Ηλιόλουστη Κυριακή του Σεπτεμβρίου στην παραλία, πολύχρωμα μπαλόνια κρεμασμένα στις ομπρέλες και φουσκωτά παιχνίδια στη θάλασσα, χαρούμενες παιδικές φωνές, ένα μπουφές γεμάτος φαγητά πίσω από τις ξαπλώστρες της μεγάλης παρέας και δίπλα του ένα άλλο τραπέζι με ζαχαρωτά και μπομπονιέρες. Καλώς ήρθατε στο πάρτι ονοματοδοσίας της μικρής Μυρτώς. Θέμα του το… ροζ φλαμίνγκο. Της Ιουλίας Κιλέρη Αυτόν τον τρόπο επέλεξε ένα νεαρό ζευγάρι για να γιορτάσει με τους συγγενείς και τους φίλους του το όνομα του παιδιού του. Χωρίς εκκλησία, παππά και κολυμπήθρα και όλα όσα περιλαμβάνει το μυστήριο της βάφτισης. Άλλωστε, παρότι βαφτισμένοι και οι δύο Χριστιανοί Ορθόδοξοι, η Ελευθερία και ο Χρήστος δηλώνουν άθεοι και βάσει αυτής τους της πεποίθησης έκαναν και την επιλογή να μη βαφτίσουν τα παιδιά τους. Γιατί και όταν ήρθε στη ζωή το πρώτο τους παιδί, προτίμησαν να κάνουν ένα πάρτι ονοματοδοσίας και πάλι στην παραλία, περιτριγυρισμένοι από τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Η αλήθεια είναι ότι πολλά ζευγάρια που δεν νιώθουν ιδιαίτερα κοντά στην Εκκλησία εκφράζουν την ίδια επιθυμία. Μέχρι να κάνουν παιδί όμως… Γιατί τότε μπαίνουν στη μέση και άλλοι παράγοντες, που κάνουν τους περισσότερους να αναθεωρήσουν την αρχική τους σκέψη: Ποιος αντέχει τώρα τη γκρίνια της οικογένειας; Ποιος τρέχει τώρα με τη γραφειοκρατία; Και με το σχολείο και το μάθημα των θρησκευτικών, τι θα γίνει; Άσε μωρέ, ας κάνουμε τη βάφτιση κι ας αποφασίσει μετά το παιδί μόνο του… Υπάρχει ακόμη και μία περίπτωση που οι γονείς συμβουλεύτηκαν… παιδοψυχολόγο για να καταλήξουν τελικά στην απόφαση να βαφτίσουν τη μικρή τους όταν είχε φτάσει σε ηλικία τριών ετών πλέον.
«Μην το πεις πουθενά και σε ακούσει κανείς»
Τι έγινε όμως με την οικογένεια; Υπήρξαν αντιδράσεις όταν ανακοινώθηκε στους συγγενείς η απόφαση του Χρήστου και της Ελευθερίας; «Όχι ιδιαίτερες», απαντούν και οι δύο. «Νομίζω ότι στο βαθμό που δεν κρύβεται κανείς ή στο βαθμό που δεν προσποιείται ότι είναι βαθιά θρησκευόμενος, πιστεύω ότι η οικογένεια ξέρει με ποιον τρόπο στέκεται ο άλλος απέναντι στη θρησκεία. Τώρα, ότι κανείς μπορεί να ακούει διαφόρων ειδών ευφυή σχόλια απέναντι σε αυτές τις επιλογές από την οικογένεια, υπάρχει πάντα αυτό… Μπορώ για παράδειγμα να σκεφτώ το άγχος των γονιών, όχι απλώς μήπως το παιδί γίνει άθρησκο, αλλά μήπως καταλήξει σε μια άλλη άσχετη θρησκεία διαφορετική από εκείνη που έχουν οι ίδιοι…», λέει ο Χρήστος. Η Ελευθερία, πάλι, θυμάται το άγχος της γιαγιάς της. «Μην το πεις πουθενά και σε ακούσει κανείς ότι δεν βάφτισες τα παιδιά», της είχε πει. «Δεν θέλει να το λέω γιατί θεωρεί ότι ο κοινωνικός περίγυρος δεν θα μπορεί να το αποδεχτεί. Αυτός δεν είναι τουλάχιστον ο δικός μου κοινωνικός περίγυρος. Οι γονείς μου δεν είχαν κάποιο πρόβλημα ούτε κάποιος άλλος κοντινός μου άνθρωπος», αναφέρει η Ελευθερία.
Και με το σχολείο και τα θρησκευτικά;
Η ονοματοδοσία και το… πάρτι