Ενισχύεται το 2015 η κερδοφορία του τουρισμού παγκοσμίως, καθώς νέα κεφάλαια από νέους τουριστικούς προορισμούς διεισδύουν στον κλάδο και δημιουργούν ένα ελκυστικό κλίμα για εξαγορές, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα ετήσιας έρευνας της ΕΥ Global hospitality insights: Top thoughts for 2015.
Η επίδραση του τουρισμού στην παγκόσμια οικονομία αυξάνεται. Η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία αντιπροσωπεύει 266 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και συνεισφέρει με 9,5% στο παγκόσμιο ΑΕΠ. Καθώς η ανάπτυξη της ταξιδιωτικής και τουριστικής βιομηχανίας αναμένεται να φθάσει το 3,9% το 2015, ο κλάδος εξελίσσεται όλο και περισσότερο σε βασική κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάπτυξης τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Για τον ελληνικό τουρισμό, το 2014 αποτέλεσε χρονιά-ορόσημο καθώς, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι επισκέπτες στην χώρα μας ξεπέρασαν τα 20 εκατ. ευρώ» σχολιάζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥ Παναγιώτης Παπάζογλου. «Χωρίς αμφιβολία, η σημαντική αυτή αύξηση των αφίξεων, συνέβαλε στην ενίσχυση των εσόδων των ελληνικών ξενοδοχείων, τα οποία είχαν υποστεί σημαντική οικονομική ζημία από την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας που ακολούθησε την οικονομική κρίση του 2008-2009. Για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια, είναι κρίσιμο η τάση αυτή να συνεχιστεί».
Αναφερόμενος στα ευρήματα της έρευνας της ΕΥ ο κ. Παπάζογλου επισημαίνει ότι «καθώς όλες οι μορφές ταξιδιωτικής κίνησης (τα ταξίδια αναψυχής, τα εταιρικά αλλά και ομαδικά ταξίδια, κ.λ.π) αυξάνονται εντυπωσιακά, οι χώρες σημαντικού τουριστικού προορισμού, όπως είναι η Ελλάδα, θα πρέπει να επενδύσουν στη στρατηγική τους για τον τουρισμό και να διαφοροποιηθούν αποτελεσματικά. Το ζητούμενο, λοιπόν, για την χώρα μας, θα πρέπει να είναι» καταλήγει ο κ.Παπάζογλου «η ενίσχυση του επιχειρηματικού κλίματος στον τουρισμό, μέσα από ένα νέο και ευέλικτο επενδυτικό και φορολογικό πλαίσιο για την προσέλκυση επιχειρηματιών, από την αλλαγή νοοτροπιών και την επίλυση χρόνιων γραφειοκρατικών ζητημάτων (π.χ. μαρίνες, yachting κ.λ.π) καθώς και από τη στοχευμένη επέκταση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα».
Σύμφωνα με την EY, η εισροή νέων διασυνοριακών κεφαλαίων και η καινοτομία τόσο στις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις όσο και στις ιδέες θα αποτελέσουν τους βασικούς άξονες της ανάπτυξης του παγκόσμιου τουρισμού για το 2015.
Αρκετά νέα ξενοδοχεία θα ανοίξουν τις πόρτες τους το 2015 ενώ υπάρχοντα ελκυστικά τουριστικά ακίνητα θα βρεθούν υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Συνολικά, 1,3 εκατ. νέα δωμάτια ξενοδοχείων βρίσκονται υπό κατασκευή.
Ενώ στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία κυριαρχούν συγκεκριμένες πόλεις που θεωρούνται πιο επιθυμητές για διεθνή ταξίδια, όπως η Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Λονδίνο, οι διεθνείς ταξιδιώτες έχουν αρχίσει να κατευθύνονται και προς νέους προορισμούς. Αυτό έχει οδηγήσει τους επενδυτές να αναζητούν νέες ευκαιρίες σε δευτερεύουσες αγορές, γεγονός που αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη αναζήτηση για επενδύσεις υψηλότερων αποδόσεων.
Ανοδική τάση των Σ&Ε
Τα τελευταία χρόνια, η δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών (Σ&Ε) στον τομέα της φιλοξενίας χαρακτηρίζεται από σταθερή αύξηση σε ετήσια βάση. Οι συμφωνίες εξαγορών στον κλάδο της φιλοξενίας και αναψυχής αυξήθηκαν κατά 8%, σε ετήσια βάση έως το 3ο τρίμηνο του 2014.
Στο μέλλον η δραστηριότητα εξαγορών και συγχωνεύσεων θα βασίζεται στην επιθυμία των επιχειρήσεων για σταδιακή ανάπτυξη, τη στρατηγική αξία των συμφωνιών και τη διαθεσιμότητα δανειακών και ιδίων κεφαλαίων με ευνοϊκούς όρους. Η παρουσία σημαντικών κεφαλαίων που αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες στα ακίνητα αποτελεί επίσης ένα σημαντικό θετικό παράγοντα για τις συμφωνίες Σ&Ε.
Τα διασυνοριακά κεφάλαια κυριαρχούν όλο και περισσότερο στο τοπίο των Σ&Ε, αντιπροσωπεύοντας το 41,2% των παγκόσμιων επενδύσεων σε ξενοδοχεία μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτώβριο του 2014, σε σύγκριση με 34,7% το 2013. Επενδυτές από την Ασία, προερχόμενοι κυρίως από την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, την Ιαπωνία και τη Σιγκαπούρη, αντιπροσωπεύουν το 43,2 % των συναλλαγών αυτών, ενώ η ροή κεφαλαίων από την Ασία στη Βόρειο Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται.
Ενώ η σημερινή αγορά θα συνεχίσει να παρουσιάζει ευνοϊκές ευκαιρίες για ανάπτυξη μέσω εξαγορών, οι επενδυτές σε αυτό το εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, σύμφωνα με την έκθεση, θα πρέπει να έχουν επίγνωση των πρόσθετων κινδύνων και της πολυπλοκότητας. Οι επενδυτές θα πρέπει να είναι όλο και πιο επιμελείς κατά την αποτίμηση επενδυτικών ευκαιριών.
Το 2015, η γενιά του millennium (της χιλιετίας) θα συνεχίσει να ασκεί σημαντική επίδραση στην εικόνα του κλάδου και στις υπηρεσίες που αναπτύσσουν οι ξενοδόχοι για τους επισκέπτες. Για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και απαιτήσεις, οι ξενοδόχοι αναζητούν καινοτόμες εναλλακτικές λύσεις στα παραδοσιακά προϊόντα εστίασης. Πολλά από αυτά τα προϊόντα που αρχικά εμφανίστηκαν στην Ευρώπη και την Ασία, αλλά έχουν βρει το δρόμο τους προς τις ΗΠΑ και άλλες αγορές.
Καθώς οι πρωταγωνιστές της ξενοδοχειακής αγοράς ατενίζουν το 2015, θα πρέπει να αξιολογήσουν προσεκτικά ορισμένα φορολογικά θέματα στο πλαίσιο της συνολικής επενδυτικής στρατηγικής των επιχειρήσεών τους.
Ο ξενοδοχειακός κλάδος πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τις φορολογικές επιπτώσεις των αποφάσεων που αφορούν τη χώρα προέλευσης των κεφαλαίων, τη χώρα εγκατάστασης των επενδυτικών και τη χώρα επένδυσης των κεφαλαίων. Με δεδομένους τους αυξημένους φορολογικούς ελέγχους τους οποίους αντιμετωπίζουν οι επενδυτές, θα πρέπει επίσης να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις φορολογικές συνέπειες διασυνοριακών συναλλαγών που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την κερδοφορία.