλλο ένα σύμβολο των δρόμων αποσύρθηκε διακριτικά. Το τελευταίο Type 2 της Volkswagen βγήκε από το εργοστάσιο παραγωγής της Βραζιλίας στις 20 Δεκεμβρίου 2013, κλείνοντας ένα τεράστιο κεφάλαιο της αυτοκίνησης που κράτησε όχι λιγότερο από 63 χρόνια! Περιττό να αναφερθεί ότι τόσο ο «Σκαραβαίος» (Type 1) όσο και το camper van (Type 2) ήταν αυτά που εκτόξευσαν τη VW στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας αυτοκίνησης, αλλάζοντας συνεχώς μορφή και τεχνικά χαρακτηριστικά, ώστε να ανταποκρίνονται στις εκάστοτε ανάγκες της πολύχρονης παρουσίας τους στον κόσμο. Αφήνοντας τον «Σκαραβαίο» κατά μέρος, εδώ θα μιλήσουμε για το βανάκι που αγάπησαν οι χίπις και έφτασε να συμβολίζει την ξεγνοιασιά, τη σεξουαλική επανάσταση και την κοινωνική αντισυμβατικότητα. Ναι, ένα αυτοκίνητο όλα αυτά! Το Minibus των παιδιών των λουλουδιών που βόλταρε από το Γούντστοκ ως τα Μάταλα έλκυε την καταγωγή του από τον «Σκαραβαίο», που αν διερωτάστε παραμένει το πιο πετυχημένο ΙΧ στην ιστορία του αυτοκινήτου. Όπως ακριβώς και το αυτοκινητάκι που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον σχεδιασμό του, το αξέχαστο βανάκι διακρινόταν για την απλή, οικονομική και σπαρτιάτικη φύση του. Πιο αργό και από χελώνα, η ταχύτητα δεν ήταν ποτέ το ζητούμενο για όποιον αιχμαλωτιζόταν από τη σαγήνη του. Ήταν εκείνες οι μπίρες στο ψυγείο που απολάμβανε η παρέα την ώρα που την προσπερνούσαν οι πάντες! Και η χαλαρότητα που πρόσφερε το ταξιδιάρικο βανάκι φυσικά, αφήνοντας όλους τους άλλους να τρέχουν να προλάβουν. Άπειρα μπορεί να πει κανείς για το όχημα-σύμβολο που σημάδεψε περισσότερα από 60 χρόνια πρόσφατης ιστορίας, καθώς δεν ήταν μόνο τα χιπιά που το μετέτρεψαν σε μεταφερόμενο σπίτι τους. Ήταν τα τόσα συγκροτήματα που το αγάπησαν ως λεωφορειάκι για τις τουρνέ τους, ήταν οι αμέτρητες οικογένειες που μετακινούνταν με τη χάρη του, ήταν τέλος όλες αυτές οι παρέες που έκαναν την επανάστασή τους εντός του, με τα πρώτα road trips και τα εξίσου παρθενικά ερωτικά σκιρτήματα. Το βανάκι επιβίωσε όμως ακόμα κι όταν οι χίπηδες έκοψαν μαλλιά και μούσια ή οι μπάντες τα κονόμησαν και μετακινούνταν με λιμουζίνες. Ο ζωντανός θρύλος μετακόμισε σε άλλες χώρες, όπως η Βραζιλία, ζώντας μια δεύτερη και τρίτη ζωή. Ποτέ ως ξεφτισμένος θρύλος ή απομεινάρι του παρελθόντος, αλλά πάντα ως ένα αξιόπιστο όχημα που έδινε τις λύσεις σε πολλά και διάφορα. Τι σκότωσε το μυθικών πια διαστάσεων βαν; Οι κανόνες ασφαλείας του ολότελα σύγχρονου κόσμου μας! Κάτι αερόσακοι και ABS δηλαδή βάλθηκαν να το χαλάσουν και τα κατάφεραν. Όχι όμως πως θα το εξαφάνιζαν. Η Volkswagen πρόλαβε να βγάλει από τις γραμμές παραγωγής της ανά τον κόσμο περισσότερα από 12 εκατομμύρια Τ2, κι έτσι θα τα βλέπουμε για πολύ ακόμα. Και όποιος έχει απορία, παραμένει το μπεστ-σέλερ βαν όλων των αυτοκινητικών εποχών! Ο κόσμος το αγαπά άλλωστε και δεν είναι διατεθειμένος να το εμπιστευτεί στα μουσεία αυτοκινήτου. Όχι ακόμα τουλάχιστον. Και να γιατί…
NEWSBEAST
Το αυτοκίνητο που αγαπήθηκε και από αυτούς που δεν το οδήγησαν ποτέ!
