Κατεβαίνοντας έως και 40 μέτρα κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, η μεγαλύτερη βυθισμένη σήραγγα στον κόσμο θα συνδέει τη Δανία με τη Γερμανία, μειώνοντας τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ των δύο χωρών όταν λειτουργήσει το 2029.
Το πρώτο μέρος της σήραγγας Fehmarnbelt εγκαινιάστηκε στις 17 Ιουνίου από τον βασιλιά Frederik X της Δανίας, σε μια στιγμή ορόσημο, τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη της κατασκευής το 2020, ενώ είχε προηγηθεί πάνω από μια δεκαετία σχεδιασμού.
Η σήραγγα, η οποία θα έχει μήκος 18 χιλιόμετρα, σύμφωνα με το CNN Travel, είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ευρώπη, με προϋπολογισμό κατασκευής άνω των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Για λόγους σύγκρισης, η σήραγγα της Μάγχης μήκους 50 χιλιομέτρων που συνδέει την Αγγλία και τη Γαλλία, η οποία ολοκληρώθηκε το 1993, κόστισε το ισοδύναμο των 14 δισεκατομμύρια ευρώ σε σημερινά χρήματα. Αν και μεγαλύτερη από τη σήραγγα Fehmarnbelt, η σήραγγα της Μάγχης κατασκευάστηκε με τη χρήση γεωτρύπανου και όχι με βύθιση προκατασκευασμένων τμημάτων της σήραγγας.
Η σήραγγα θα κατασκευαστεί κατά μήκος του Fehmarn Belt, ενός στενού μεταξύ του γερμανικού νησιού Fehmarn και του δανέζικου νησιού Lolland, και έχει σχεδιαστεί ως εναλλακτική λύση για την τρέχουσα ακτοπλοϊκή υπηρεσία από το Rødby και το Puttgarden, η οποία μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Εκεί που η διέλευση διαρκεί τώρα 45 λεπτά με το πλοίο, θα διαρκεί μόλις επτά λεπτά με το τρένο και 10 λεπτά με το αυτοκίνητο.
Γρηγορότερο ταξίδι
Η σήραγγα, η επίσημη ονομασία της οποίας είναι Fehmarnbelt Fixed Link, θα είναι επίσης η μεγαλύτερη συνδυασμένη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο. Θα αποτελείται από δύο αυτοκινητόδρομους διπλής λωρίδας -που θα χωρίζονται από ένα διάδρομο- και δύο ηλεκτροκίνητες σιδηροδρομικές γραμμές.
«Σήμερα, αν κάνατε ένα ταξίδι με τρένο από την Κοπεγχάγη στο Αμβούργο, θα χρειαζόσασταν περίπου τεσσεράμισι ώρες», δήλωσε το 2022 ο Jens Ole Kaslund, τεχνικός διευθυντής της Femern A/S. «Όταν ολοκληρωθεί η σήραγγα, το ίδιο ταξίδι θα διαρκεί δυόμισι ώρες».
Προς το παρόν, η κυκλοφορία μεταξύ της σκανδιναβικής χερσονήσου και της Γερμανίας μέσω της Δανίας μπορεί να ακολουθήσει είτε το πλοίο που διασχίζει το Fehmarnbelt είτε μια μεγαλύτερη διαδρομή μέσω γεφυρών μεταξύ των νησιών Zealand, Funen και της χερσονήσου της Γιουτλάνδης.
Το έργο χρονολογείται από το 2008, όταν η Γερμανία και η Δανία υπέγραψαν συνθήκη για την κατασκευή της σήραγγας. Στη συνέχεια, χρειάστηκε πάνω από μια δεκαετία για να ψηφιστεί η απαραίτητη νομοθεσία και από τις δύο χώρες και να διεξαχθούν γεωτεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες.