Φωτογραφίζεται γυμνή, μιλά χαλαρά για την κυτταρίτιδά της και καλεί τον λαμπερό κόσμο της μόδας να αγκαλιάσει τις πραγματικές γυναίκες και τα ακόμα πραγματικότερα σώματά τους. Είναι η Άσλεϊ Γκράχαμ, το μοντέλο που μεταμορφώνει κυριολεκτικά τον χώρο της μόδας, αλλάζοντας ταυτοχρόνως τον κόσμο. Μιας και βλέπετε τα πρότυπα ομορφιάς είναι ήδη διαφορετικά εξαιτίας της. Πιο περιεκτικά και με σαφώς μεγαλύτερα όρια. «Είμαι ένα μοντέλο που αγαπά τις καμπύλες του και δεν φοβάται να τις δείξει», λέει στο λιτό βιογραφικό της στο Twitter, συνοψίζοντας τη στάση ζωής της. Ως το ακριβώς αντίστροφο του λιπόσαρκου μανεκέν λοιπόν, «κάθε ίντσα του προσώπου της Άσλεϊ Γκράχαμ λέει την ιστορία της ομορφιάς, της εσωτερικής και της εξωτερικής», λέει γι’ αυτή η Τάιρα Μπανκς στο αφιερωματικό κειμενάκι που συνοδεύει την συμπερίληψή της στους 100 σημαντικότερους ανθρώπους της χρονιάς από το «Time»! To περιοδικό αναγνώρισε την τρομακτική απήχησή της στη Δύση και τους τρόπους με τους οποίους μεταμορφώνει η Άσλεϊ τον ίδιο μας τον κόσμο, κάνοντας τα μέχρι πρότινος περιττά κιλά όσο πιο σέξι παίρνει. Σέξι είναι εξάλλου μόνο μια γυναίκα που νιώθει καλά με το σώμα της, όπως θα μας μάλωνε η Γκράχαμ, η οποία έπιασε τον κόσμο της μόδας εξαπίνης. Δεν θα έπαιρνε πολύ σε όλους πρακτικά, ακόμα και στα ισχυρά προπύργια των ανορεξικών μοντέλων, να της εμπιστευτούν τα εξώφυλλά τους, να την ανεβάσουν στις πασαρέλες τους και να τη μετατρέψουν σε σύγχρονη ιέρεια του σέξι. Αν και αυτό το είχε κάνει ήδη η ίδια. Η μόδα, οι πασαρέλες και οι σέξι φωτογραφίσεις δεν είχαν καθόλου χώρο για γυναίκες μεγαλύτερων μεγεθών πριν εισβάλει το plus size μοντέλο στην επικράτεια του στιλ, ποζάροντας πια όλο χάρη και νάζι στα μεγαλύτερα περιοδικά μόδας αλλά και σε οδηγούς που έχουν σφραγίσει τη θηλυκότητα. Όχι ότι δεν αμφιταλαντεύτηκε και η ίδια μέσα σε έναν χώρο με ισχνά μοντέλα και πρότυπα σώματος στα όρια της ανορεξίας. Στα 18 της μάλιστα λίγο έλειψε να τα παρατήσει και να νικηθεί από ένα σύστημα που δεν την ήθελε καθόλου. Κι όμως, πέρυσι, το 2016, ήταν η χρονιά της! Εξώφυλλα στα μεγαλύτερα γυναικεία περιοδικά, επιδείξεις μόδας με το τσουβάλι, ένα σωρό τηλεοπτικές εμφανίσεις και αυτός ο εξόχως τιμητικός