Κάποτε της έκαναν πλάκα ζητώντας της να τραγουδήσει Σελίν Ντιόν σε μια συνέντευξη για δουλειά. Πλέον κανείς δεν γελά και σίγουρα όχι μαζί της, καθώς είναι σήμερα η μεγαλύτερη απειλή της Uber παγκοσμίως, καθώς στην Κίνα τη νίκησε κατά κράτος! Ήταν Μάιος του 2016 όταν κυκλοφόρησε η είδηση ότι η Apple είχε επενδύσει 1 δισ. δολάρια σε μια άγνωστη κινεζική εφαρμογή για ταξί, κάποια Didi Chuxing. Ψάχνοντάς το λίγο, οι δυτικοί αναλυτές της αγοράς συνειδητοποιούσαν ότι μιλάμε για σωστό κολοσσό στον κλάδο. Η εταιρία του Πεκίνου είχε εξάλλου μαζέψει μόλις 7 δισ. δολάρια σε νέα επενδυτικά κεφάλαια και ήταν ό,τι πιο καυτό έπαιζε στα μεγάλα χαρτοφυλάκια του πλανήτη. Κι αυτό γιατί η Didi διαχειρίζεται κάπου 14 εκατ. διαδρομές ταξί ημερησίως στα μήκη και τα πλάτη της Κίνας, έχοντας στα χέρια της ένα μερίδιο αγοράς που υπερβαίνει το 87%. Πλέον είναι τόσο πελώρια που ακόμα και ο κολοσσός από το Σαν Φρανσίσκο και βασικός άλλοτε ανταγωνιστής της στην Κίνα, η Uber, αναγνώρισε πως έχανε περισσότερα από 1 δισ. δολάρια ετησίως στην αχανή χώρα. Ή λιγότερο αχανή, μιας και βλέπετε ο υπεύθυνος στρατηγικής της Uber στην Κίνα είναι ξάδερφος της αφεντικίνας της Didi, Ζαν Λιου. Η οποία μέσα σε τέσσερα χρόνια πήρε το μικρό startup και το έφερε στην κορυφή, αναγκάζοντας το περιοδικό «Time» να την περιλάβει στη λίστα με τους 100 σημαντικότερους ανθρώπους της χρονιάς. Η Λιου αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται οι Κινέζοι και δεν είναι λίγοι αυτοί που ανησυχούν τι θα συμβεί αν και όταν αποφασίσει να επεκτείνει τον στόλο από τα συνεργαζόμενα ταξί της στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Σήμερα ελέγχει εξολοκλήρου τις μετακινήσεις με ταξί σε 400 κινεζικές πόλεις, καθώς δεν είναι μόνο οι χαμηλές τιμές και ο στόλος από τους συνεργαζόμενους ταξιτζήδες της. Αλλά (και) οι αλγόριθμοι της εφαρμογής της, που μαθαίνουν διαδρομές, απομνημονεύουν τα δεδομένα της κίνησης και του μποτιλιαρίσματος, θυμούνται τα συχνότερα σημεία «τσιμπήματος» πελατών και άλλα πολλά, δίνοντάς της τελικά το κεφάλι στην αγορά, καθώς το πράγμα παραείναι εύχρηστο. Και φτηνό, καμιά αμφιβολία. Και μπορεί να απαλλάξει την Κίνα ακόμα από το «έμφραγμα» στους δρόμους! Η ίδια δεν επαναπαύεται φυσικά στον θρόνο της, καθώς παρά τα ελάχιστα χρόνια που απασχολεί την αγορά, τους μεγάλους παίκτες και τους παράγοντές της, καινοτομεί συνεχώς. Πλέον έχει στα χέρια της και έναν στόλο από λεωφορεία, προσφέροντας μια δημοφιλή πια εναλλακτική για τη μετακίνηση πολυπληθών ομάδων, την ίδια στιγμή που συνομιλεί με τον κλάδο των ταξί και την κυβέρνηση για να μεταμορφώσει ακόμα περισσότερο την επικράτεια των ταξί. Η πλατφόρμα της μετρά σήμερα περισσότερους από 1,5 εκατ. οδηγούς, αν και αυτά δεν είναι φυσικά όλα…
Πρώτα χρόνια
Η Ζαν και το όραμά της
Ο ιδρυτής της Didi Dache, Τσεν Γουέι, έπινε πια νερό στο όνομά της, καθώς ήταν η σάρκα και τα οστά του οράματός του. Κάτω από τη δική της μπαγκέτα, η Didi Dache συγχωνεύτηκε αναπάντεχα με την Kuaidi Dache (συμφερόντων Alibaba) στις αρχές του 2015 και το νέο σχήμα (Didi Chuxing πλέον) έλεγχε πια περισσότερες από 3 εκατ. διαδρομές ταξί τη μέρα. Το όνομά της άρχισε να παίζει στη Δύση το 2015, όταν άρχισε να ξεδιπλώνεται η λυσσαλέα μάχη της με την Uber. Την ώρα που καλωσόριζε τον υγιή ανταγωνισμό στην Κίνα, υποδείκνυε με νόημα πως η κινεζική αγορά είναι ήδη «ένα υγιές οικοσύστημα» που έχει τον τρόπο του να παλεύει με τις εξωγενείς επιδράσεις. Το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο είναι εξάλλου τελείως διαφορετικό από τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει η Uber. Η Didi Dache ενσωματώνει τον κλάδο των ταξί αντί να θέλει να τον εκτοπίσει από την επικράτεια των καθημερινών μεταφορών. Κάτω από τις εισηγήσεις της, η Didi αγόρασε δικό της στόλο ταξί για να δώσει δουλειά σε απλούς οδηγούς και να ανταποκριθεί καλύτερα στις ανάγκες μιας τεράστιας αγοράς που δεν καλυπτόταν από τα ήδη υπάρχοντα ταξί.