Φωτογράφοι, χημικοί, εργοστασιάρχες, εφευρέτες, δεν είναι λίγοι οι τίτλοι που κατέχουν οι περίφημοι αδελφοί του σινεμά, αν και το μεγαλύτερό τους επίτευγμα δεν είναι άλλο από τη γέννηση του κινηματογράφου! Με βάση πάντως τις πηγές, αν ενημερώνεται δηλαδή κανείς για τη δημιουργία του σινεμά από αμερικανικά ή ευρωπαϊκά μέσα, άλλοτε φιγουράρει ο Έντισον και άλλοτε οι αδελφοί Λιμιέρ ως γεννήτορες της νέας τέχνης. Και βέβαια η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση: γιατί μπορεί μεν το περίφημο «Kinetoscope» του αμερικανού εφευρέτη Τόμας Έντισον να υπήρχε στον κόσμο 4 ολόκληρα χρόνια πριν από την αντίστοιχη εφεύρεση των γάλλων πιονέρων Λιμιέρ, ήταν όμως η δική τους συνεισφορά, το «Cinematographe», που θα έκανε το σινεμά δημόσιο θέαμα! Κι αν για τους αμερικανούς ιστορικούς ο Έντισον φιγουράρει ως ο «πατέρας του κινηματογράφου», είναι οι γάλλοι εφευρέτες που μετέτρεψαν τη νέα τεχνική δυνατότητα σε 7η τέχνη, όχι μόνο εξελίσσοντας την πρώιμη και εν πολλοίς περιορισμένη εφεύρεση του Έντισον, αλλά παράγοντας και τα πρώτα (1.500!) ταινιάκια που θα έβλεπε ποτέ το κοινό στη σκοτεινή αίθουσα. Τόσο τεχνικά όσο και καλλιτεχνικά, η συνεισφορά τους στο σινεμά είναι σαφώς μεγαλύτερη. Οι Ογκίστ και Λουί Λιμιέρ έκαναν βέβαια πολλά περισσότερα από το να ανακαλύψουν «απλώς» την κινούμενη εικόνα: βελτίωσαν τα φωτογραφικά μέσα και τις εμφανιστικές διαδικασίες της εποχής (τέλη 1800-αρχές 1900), παράγοντας μετρήσιμα και ποιοτικά αποτελέσματα που ήταν τόσο πρακτικά ώστε να έχουν εμπορική αξία. Η νέα «ξηρή» φωτογραφική πλάκα που ανέπτυξαν οδήγησε στο περίφημο εργοστάσιό τους στη Λυών με τα φωτογραφικά είδη, με τους ασίγαστους εφευρέτες να ασχολούνται κατόπιν με λιγότερο βιώσιμα πειράματα, όπως η πρωτοποριακή έγχρωμη φωτογραφία, την οποία έκαναν πιο ραφινάτη και ποιοτική (η έγχρωμη φωτογραφική πλάκα των Λιμιέρ, που θα έμενε γνωστή ως «Μέθοδος Autochrome», χρησιμοποιούταν εξάλλου μέχρι και τη δεκαετία του 1930), και η κινούμενη εικόνα φυσικά, κατασκευάζοντας το πρώτο σύστημα προβολής που επέτρεπε τη μαζική παρακολούθηση του φιλμ. Κι έτσι, παρά την περίφημη ατάκα του Ογκίστ ότι «το σινεμά είναι μια εφεύρεση χωρίς μέλλον», οι ίδιοι το έκαναν δημόσιο θέαμα, εκεί στα τέλη του 1895, με τις μνημειώδεις σήμερα ανοιχτές προβολές τους σε παρισινό καφέ. Ήταν πράγματι η πρώτη δημόσια προβολή ταινίας σε πανί (κι αυτό γιατί το σύστημα του Έντισον απαιτούσε τεχνικά βοηθήματα και μπορούσε αποκλειστικά ένας κάθε φορά να παρακολουθήσει το προβαλλόμενο υλικό)! Και βέβαια, μέσα από τα ταινιάκια των 90 δευτερολέπτων με τις καθημερινές σκηνές που παρήγαν αφειδώς στα πρώτα αυτά χρόνια του σινεμά, είναι αναγκαστικά και οι πρώτοι σκηνοθέτες του κόσμου. Και μετά την περίφημη μηχανή τους που γέννησε μια τέχνη, ο Ογκίστ αφιερώθηκε αποκλειστικά στην έρευνα ιατρικών θεμάτων(!) και ο Λουί σκάρωσε χιλιάδες μέτρα κινηματογραφικού υλικού, αλλά και πολλές ακόμα φωτογραφικές εφευρέσεις… Πρώτα χρόνια