για την ίδια τίτλος της «ακτιβίστριας σώματος» είναι μερικά από τα κατορθώματά της. Την ώρα που η ίδια «απειλούσε» τη Victoria’s Secret πως καταφτάνει ολοταχώς στις πασαρέλες με τα εσώρουχά της, η βρετανική «Vogue» έκανε τη διαφορά και την επέλεξε για το πρώτο αντίστοιχο εξώφυλλό της. Ακόμα και η Mattel δεν μπόρεσε να μην υποκλιθεί στη σαγήνη της, φτιάχνοντας τη νέα Barbie στα πρότυπά της. Ήταν η ρεαλιστικότερη κούκλα της σειράς, αποθεώνοντας επιτέλους τη διαφορετικότητα του σώματος (και του χρώματος), και ήταν η Άσλεϊ αυτή που πρέπει να ευχαριστούν γονείς και παιδιά που μαθαίνουν πια πως το χρώμα του δέρματος και οι διαστάσεις του σώματος έχουν μεγάλη ποικιλία. Πώς να μην τιμηθεί από οργανώσεις και θεσμούς για τα υγιέστερα στάνταρ που καθιερώνει στις κοινωνίες της Δύσης, όντας η πιο πραγματική και καθημερινή κούκλα του πλανήτη! Κι εκεί που είχε ήδη έναν κόσμο στα πόδια της, άρχισε να τραβά φωτογραφίες που επικεντρώνονταν στην κυτταρίτιδά της, το μεγάλο γυναικείο ταμπού. «Λίγη κυτταρίτιδα δεν έβλαψε κανέναν. Σταματήστε να επικρίνετε τον εαυτό σας και αγκαλιάστε τα πράγματα που η κοινωνία αποκαλεί “άσχημα”», έγραφε πια κάτω από τις εικόνες της που μόστραραν σε πρώτο πλάνο αυτό οι περισσότερες προσπαθούν να κρύψουν από δημόσια θέα. Όταν περιλήφθηκε τελικά και στην επιτομή του σέξι, το εξώφυλλο του «Sports Illustrated», έχοντας κατακτήσει τα πάντα πια σε όρους «καυτού», τότε ήταν που η σταυροφορία της να αγαπήσει η σύγχρονη γυναίκα και η μόδα τα πραγματικά σώματα ξεπρόβαλλε με νέα δυναμική. Η Άσλεϊ είναι ένα supermodel που αλλάζει δραστικά τον κόσμο ένα κιλό τη φορά. Κάθε μάλιστα φορά που πετυχαίνει κάτι, κάνει το 67% των Αμερικανίδων που ανήκουν στην κατηγορία των κιλών της σαφώς πιο ορατό κοινωνικά…
Πρώτα χρόνια
Η Άσλεϊ Γκράχαμ γεννιέται στις 30 Οκτωβρίου 1987 ως γέννημα-θρέμμα της Νεμπράσκα. Μεγάλωσε στο Λίνκολν με τις δύο μικρότερες αδερφές της ως ένα πανέμορφο κοριτσάκι με λίγα παραπανίσια κιλά. «Παραπανίσια» στην εποχή της, καθώς τρεις δεκαετίες αργότερα θα φρόντιζε προσωπικά να το αλλάξει αυτό και τα «περιττά κιλά» να σημαίνουν πια σέξι. Το σχολείο το τέλειωσε το 2005, αν και ως μοντέλο την είχαν ανακαλύψει ήδη από το 2000, όταν την