Είναι το δημοφιλέστερο και το πιο εργατικό παπάκι στον κόσμο. Καθημερινά κάνει αδιαμαρτύρητα τον αγγελιαφόρο σε δισεκατομμύρια ανθρώπους, μεταφέροντας γράμματα, φωτογραφίες, προσκλήσεις, βιογραφικά σημειώματα, εργασίες και προσωπικές εξομολογήσεις σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Μολονότι είναι μόνο 40 ετών, πολλοί βιάστηκαν να προεξοφλήσουν ότι έχει φάει τα ψωμιά του. Σε πείσμα όσων προέβλεψαν τον θάνατό του, το email – το μέσο που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε – παραμένει ακμαίο και αυξάνει διαρκώς τη διείσδυσή του στους χρήστες του διαδικτύου.
Το πρώτο email στον κόσμο εστάλη τον Οκτώβριο του 1971 από έναν Αμερικανό μηχανικό υπολογιστών.
Σαράντα χρόνια και πέντε μήνες αργότερα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο παραμένει ο δημοφιλέστερος τρόπος επικοινωνίας στην ψηφιακή εποχή και, όπως αναφέρουν τα Νέα, έχει κερδίσει, εκτός από δισεκατομμύρια φίλους, και μια θέση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ) της Νέας Υόρκης. Στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής και Ντιζάιν του MoMa φιγουράρει από το 2010 το πασίγνωστο σύμβολο του email (@), γνωστό στα ελληνικά ως παπάκι.
Είναι γεγονός ότι πλέον το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έχει χάσει την παλιά αίγλη του, ιδίως μετά την εμφάνιση των κοινωνικών δικτύων του Internet, τα οποία προτιμώνται όλο και πιο συχνά κυρίως από τους νέους για τις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας.
Άλλωστε, το email δεν παράγει ειδήσεις ούτε «κινητοποιεί» τα πλήθη, όπως συμβαίνει με το facebook και το twitter. Κανείς δεν πρόκειται να του αναγνωρίσει ότι προκάλεσε εξέγερση ή ότι έριξε ένα αυταρχικό καθεστώς, όπως πέρυσι στην Αίγυπτο και την Τυνησία τα κοινωνικά δίκτυα που αποτέλεσαν κέντρο συντονισμού των λαϊκών κινητοποιήσεων.
Ωστόσο, το email εξακολουθεί να παραμένει σιωπηλός αλλά πολύτιμος «εργάτης» της επικοινωνίας. Στην πραγματικότητα, μάλιστα, ποτέ δεν ήταν περισσότερο διαδεδομένο από όσο είναι σήμερα.
Σύμφωνα με την εταιρεία Pingdom, η οποία παρέχει στατιστικά στοιχεία για το Διαδίκτυο, το 2010 απεστάλησαν 107 τρισ. email σε όλο τον κόσμο, ενώ κάθε ημέρα του ίδιου έτους διακινούνταν 294 δισ. ηλεκτρονικά μηνύματα.
Παρά τη θεαματική διείσδυση των κοινωνικών δικτύων, το facebook και το twitter εξακολουθούν να… τρώνε τη σκόνη του email. Μέσα σε διάστημα 60 δευτερολέπτων σε μια ημέρα θα έχουν κατέβει 13.000 εφαρμογές στο iPhone, θα έχουν συνταχθεί 100.000 μηνύματα στο twitter και θα έχουν ενημερωθεί 700.000 προφίλ στο facebook. Ακριβώς στα ίδια 60 δευτερόλεπτα θα έχουν σταλεί 170 εκατ. email.
Φυσικά, είναι άλλο θέμα αν διαβάζονται όλα αυτά τα μηνύματα . Άλλωστε, αν κάποιος ήθελε να ανοίξει και να διαβάσει (πόσω μάλλον να απαντήσει σε) όλα τα email που λαμβάνει, θα έπρεπε να εγκαταλείψει όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητές του. Οι περισσότεροι απλώς πετούν στα «σκουπίδια» σχεδόν τα μισά από τα μηνύματα που δέχονται, χωρίς καν να τα ανοίξουν. Απλώς πατούν το κουμπί «Διαγραφή» και τα στέλνουν στον κάδο.