Το «Υπάρχω» διανύει την 4η εβδομάδα προβολής του στους ελληνικούς κινηματογράφους και μέχρι στιγμής έχει κόψει 681.757 εισιτήρια, με αποτέλεσμα να φιγουράρει στην 9η θέση του ελληνικού box office όλων των εποχών. Και δεν αποκλείεται με τη φορά που έχει η ταινία για τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη, να πλασαριστεί και σε μεγαλύτερες θέσεις στη λίστα με τις πιο εμπορικές ελληνικές ταινίες όλων των εποχών.

Οι ταινίες που απειλεί άμεσα το «Υπάρχω» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου είναι «Η Αρχόντισσα και ο Αλήτης» (6η θέση – 750.380 εισιτήρια), «Η Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά» (7η θέση – 739.001 εισιτήρια) και «Στα Σύνορα της Προδοσίας» (8η θέση – 710.994 εισιτήρια). Και αν οι δύο ταινίες με πρωταγωνιστές την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ είναι γνωστές σε όλους, η ταινία που φιγουράρει στην 8η θέση είναι παντελώς άγνωστη στις νεότερες γενιές και ίσα που τη θυμούνται οι μεγαλύτεροι.

Και είναι αλήθεια πως ρίχνοντας μια ματιά στο box office όλων των εποχών, όταν το μάτι μας έπεσε στα «Σύνορα της Προδοσίας» δεν είχαμε ιδέα περί τίνος πρόκειται, παρόλο που πρωταγωνιστεί ο Ανδρέας Μπάρκουλης, έχοντας δίπλα του τον Κώστα Πρέκα και τη Βέρα Κρούσκα. Βέβαια, υπάρχει μια εξήγηση γιατί είναι ξεχασμένη από όλους, αφού η ταινία δεν παίχτηκε ξανά (ίσως κάποιες ελάχιστες φορές, που σίγουρα μας διαφεύγουν) μετά την πτώση της χούντας.

Το «εθνικοπατριωτικό» φιλμ του Τζέιμς Πάρις

Η ταινία κυκλοφόρησε στα χρόνια της δικτατορίας, και συγκεκριμένα το 1968, τότε που το καθεστώς γύριζε με το «κιλό» τα «εθνικοπατριωτικά» φιλμ για να τονώσει (;) το φρόνημα των Ελλήνων. Οι περισσότερες ταινίες, τις οποίες βλέπουμε μέχρι και σήμερα ανήμερα των εθνικών επετείων (28η Οκτωβρίου και 25η Μαρτίου) αντλούσαν τη θεματολογία τους από την Ελληνική Επανάσταση και την Κατοχή.

Τα «Σύνορα της Προδοσίας» αναφέρονταν ως θρίλερ κατασκοπείας, ωστόσο θεωρήθηκε πως ήταν ακόμα ένα προϊόν προπαγάνδας του καθεστώτος και για το λόγο αυτό, μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, δεν προβλήθηκε ξανά στην ελληνική τηλεόραση.

Την παραγωγή ανέλαβε ο Τζέιμς Πάρις, ο εκλεκτός ελληνοαμερικανός παραγωγός των συνταγματαρχών, στον οποίο είχαν τυφλή εμπιστοσύνη. Μάλιστα, για τις ανάγκες της ταινίας τού παραχώρησαν μέχρι και το κτίριο της Βουλής (!) ώστε να γίνουν κάποια από τα γυρίσματα, όπως οι σκηνές του στρατοδικείου, ενώ ήταν και το Κρεμλίνο βάσει σεναρίου.

Η υπόθεση

Ένας μυστικός πράκτορας των Σοβιετικών, που δουλεύει στην KGB, ο Γκεόργκι Δημητρίεβιτς, έρχεται στην Ελλάδα με σκοπό να αποσπάσει πληροφορίες για μια μυστική βάση πυραύλων του ΝΑΤΟ. Συναντάει μια δασκάλα από ένα γειτονικό χωριό, της οποίας ο ξάδελφος είναι ο ταγματάρχης της ελληνικής αντικατασκοπείας, ο Κωνσταντίνος Δήμου. Ο ταγματάρχης αναλαμβάνει την αποστολή να βρει και να συλλάβει τον επικίνδυνο κατάσκοπο. Τελικά, ο ταγματάρχης της ελληνικής αντικατασκοπίας θα συλλάβει τον κατάσκοπο και στη δίκη του στρατοδικείου θα αποκαλυφθεί ότι είναι αδέλφια και κατά την περίοδο του Εμφυλίου μεταφέρθηκε σε σοβιετικό στρατόπεδο ως θύμα του «παιδομαζώματος».

Λίγα παραλειπόμενα…

  • Η ταινία κλείνει με εικόνες από στρατιωτική παρέλαση, με τον ένστολο Ανδρέα Μπάρκουλη να παρελαύνει στο Σύνταγμα. Μάλιστα, το καθεστώς έδωσε εντολή να κλείσουν οι δρόμοι για να πραγματοποιηθούν τα γυρίσματα της σκηνής.
  • Τυχαίο; Η επίσημη πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου 1968.
  • «Στα Σύνορα της Προδοσίας» γνώρισαν μεγάλη εισπρακτική επιτυχία. Εκείνη τη χρονιά, η ταινία ήρθε δεύτερη σε εισπράξεις ανάμεσα σε 101 που προβλήθηκαν κόβοντας 711.051 εισιτήρια. Την πρώτη θέση κατέκτησε η «Αρχόντισσα και ο Αλήτης» με 750.380 που σηματοδότησε και την επιστροφή του «χρυσού» ζεύγους Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ στη Φίνος Φιλμ.
  • Αποτελεί τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του Τζέιμς Πάρις.
  • Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1968, η ταινία κέρδισε το βραβείο αρτιότερης παραγωγής, σκηνοθεσίας, α’ ανδρικού ρόλου (Κώστας Πρέκας) και β’ γυναικείου ρόλου (Ίλυα Λιβυκού), ενώ απέσπασε Βραβείο β’ γυναικείου ρόλου (Ίλυα Λιβυκού) στο Φεστιβάλ Cambridge Boston (Η.Π.Α.) το 1969.

Σκηνοθεσία: Ντίμης Δαδήρας
Παραγωγή: Τζέιμς Πάρις
Σενάριο: Σταμάτης Φιλιππούλης
Πρωταγωνιστές: Κώστας Πρέκας, Βέρα Κρούσκα, Ανδρέας Μπάρκουλης, Στέφανος Στρατηγός, Ίλυα Λιβυκού, Γιώργος Βελέντζας, Καίτη Παπανίκα και Άλκης Γιαννακάς
Μουσική: Νίκος Ιγνατιάδης

Οι 10 πιο εμπορικές ελληνικές ταινίες όλων των εποχών

Αν και δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τον ακριβή αριθμό εισιτηρίων, ειδικά για τις ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, ωστόσο, στο ελληνικό box office όλων των εποχών, τα 10 φιλμ που έκοψαν τα περισσότερα εισιτήρια είναι:

Πολίτικη Κουζίνα: 2003 – 1.300.000
Λούφα και Παραλλαγή: Σειρήνες στο Αιγαίο: 2005 – 1.230.512
Safe Sex: 1999 – 1.200.000
El Greco: 2007 – 767.158
Υπολοχαγός Νατάσσα: 1970 – 751.117
Η Αρχόντισσα και ο Αλήτης: 1968 – 750.380
Η Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά: 1969 – 739.001
Στα Σύνορα της Προδοσίας: 1968 – 710.994
Υπάρχω: 2024 – 681.757
Νύφες: 2004 – 680.000