Το ψυχεδελικό βαν της Volkswagen έχει να διηγηθεί αμέτρητες ιστορίες
Πώς ξεκίνησαν όλα
Η ιστορία του «Σκαραβαίου» ξεκινά όταν ο σχεδιασμός του έκανε τα μάτια του Χίτλερ να πεταρίσουν από λαχτάρα. Ο παρανοϊκός δικτάτορας ήθελε το 1933 ένα προσιτό αμάξι για τον μέσο Γερμανό, κάτι που οραματιζόταν και ο μηχανικός του αιώνα Φέρντιναντ Πόρσε. Τον Μάιο του 1938, ο Αδόλφος έκοψε την κορδέλα του υπερσύγχρονου εργοστασίου KdF-City, αν και πραγματικά πολύ λίγα KdF-Wagen (που μετονομάστηκαν αργότερα σε Kaefer, «Σκαραβαίος» δηλαδή) βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής μέχρι το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1939. Μεταπολεμικά, το Αμάξι του Λαού από ναζιστικό απομεινάρι μεταμορφώθηκε εν μία νυκτί σε σύμβολο του οικονομικού γερμανικού θαύματος, πριν περάσει στον υπόλοιπο κόσμο ως ένα αξιόπιστο αμαξάκι για τη λαϊκή τάξη. Ακόμα και σε ταινίες της Disney πρωταγωνίστησε. Ποιος να ξεχάσει τον θρυλικό Χέρμπι; Η ιστορία του βαν της Volkswagen, του Type 2, το οποίο μοιραζόταν με τον «Σκαραβαίο» (Type 1 επισήμως) τη μηχανή στο πίσω μέρος και το σασί, είναι εξίσου μακρά και περιπετειώδης. Η ζωή του ξεκινά μάλιστα εντελώς ανεπίσημα, όταν ο ολλανδός εισαγωγέας της VW, Μπεν Πον, ο πρώτος που πούλησε ποτέ αυτοκίνητα του κατασκευαστή εκτός Γερμανίας, επισκέφτηκε τη μονάδα παραγωγής του Βόλφσμπουργκ το 1947 με κάτι σχέδια που είχε προχειροζωγραφίσει στο σημειωματάριό του. Πώς συνέχισαν όλα
Έτσι πέρασε τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής του, μέχρι να γίνει ένα παλιομοδίτικο σύμβολο του παρελθόντος που συνεχίζει να ασκεί πάντως ακόμα τη σαγήνη του. Ήταν βέβαια στα ’60s που θα αποκτούσε το καθεστώς του συμβόλου. Λίγο οι Beatles, λίγο τα αντιπολεμικά αισθήματα, λίγο αυτό το «σεξ, ναρκωτικά και ροκ εν ρολ», και το βανάκι μετατράπηκε σε λαμαρινένιο καμβά διαμαρτυρίας! Και ειρήνης προπάντων. Αλλά και στο απόλυτο όχημα για εξορμήσεις, road trips και σερφ. Εδώ την τιμητική της είχε πια η Αμερική, αν και με το ίδιο βανάκι πήγαινε κάποιος ακόμα και για σαφάρι στην Αφρική. Μια νέα και εξίσου μεγάλη αγορά βρήκε εξάλλου στη Νότια Αφρική ήδη από το 1952, ως «Κόμπι» και πάλι, άλλο ένα δυτικό σύμβολο υπεροχής στη Μαύρη Ήπειρο. Οι πωλήσεις-ρεκόρ του στη χώρα έπεισαν την εταιρία να το παράγει τοπικά από το 1955, χαρίζοντάς του καινούριο κινητήρα 1.200 κυβικών. Ως το δεύτερο ποτέ μοντέλο που έβγαλε ο γερμανός κατασκευαστής, το βαν ήταν σαν ένας παραφουσκωμένος «Σκαραβαίος». Βασιζόταν εξάλλου στο ίδιο σασί και ήταν καμωμένο από δικά του εξαρτήματα, κι έτσι το κόστος παραγωγής του ήταν ιδιαιτέρως χαμηλό. Οι πωλήσεις πήγαν μάλιστα τόσο καλά μέσα στα τέσσερα πρώτα χρόνια της ύπαρξής του, που μέχρι το 1954 ο κατασκευαστής έχτιζε ήδη ένα νέο εργοστάσιο στο Ανόβερο. Η πρώτη γενιά του Type 2 βγήκε ως το 1967 και παρέμενε απόλυτα εξαρτημένη από τον «Σκαραβαίο». Η κατανομή του βάρους του ήταν μάλιστα απόλυτα ισορροπημένη, όπως εξαιρετικές ήταν και οι αναρτήσεις του για την εποχή. Από το 1963 και μετά το βανάκι φορούσε κινητήρα 1.500 κυβικών.