Αν έχετε ποτέ κοιτάξει ψηλά στον ουρανό και έχετε παρακολουθήσει ένα αεροπλάνο να περνάει, πιθανόν να έχετε παρατηρήσει μια μακριά λευκή γραμμή να το ακολουθεί και να έχετε αναρωτηθεί τι θα μπορούσε να είναι.

Οι συγκεκριμένες γραμμές ονομάζονται contrails και το Travel + Leisure εξηγεί τι ακριβώς είναι.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την Amanda Martin, εκτελούσα χρέη μετεωρολόγου συντονισμού προειδοποιήσεων και ανώτερης μετεωρολόγου αεροπορίας στο Κέντρο Αεροπορικού Καιρού «Τα contrails είναι ίχνη συμπύκνωσης που αφήνονται πίσω από ένα αεροπλάνο και αποτελούνται από μικροσκοπικά σταγονίδια νερού και υποπροϊόντα της καύσης καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών» και συμπληρώνει πως «Τα contrails είναι ένας τύπος σύννεφου που δημιουργείται από τον άνθρωπο».

Πώς σχηματίζονται οι λευκές γραμμές πίσω από τα αεροπλάνα

αεροπλάνο

Κάποιες φορές, κοιτάζοντας τον ουρανό κοντά σε ένα αεροδρόμιο, μπορεί να δείτε δεκάδες contrails, ενώ άλλες φορές καθόλου. Αυτό συμβαίνει επειδή χρειάζονται συγκεκριμένες ατμοσφαιρικές συνθήκες για να δημιουργηθούν contrails. «Τα contrails σχηματίζονται όταν ο θερμός αέρας από την εξάτμιση του αεροπλάνου αναμιγνύεται με το περιβάλλον με την ψυχρότερη θερμοκρασία και τη χαμηλότερη πίεση στο επίπεδο της πτήσης», λέει η Martin. «Αυτή η ανάμιξη συμβαίνει ακριβώς πίσω από το αεροπλάνο και είναι ορατή ως contrail».

Ο αέρας πρέπει να είναι και δροσερός και υγρός για να σχηματιστούν contrails. Εάν η υγρασία είναι χαμηλή, το contrail θα εξατμιστεί γρήγορα. Εάν η υγρασία είναι υψηλή, το contrail θα επιμείνει και θα αυξηθεί. Οι υδρατμοί από τα καυσαέρια των αεροσκαφών μετατρέπονται σε κρυστάλλους πάγου και συνδυάζονται με το νερό που υπάρχει ήδη στον αέρα για να δημιουργήσουν αυτά τα σύννεφα.

Τα contrails μπορούν να είναι μεγάλα σε μήκος, ξεκινώντας από 183 και φτάνοντας έως και τα 400 μέτρα.

Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των contrails

αεροπλάνο

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) και την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), τα contrails δεν απειλούν άμεσα το κοινό, αλλά μπορεί να συμβάλλουν στην ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο του 2021, τα contrails αποτελούν το 57% της συμβολής της παγκόσμιας αεροπορίας στην κλιματική αλλαγή. Ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά τα contrails σχηματίζονται από ένα μικρό ποσοστό πτήσεων. Ως εκ τούτου, θα ήταν σχετικά απλό να μετριαστεί ο αντίκτυπος των contrails με την αλλαγή των διαδρομών των πτήσεων που είναι πιο πιθανό να παράγουν contrails. Απαιτούν συγκεκριμένες ατμοσφαιρικές συνθήκες, οι οποίες μπορούν να αποφευχθούν όταν προγραμματιστούν.

Σύμφωνα με μια άλλη μελέτη που κυκλοφόρησε λίγους μήνες αργότερα, τον Μάιο του 2021, θα κόστιζε λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως για να αποτραπούν οι περισσότερες από τις βλαβερές επιπτώσεις των contrails, ενώ το όφελος θα άξιζε πάνω από 1.000 φορές περισσότερο από αυτό το κόστος.

Τέλος, σύμφωνα με μια μελέτη που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2024 «η αποφυγή των συχνοτήτων πλοήγησης θα απαιτήσει ελάχιστες πρόσθετες επενδύσεις σε κόστος (0,08%) και καύσιμα (0,11%) για να επιτευχθούν αξιοσημείωτες μειώσεις στην κλιματική επιρροή των συχνοτήτων (-73,0%)».