είδε στα 13 της ένας ατζέντης να ψωνίζει σε ένα εμπορικό κέντρο της Ομάχα (Νεμπράσκα). Το πρώτο της συμβόλαιο με πρακτορείο μοντέλων θα ερχόταν το 2001, ενώ δύο χρόνια αργότερα θα γινόταν μοντέλο του μεγάλου πρακτορείου Ford Models. Παρά το γεγονός ότι τα πήγαινε καλά ως μοντέλο μεγάλων μεγεθών, εκείνη ήθελε να μεταπηδήσει στον παραδοσιακό χώρο της υψηλής ραπτικής. Κάτι που μόνο εύκολο δεν ήταν, καθώς όλες οι πόρτες ήταν κλειδαμπαρωμένες. «Νομίζω έπιασα πάτο γύρω στα 18», είπε αργότερα, «ήμουν αηδιασμένη με τον εαυτό μου και είπα στη μαμά μου ότι γυρίζω σπίτι. Εκείνη μου είπε: “Όχι, δεν θα το κάνεις, γιατί μου είπες ότι αυτό ήταν που ήθελες να κάνεις και ξέρω ότι αυτός είναι ο σκοπός σου. Δεν έχει σημασία τι πιστεύεις για το σώμα σου” … Μέχρι και σήμερα αυτό μου έχει μείνει, γιατί βρίσκομαι εδώ σήμερα και νιώθω ότι δεν πειράζει που έχω κυτταρίτιδα». Όπως θυμόταν μάλιστα, όλες οι κούκλες με τις οποίες έπαιζε ήταν λεπτεπίλεπτες, όπως εξάλλου και τα μοντέλα των διαφημίσεων και των φωτογραφίσεων. Ήταν σαφές πως ο λαμπερός μεν, πλασματικός δε κόσμος της μόδας δεν ήταν για τα κυβικά της. Ή μήπως όχι;
Από «χοντρό μοντέλο» σε sex symbol
Παρά τις απίστευτες δυσκολίες και τις κλειστές πόρτες, η Άσλεϊ τρύπωνε ολοένα και περισσότερο στον χώρο της μόδας, έστω και από το παράθυρο. Με κάποια δειλά-δειλά εξωφυλλάκια στο ενεργητικό της, τον Απρίλιο του 2007 έπαιξε ως είδηση στη «Vogue». Είδηση, όχι φωτογράφιση. Ήταν παρόλα αυτά το πρώτο γενναίο βήμα. Κανείς δεν μπορούσε πια να την αγνοεί. Το σημείο καμπής ήρθε τον Οκτώβριο του 2009, όταν έπαιξε μαζί με μερικά ακόμα plus size μοντέλα στο αφιέρωμα του περιοδικού «Glamour» με χαρακτηριστικό τίτλο «Αυτά τα σώματα είναι ωραία σε κάθε μέγεθος». Ο διαχωρισμός ωστόσο ήταν και πάλι εκεί. Όπως και η κριτική. Το 2010, αναφέρουμε χαρακτηριστικά, πήρε μέρος σε ένα σποτάκι μιας αμερικανικής φίρμας γυναικείων εσωρούχων μεγάλων μεγεθών (Lane Bryant), το οποίο κόπηκε από την αμερικανική τηλεόραση! Η κατακραυγή ήταν γενικευμένη: «Γιατί δεν μπορούμε να δούμε τα χοντρά μοντέλα της Lane Bryant αλλά βλέπουμε συνεχώς τα αναιμικά μοντέλα της Victoria’s Secret;», αναρωτήθηκαν πολλοί, κάνοντας τελικά το βίντεο viral στο YouTube.
Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, η Άσλεϊ βγήκε στην εκπομπή του Τζέι Λένο να μιλήσει για την περιπέτεια του διαφημιστικού και ήταν σαφές πως είναι μια έξυπνη και καλλιεργημένη γυναίκα με συγκροτημένο λόγο και επιχειρηματολογία που τσακίζει κόκαλα. Το είδος των μοντέλων που πρέπει να θέλουμε ως κοινωνίες, ομολόγησαν πολλές προβεβλημένες προσωπικότητες του χώρου της μόδας στα κοινωνικά δίκτυα. Τότε ήρθαν τα πρώτα εξώφυλλα, αλλά και οι διαφημίσεις της Levi’s! Μια μακρά σειρά από φίρμες ρούχων και εσωρούχων έτρεχαν πια ξοπίσω της, δίνοντάς της τελικά τον τίτλο του «plus size μοντέλου της χρονιάς» στην Εβδομάδα Μόδας του 2012. Κι ενώ συνέχισε κανονικά την καριέρα της το 2013 και δεν προλάβαινε να κλείνει δουλειές, ήταν πάντα για κολεξιόν μεγάλων μεγεθών. Και η ίδια το γνωστότερο plus size μοντέλο. Τον Μάιο του 2014 έπαιξε στον διεθνή οδηγό του «Harper’s Bazaar» με τη φθινοπωρινή κολεξιόν της χρονιάς και τον Ιούνιο στο «Elle» του Καναδά ως το κεντρικό μοντέλο. Η στιγμή που περίμενε ήρθε το 2015, όταν ο περιβόητος «καυτός» οδηγός του «Sports Illustrated Swimsuit Issue» είπε να αλλάξει ρότα φιλοξενώντας πια και μοντέλα μεγάλων μεγεθών. «Καμπύλες με μπικίνι» ονόμασε τη φωτογράφισή του και η Άσλεϊ γινόταν το πρώτο μοντέλο με καμπύλες που έπαιζε στο περιοδικό. Τόσο την αγάπησε μάλιστα το «Sports Illustrated Swimsuit Issue» που το 2016 της επεφύλαξε ακόμα και το εξώφυλλό του, ως το πρώτο ποτέ plus size μοντέλο που κόσμησε το απόρθητο κάστρο του σέξι. Πλέον έπαιζε από βιντεοκλίπ και διαφημίσεις μέχρι και σε όλα τα μεγάλα περιοδικά, λειτουργώντας μάλιστα και ως παρουσιάστρια παρασκηνίων για τα καλλιστεία των ΗΠΑ.
Η καριέρα της μοιάζει πλέον εξασφαλισμένη και τίποτα δεν φαίνεται να μπορεί να τη μετακινήσει από τον θρόνο που διεκδίκησε και πήρε με τον τσαμπουκά, τις καμπύλες και την ομορφιά της. Και την κυτταρίτιδά της, πάντα! Μόνο που τώρα είχε και μια νέα αποστολή, καθώς χωρίς να το ζητήσει άλλαζε τον κόσμο και πολλοί ήταν αυτοί που τη θεωρούσαν πρότυπο…
Το σύμβολο που καταρρίπτει τα πρότυπα ομορφιάς
Η τριαντάχρονη πια Γκράχαμ μιλά όπου σταθεί και όπου βρεθεί για τα λανθασμένα πρότυπα ομορφιάς, πηγαίνοντας κάθε τόσο σε σχολεία και πανεπιστήμια για να μεταφέρει το μήνυμά της εκεί που θα πιάσει ενδεχομένως περισσότερο τόπο: στα νιάτα. Ο νέος της στόχος, η κυτταρίτιδα! «Θυμάμαι τα πρώτα σημάδια κυτταρίτιδας όταν πήγαινα Γυμνάσιο. Θυμάμαι να λέω στη μαμά μου: “Δεν είναι αηδιαστικό; Είναι τόσο άσχημο!” Εκείνη κατέβασε το παντελόνι της και μου είπε: “Κοίτα. Έχω κι εγώ.” Δεν μου είπε ότι είναι όμορφο ή άσχημο. Δεν το έκανε θέμα. Δεν προσδιορίζει την αξία μου. Αν γυναίκες όπως εσύ κι εγώ συνεχίσουν να το στηρίζουν αυτό, τότε νιώθω ότι και τα νεότερα κορίτσια θα το αντιληφθούν και