Όσοι ταξιδεύετε συχνά με αεροπλάνο γνωρίζετε τη ρουτίνα. Καθώς το αεροπλάνο αρχίζει την τελική του προσέγγιση, οι αεροσυνοδοί περπατούν στους διαδρόμους και βεβαιώνονται ότι τα καθίσματα είναι σε όρθια θέση -ακόμη και αν κοιμάστε.
Αλλά γιατί πρέπει να βάζετε το κάθισμά σας σε όρθια θέση για την απογείωση και την προσγείωση; Τεχνικά, είναι ο νόμος.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το Travel + Leisure, κανένας αερομεταφορέας δεν μπορεί να απογειώσει ή να προσγειώσει αεροπλάνο εάν η πλάτη του καθίσματος κάθε επιβάτη δεν είναι σε όρθια θέση.
Ο λόγος για τον οποίο αυτή η φαινομενικά ασήμαντη, για όσους δεν γνωρίζουν, λεπτομέρεια έχει εγγραφεί στο νόμο είναι απλός: Για την ασφάλεια.
«Στην όρθια θέση, το κάθισμα είναι κλειδωμένο και πιο ανθεκτικό για να αντέξει οποιαδήποτε δύναμη από μια πιθανή σύγκρουση», λέει ο πρώην πιλότος Hans Mast. Όταν ένα κάθισμα είναι ανασηκωμένο, δεν είναι κλειδωμένο στη θέση του, και μια ξαφνική στάση θα μπορούσε να οδηγήσει το κάθισμα να γλιστρήσει προς τα εμπρός, εκσφενδονίζοντας τον επιβάτη του. Από την άλλη πλευρά, η επιτάχυνση θα μπορούσε να κάνει το κάθισμα να χτυπήσει προς τα πίσω.
«Η αδράνεια του αεροπλάνου μπορεί να αλλάξει τη γωνία της πλάτης του καθίσματος, η οποία μπορεί ενδεχομένως να συνθλίψει τα γόνατα του επιβάτη που κάθεται ακριβώς πίσω από το κάθισμα», λέει ο πρώην πιλότος Dan Bubb, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα στο Λας Βέγκας.
«Εξασφαλίζει, επίσης, ότι η διαδρομή προς το διάδρομο παραμένει όσο το δυνατόν πιο ανεμπόδιστη, διευκολύνοντας μια πιο αποτελεσματική εκκένωση, αν χρειαστεί», προσθέτει ο Mast. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα καθίσματα γύρω από τις εξόδους κινδύνου έχουν περιορισμένη έως μηδενική κλίση. Εάν συμβεί μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, το άτομο στο κάθισμα μπορεί εύκολα να ξεχάσει ή να μην είναι σε θέση να μετακινήσει το κάθισμα σε όρθια θέση.
«Εάν ένα κάθισμα είναι ανακλινόμενο, θα μπορούσε να επιβραδύνει το άτομο που βρίσκεται στο κάθισμα πίσω και προσπαθεί να βγει κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης ανάγκης», λέει ο Steve Daniel, αεροσυνοδός με έδρα το Μόντρεαλ. Και σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, κάθε δευτερόλεπτο έχει σημασία.
Η απογείωση και η προσγείωση είναι οι πιο επικίνδυνες φάσεις της πτήσης
Η απογείωση και η προσγείωση είναι οι πιο επικίνδυνες φάσεις της πτήσης. Σύμφωνα με μελέτη της Airbus, περίπου το 75% των παγκόσμιων ατυχημάτων με αεροσκάφη Airbus, θανατηφόρων και μη, τα τελευταία 20 χρόνια συνέβησαν κατά την απογείωση, την προσέγγιση ή την προσγείωση.
«Η προσέγγιση και η προσγείωση είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες φάσεις πτήσης που θέτουν σημαντικές απαιτήσεις στο πλήρωμα όσον αφορά στην πλοήγηση, τις αλλαγές στη διαμόρφωση του αεροσκάφους, την επικοινωνία με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, τον συμφορημένο εναέριο χώρο και τις υποβαθμισμένες καιρικές συνθήκες», γράφει η Airbus στη μελέτη.
«Αυτός ο συνδυασμός υψηλού φόρτου εργασίας και η αυξημένη πιθανότητα απρόβλεπτων γεγονότων μπορεί να δημιουργήσει μια πολύπλοκη αλληλεπίδραση παραγόντων που συμβάλλουν, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα».
Η Boeing διαπίστωσε, επίσης, ότι η απογείωση, η άνοδος, η τελική προσέγγιση και η προσγείωση είναι οι πιο επικίνδυνες φάσεις της πτήσης. Η πιο πρόσφατη μελέτη της, που καλύπτει την περίοδο 2011-2022, αναφέρει ότι το 67% των θανατηφόρων ατυχημάτων παγκοσμίως στα οποία εμπλέκονται αεροσκάφη της Boeing συνέβησαν κατά τη διάρκεια αυτών των φάσεων.
Πέρα από την επαναφορά του καθίσματός σας στην όρθια θέση κατά την απογείωση και την προσγείωση, οι αεροσυνοδοί θα σας ζητήσουν, επίσης, να κλείσετε και να κλειδώσετε το τραπεζάκι σας, να βεβαιωθείτε ότι όλες οι αποσκευές είναι τοποθετημένες κάτω από το κάθισμα μπροστά σας ή στο χώρο των αποσκευών, και να αποσύρετε τυχόν επεκτεινόμενες οθόνες ψυχαγωγίας κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Και πάλι, όλα αυτά γίνονται για λόγους ασφαλείας: «Η ασφάλεια είναι μια συμφωνία πολλών μικρών πραγμάτων που, μαζί, μπορούν να κάνουν τεράστια διαφορά», λέει ο Daniel.