Για πρώτη φορά μετά από 17 χρόνια, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχει νέο τίτλο εργασίας. Την Πέμπτη (28/10), έγινε επίσημα διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της Meta, της νέας μητρικής εταιρείας για το Facebook. Η αλλαγή επωνυμίας έχει να κάνει με τη σταθεροποίηση του γίγαντα των κοινωνικών δικτύων ως προς το metaverse, το οποίο ο Ζούκερμπεργκ βλέπει ως το μέλλον του Διαδικτύου.
Η κίνηση του Ζάκερμπεργκ είναι αρκετά φιλόδοξη και με μεγάλο ποσοστό ρίσκου μιας και πλέον το μεγαλύτερο social media βρίσκεται σε μία διαδικασία μετεξέλιξης η οποία ως απώτερο σκοπό έχει την συμμετοχή των χρηστών σε μία VR και AR πραγματικότητα αφήνοντας πίσω την χρήση του Facebook όπως την ξέραμε.
Ο Ζούκερμπεργκ έχει ρίξει δισεκατομμύρια δολάρια – τουλάχιστον 10 δισ. δολάρια μόνο φέτος – για να δημιουργήσει το μετασύμπαν, ένα εκτεταμένο, καθηλωτικό όραμα του Διαδικτύου που προέρχεται από τις σελίδες μυθιστορημάτων επιστημονικής φαντασίας όπως το Snow Crash και το Ready Player One. Αυτή του η κίνηση ωστόσο ποντάρει σε νεότερης ηλικίας ανθρώπους που είναι εξοικειωμένοι με τις τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας, έστω σαν concept.
Όλα όσα ανακοίνωσε ο Ζάκερμπεργκ σε ένα βίντεο 11 λεπτών
Project Cambria: Το σετ ακουστικών που θα μεταφέρει τους χρήστες στο metaverse
Η Meta, μεταξύ των υπόλοιπων ανακοινώσεων παρουσίασε και το νέο headset εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας υψηλής τεχνολογίας με την κωδική ονομασία «Project Cambria».
Ο Ζούκερμπεργκ μίλησε πολύ σύντομα για τη συσκευή κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Connect 2021 με ζωντανή ροή εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, που επικεντρώθηκε στο metaverse και αποκάλυψε το νέο όνομα της πλατφόρμας κοινωνικών μέσων.
Ωστόσο, συζήτησε διάφορα χαρακτηριστικά του Project Cambria, συμπεριλαμβανομένων αισθητήρων που επιτρέπουν στο avatar ενός χρήστη να κάνει φυσική επαφή με τα μάτια ενώ θα μπορεί να αποτυπώνει και εκφράσεις του προσώπου σε πραγματικό χρόνο, ενώ βρίσκεται στο metaverse.
Τα ακουστικά θα επιτρέψουν επίσης τη μεικτή πραγματικότητα – τη συγχώνευση πραγματικού και εικονικού κόσμου για τη δημιουργία νέων περιβαλλόντων – χρησιμοποιώντας κάμερες που περνούν βίντεο υψηλής ανάλυσης στις οθόνες των ακουστικών.
Ο Ζούκερμπεργκ είπε ότι το Project Cambria «δεν είναι το επόμενο Quest», αν και θα είναι συμβατό με τη συσκευή, αλλά θα είναι δικό του προϊόν και θα κοστίζει περισσότερο από τα τρέχοντα ακουστικά.
Στο metaverse του Meta, οι άνθρωποι δημιουργούν είδωλα του εαυτού τους που μπορεί να περιλαμβάνουν συγκεκριμένα χρώματα δέρματος, χαρακτηριστικά προσώπου ρούχων και άλλα χαρακτηριστικά μοναδικά για το άτομο.
Αυτά τα άβαταρ μπορούν στη συνέχεια να πάνε οπουδήποτε στον εικονικό κόσμο – να επισκεφτούν φίλους σε όλο τον κόσμο, να παρακολουθήσουν μια συνάντηση χωρίς να φύγουν από το γραφείο στο σπίτι τους ή ακόμα και να δειπνήσουν με την οικογένειά τους σε ένα εξωτικό συγκρότημα ενώ κάθονται στη δική τους κουζίνα.
Το Project Cambria είναι το κλειδί για το metaverse
Ο Ζούκερμπεργκ ποντάρει πάρα πολλά στο Project Cambria. Το προϊόν, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, θα ξεκλειδώσει τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και θα κάνει πολύ πιο εύκολο το να «είσαι παραγωγικός».
