Yπόθεση λαθρεμπορίας χημικών διαλυτών έφεραν στο φως οι τελωνειακοί ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), καταγράφοντας σημαντική επιτυχία στο πλαίσιο των ελέγχων της υπηρεσίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το δίκτυο που εντόπισαν οι άνθρωποι της ΑΑΔΕ περιλαμβάνει βυτία που μεταφέρουν χημικούς διαλύτες και δηλώνονται ως Α΄ ύλη για την παραγωγή άλλων εμπορευμάτων. Οι παραλήπτριες εταιρίες δεν έχουν καμία δυνατότητα παραγωγικής δραστηριότητας, τις περισσότερες φορές, ή είναι «γραφεία – βιτρίνες».
Με τον τρόπο αυτό, οι οδηγοί των βυτίων καταφέρνουν να εμφανίζουν νομότυπα παραστατικά και να ξεπερνούν εύκολα τους ελέγχους διακίνησης.
Στη συνέχεια, οι διαλύτες αυτοί προωθούνται σε δεξαμενές για νόθευση του νόμιμου καυσίμου, με το κέρδος για τα
κυκλώματα λαθρεμπορίου να θεωρείται υψηλό, αφού οι διαλύτες προστίθενται στο νόμιμο προϊόν χωρίς την επιβάρυνση του ΕΦΚ. Ενδεικτικά, το κέρδος που μοιράζεται το κύκλωμα, προσεγγίζει για κάθε χίλια λίτρα διαλύτη τα 1.200 ευρώ. Αυτό σημαίνει – σύμφωνα με κύκλους της ΑΑΔΕ – ότι από κάθε φορτίο είκοσι τριών χιλιάδων λίτρων, το κέρδος είναι περίπου 27.000 ευρώ.
Απέναντι σε κυκλώματα όπως το παραπάνω, ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ αναπτύσσει δύο δίκτυα: Το ένα αφορά τη συλλογή και διαχείριση των πληροφοριών και το άλλο την επιχειρησιακή δράση για τον έλεγχο στο πεδίο (κατάσχεση, φύλαξη, εργαστηριακές αναλύσεις, έκδοση καταλογιστικών πράξεων και υποστήριξη στα δικαστήρια).
Σημειώνεται πως μόνο στο δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς οι ελεγκτές της Αρχής κατάφεραν να αιφνιδιάσουν τα κυκλώματα λαθρεμπορίας τρεις φορές, χρησιμοποιώντας το προαναφερθέν δίκτυο πληροφοριών.
Εντόπισαν, μάλιστα, πέντε βυτία με χημικούς διαλύτες, συνολικής ποσότητας 135.000 λίτρων.
Η νέα στρατηγική των ελεγκτών
Η νέα στρατηγική που εφαρμόζει ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με υυπηρεσιακούς κύκλους, είναι η πρόκληση άμεσης ζημιάς στους λαθρεμπόρους, με την αυτόματη δέσμευση και κατάσχεση των μέσων μεταφοράς.
Στο πλαίσιο αυτό, τα πέντε βυτιοφόρα που εντοπίστηκαν, δεσμεύτηκαν και κατασχέθηκαν εντός της ίδιας ημέρας, προκαλώντας σημαντική οικονομική φθορά στο δίκτυο λαθρεμπορίας.
Ενδεικτικά, ένα μεταχειρισμένο βυτιοφόρο κοστίζει περίπου 70.000 ευρώ, άρα η ζημιά, που προκλήθηκε στο δίκτυο από τα μέσα μεταφοράς εκτιμάται πως ξεπερνά τα 350.000 ευρώ – από το κόστος εμπορεύματος, περίπου 54.000 ευρώ, και από την απώλεια κερδών, περίπου 162.000 ευρώ.
Κατά πληροφορίες, η πρώτη κατάσχεση θεωρήθηκε… τυχαία από τα κυκλώματα, όμως η δεύτερη δημιούργησε προβληματισμό και τα ανάγκασε να σταματήσουν για λίγες ημέρες τις αποστολές διαλυτών.
Περαιτέρω, η τελευταία κατάσχεση φαίνεται να δημιουργεί εκνευρισμό, αφού, μετά την κατάσχεση, δρομολογημένες αποστολές προς την Ελλάδα ουδέποτε έφτασαν.
«Το τελευταίο χτύπημα ήταν συντριπτικό», αναφέρουν, καταληκτικά, αρμόδιες πηγές.