Αντικείμενα κομμένα και ραμμένα στα μέτρα τους θα μπορούν να… εκτυπώνουν μόνοι τους οι καταναλωτές χάρη σε μία νέα ψηφιακή τεχνολογία που βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή για να σχεδιάζει το σοκολατένιο δώρο και στη συνέχεια το σχέδιο μπορεί να εκτυπωθεί σε ειδικό τρισδιάστατο εκτυπωτή, ο οποίος, αντί για μελάνι, χρησιμοποιεί…σοκολάτα.
Η καινοτομική μέθοδος αναπτύσσεται από ερευνητές στη Βρετανία, με επικεφαλής τον δρα Λιανγκ Χάο, των πανεπιστημίων Έξετερ και Μπρουνέλ καθώς και της εταιρίας λογισμικού Delcam.
Η τρισδιάστατη εκτύπωση είναι μια τεχνική που παράγει αντικείμενα μέσω εναπόθεσης (εκτύπωσης) διαδοχικών στρωμάτων μιας οποιασδήποτε πρώτης ύλης (αντί για μελάνι). Ήδη αξιοποιείται για τη δημιουργία τρισδιάστατων προϊόντων από μέταλλο και πλαστικό, ενώ τώρα είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται η σοκολάτα.
Η σοκολάτα παρουσιάζει πρόσθετες δυσκολίες σε σχέση με άλλα υλικά, ως πρώτη ύλη για εκτύπωση, καθώς μεταξύ άλλων απαιτεί διαδοχικές φάσεις θέρμανσης και ψύχρανσης. Οι ερευνητές κατάφεραν πάντως να ξεπεράσουν τα εμπόδια, σχεδιάζοντας νέα συστήματα ελέγχου της θερμοκρασίας.
Η νέα τεχνική, σύμφωνα με τους δημιουργούς της, είναι χαμηλού κόστους, ακίνδυνη και, επιπλέον, δεν αφήνει κατάλοιπα στο περιβάλλον, αφού ό,τι περισσεύει από την εκτύπωση, ο καταναλωτής μπορεί απλώς να…το φάει. Οι δυνατότητες σχεδιασμού σοκολατένιων αντικειμένων είναι τεράστιες (π.χ. παιγνίδια, πρόσωπα κ.α.), περιοριζόμενα μόνο από τη φαντασία του πελάτη, που μπορεί να είναι κι ένα παιδί, το οποίο ξέρει απλώς να χειρίζεται υπολογιστή.
Στο μέλλον, εκτός από καταστήματα που θα μπορούσαν να διαθέτουν το σχετικό εκτυπωτή, θα ήταν επίσης δυνατό οι καταναλωτές, αφού σχεδιάσουν στον υπολογιστή του σπιτιού τους το επιθυμητό σοκολατένιο «γλυπτό», να το «ανεβάσουν» στο διαδίκτυο σε ένα ειδικό ονλάιν κατάστημα, το οποίο θα αναλάβει εκείνο να κάνει την «εκτύπωση» και να στείλει το σοκολατένιο κατασκεύασμα ταχυδρομικά στον χρήστη. Οι πελάτες, που διαθέτουν λίγο χρόνο ή περιορισμένη φαντασία, θα μπορούσαν να αξιοποιούν προϋπάρχοντα σοκολατένια σχέδια άλλων πελατών και να τα τροποποιούν ελαφρά.
Οι ερευνητές, όπως είπε ο επικεφαλής των ερευνών, πιστεύουν ότι κάποια μέρα η τεχνολογία θα έχει επεκταθεί σε βαθμό που οι καταναλωτές θα μπορούν να σχεδιάζουν και να παράγουν τα δικά τους κοσμήματα ή οικιακά προϊόντα. Τελικά, δεν αποκλείεται πολλά από τα μέχρι σήμερα μαζικά παραγόμενα προϊόντα να αντικατασταθούν από «κατά παραγγελία» προϊόντα που θα σχεδιάζουν και θα εκτυπώνουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Αν αυτό πράγματι συμβεί, τότε θα πρόκειται για μια μείζονα εξέλιξη, με σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, η οποία μπορεί να φέρει τα πάνω-κάτω σε διάφορες αγορές.