Με το Project Cambrai, για παράδειγμα, το avatar ενός χρήστη μπορεί να κάνει φυσική επαφή με τα μάτια και εκφράσεις του προσώπου σε πραγματικό χρόνο για να παρέχει στους άλλους στον εικονικό κόσμο μια ματιά σε πραγματικές αντιδράσεις. Προκειμένου να τελειοποιηθεί αυτό, η συσκευή πιθανότατα θα είναι γεμάτη με μια σειρά αισθητήρων οι οποίοι θα παρακολουθούν κάθε κίνηση του χρήστη.
Ο Ζούκερμπεργκ συζήτησε τη χρήση των ακουστικών για εργασία σε ένα εικονικό γραφείο. Εξήγησε ότι θα είναι τόσο «πραγματική» η εμπειρία για τον χρήστη που θα βλέπει το πραγματικό του γραφείο τόσο καθαρά που θα μπορεί να γράψει σημειώσεις με ένα στυλό χωρίς να αφαιρέσει το ακουστικό.
Meta: Γιατί τώρα και από πού προκύπτει το όνομα
«Για να αποτυπώσουμε ποιοι είμαστε και ποιοι φιλοδοξούμε να χτίσουμε, είμαι στην ευτυχή θέση να ανακοινώσω πως από σήμερα, η εταιρείας μας είναι πλέον η Meta», δήλωσε Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Ο Ζούκερμπεργκ ανέφερε ότι επέλεξε την ελληνική λέξη «Μετά» για να δείξει ότι «υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν». «Μάθαμε πολλά, αντιμετωπίζοντας πολλά προβλήματα», σχολίασε, κρίνοντας ότι είναι πλέον καιρός «να οικοδομήσουμε το επόμενο κεφάλαιο».
Ο Ζούκερμπεργκ διατηρεί τον έλεγχο των πάντων. Όπως ανέφερε στο The Verge σe αντίθεση με τους ιδρυτές της Google, που παραιτήθηκαν το 2015 όταν έγινε μέρος του χαρτοφυλακίου της Alphabet, δεν έχει σχέδια να εγκαταλείψει την κορυφαία θέση.
Αντίθετα, η αλλαγή αφορά την αναγνώριση μιας στροφής εντός της εταιρείας που έχει ήδη πραγματοποιηθεί.
Ο CEO γνωρίζει ότι το timing της αλλαγής της επωνυμίας είναι ύποπτος. Τις τελευταίες εβδομάδες, η εταιρεία δέχτηκε ένα αδιάκοπο μπαράζ επικρίσεων, χάρη στα εσωτερικά έγγραφα που διέρρευσαν στα μέσα ενημέρωσης από μια πρώην υπάλληλο με το όνομα Frances Haugen. Το Facebook είναι ίσως η εταιρεία που έχει ελεγχθεί περισσότερο στον κόσμο αυτή τη στιγμή και η επωνυμία του έχει «πέσει» στα μάτια των νέων. Για τους πολλούς επικριτές, η απομάκρυνση της επωνυμίας της εταιρείας και του Ζάκερμπεργκ από το όνομα Facebook θεωρείται και ως τακτική αντιπερισπασμού.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο τρέχων κύκλος των κακών ειδήσεων «δεν είχε καμία σχέση με αυτό. Παρόλο που πιστεύω ότι κάποιοι άνθρωποι μπορεί να θέλουν να κάνουν αυτή τη σύνδεση, νομίζω ότι αυτό είναι κάπως γελοίο. Αν μη τι άλλο, νομίζω ότι αυτό δεν είναι το περιβάλλον στο οποίο θα θέλατε να εισαγάγετε μια νέα μάρκα».
Η εταιρεία «πιστεύει ότι ένα νέο brand μπορεί να την βοηθήσει να αλλάξει ατζέντα» συζήτησης, ανέφερε την περασμένη εβδομάδα μια μη κυβερνητική οργάνωση, το «Πραγματικό Συμβούλιο Εποπτείας του Facebook», όταν ακόμη κυκλοφορούσαν φήμες για την αλλαγή του ονόματος.
Πάντως ο Ζούκερμπεργκ μιλάει για το metaverse εδώ και μερικούς μήνες και έχει ήδη ανακοινώσει επενδύσεις ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων αλλά και την πρόσληψη 10.000 εργαζομένων στην Ευρώπη για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.