Παρά την καταγραφή κινούμενων εικόνων, η μέθοδός του περιοριζόταν σε μερικές μόνο φωτογραφίες που χωρούσαν στον περίφημο δίσκο του. Εντυπωσιακές εδώ ήταν λίγο αργότερα οι καινοτόμες δουλειές του γάλλου φυσιολόγου Εtienne-Jules Marey και του αμερικανού εφευρέτη Τόμας Έντισον: το 1893 το εργαστήριο του Έντισον καταλήγει στο «Κινητοσκόπιο», που επέτρεπε σε έναν μόνο θεατή να απολαμβάνει κινούμενες εικόνες. Οι Λιμιέρ, άνθρωποι της πιάτσας, έρχονται σε επαφή με την επαναστατική εφεύρεση του Έντισον και αποφασίζουν να την κάνουν λειτουργική. Ο σκοπός τους είναι να βρουν έναν τρόπο να προβάλουν την εικόνα ώστε να μπορούν να τη δουν μεγαλύτερα του ενός ακροατήρια! Μέρος του προβλήματος λύθηκε από τον Λουί, όταν ένα βράδυ συνειδητοποιεί ότι ο μηχανισμός της ραπτομηχανής(!) θα μπορούσε να προσαρμοστεί ώστε να μετακινεί μικρά τμήματα του φιλμ (καρέ).
Παρά την αρχική έκπληξη και το σοκ του κόσμου από τις κινούμενες εικόνες, ο κινηματογράφος είχε γεννηθεί. Σύντομα τα ακροατήρια συνωστίζονταν στις παρουσιάσεις των Λιμιέρ, ενώ δεν θα έπαιρνε πολύ να γίνει ο κινηματογράφος παγκόσμια μανία. Οι Λιμιέρ σκάρωσαν περισσότερες από 1.500 ταινίες (90 δευτερολέπτων έκαστες, όσο επέτρεπε δηλαδή η μπομπίνα που χωρούσε η μηχανή τους), ανάμεσά τους και την πρώτη κωμωδία, το πρώτο δράμα, την πρώτη περιπέτεια κ.λπ. του σινεμά! Οι στιγμές είναι μαγικές από κάθε άποψη. Ορίστε και η πρώτη κωμωδία του κινηματογράφου, το «Ο ποτιστής ποτίζεται»…
Η έγχρωμη διαδικασία του Autochrome
Ο Ογκίστ πέρασε τα πρώτα χρόνια του νέου αιώνα ερευνώντας πια ιατρικά θέματα, όπως ο καρκίνος, η φυματίωση και η φαρμακολογία. Αφού τελείωσε την ιατρική, μπήκε στο επάγγελμα το 1914 ως διευθυντής νοσοκομειακού τμήματος. Το 1928 δημοσίευσε και επιστημονικό σύγγραμμα: «Ζωή, Ασθένεια και Θάνατος». Τα τεχνολογικά, επιστημονικά και καλλιτεχνικά επιτεύγματα των Λιμιέρ αναγνωρίστηκαν και τιμήθηκαν ευρέως. Ο Ογκίστ έγινε μέλος του Τάγματος της Τιμής και ο Λουί εκλέχθηκε στη γαλλική Ακαδημία Επιστημών. Ο Λουί Λιμιέρ πέθανε σε ηλικία 83 ετών, στις 6 Ιουνίου 1948, σε γαλλική κωμόπολη. Ο μεγαλύτερος αδελφός του, Ογκίστ, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών, στις 10 Απριλίου 1954, στο σπίτι του στη Λυών.