θα σκεφτούν: “Ποιος νοιάζεται;”». Αυτό είναι το οικουμενικό μήνυμα της Άσλεϊ, δεχτείτε το σώμα σας όπως είναι και αγαπήστε το, μπας και αγαπήσετε τελικά τον εαυτό σας. Με αυτά και με εκείνα, κατάφερε να πείσει πολλούς και η νέα Barbie που σχεδιάστηκε στα πρότυπά της είναι εδώ σταθμός! Η κατασκευάστρια εταιρία Mattel, που έχει δεχτεί έντονη κριτική για τις πλασματικές διαστάσεις της Barbie αλλά και για την έλλειψη διαφορετικότητας στις απεικονίσεις της, έσπευσε να δημιουργήσει μια νέα σειρά με κούκλες που αποθεώνουν τη διαφορετικότητα στο σώμα και το χρώμα του δέρματος. «Δεν σκέφτηκα ποτέ μεγαλώνοντας ότι δεν μοιάζω με αυτή. Απλά νόμιζα ότι ήταν τέλεια», είπε η Άσλεϊ: «Αν είχα μια Barbie στο μέγεθός μου, θα θεωρούσα ότι το μέγεθός μου είναι φυσιολογικό. Τα νέα κορίτσια μπορούν πλέον να μεγαλώνουν και να βλέπουν ότι τα σώματά τους είναι φυσιολογικά, κάτι που θεωρώ ότι τους δίνει δύναμη και ενθαρρύνει τη νέα γενιά». Αναδείξτε τις ατέλειές σας, αυτό είναι το μήνυμα ενός μοντέλου διαφορετικού από τα άλλα. Γι’ αυτό ίσως την έχουν τιμήσει γυναικεία περιοδικά και ενώσεις, για το απλό γεγονός ότι προσπαθεί να λειτουργεί ως θετικό πρότυπο για τη νέα γενιά. Κάτι απλό μεν, πρωτόγνωρο δε στον χώρο! Τον Ιανουάριο του 2017 εξάλλου η Γκράχαμ έσπασε άλλο ένα άβατο, φιγουράροντας στο εξώφυλλο και της βρετανικής «Vogue». Το περιοδικό ξεκαθάρισε μάλιστα στο ένθετο κείμενό του πως δεν ήταν τα κιλά της Άσλεϊ αυτά που την έβαλαν στο πρωτοσέλιδο, αλλά το γεγονός ότι «έχει ευχέρεια λόγου, απόψεις που αξίζει να τις ακούσεις και μια μεταδοτική ενέργεια που επιβεβαιώνεται από όλους όσοι έχουν δουλέψει μαζί της».
Πλέον έχει και τη δική της σειρά μαγιό, τα οποία βγαίνουν φυσικά σε όλα τα μεγέθη και για όλους τους τύπους σώματος. Τα μαγιό της ακολουθούν ωστόσο μια διαφορετική στρατηγική: όχι καλύψτε τα σώματά σας αν δεν είστε τέλειες, αλλά αντιθέτως αναδείξτε τα! Ακόμα και το παραδοσιακό κόκκινο μαγιό του «Baywatch» έβαλε σκοπό να καταστρατηγήσει, δείχνοντας πως το σέξι δεν είναι αποτέλεσμα κιλών, αλλά ψυχολογίας.
Όσο για την πιο πρόσφατη μάχη της; Η Victoria’s Secret! Στην οποία έχει απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση να συνεργαστούν, θέλοντας να γίνει ο νέος «άγγελος» της διάσημης φίρμας εσωρούχων: «Victoria’s Secret, τηλεφώνησέ μου!», είπε πρόσφατα, «θα περπατήσω στην πασαρέλα σου. Θα φορέσω αυτά τα φτερά σου, καλή μου. Και θα τα φορέσω με αυτοπεποίθηση! Δεν θα έλεγες ‘‘ναι;’’». Αν θα πέσει κι αυτό το κάστρο, μέλλει να φανεί. Η Άσλεϊ Γκράχαμ κατέρριψε πάντως πολλά στερεότυπα και πρότυπα ομορφιάς και η σταυροφορία της δεν μοιάζει να έχει τέλος. Συνεχίζει πια να παλεύει πλάι στον σύζυγό της, τον οποίο παντρεύτηκε το 2010, βάζοντας πλέον στο στόχαστρό της και πολλές ακόμα αδικίες. Τώρα συμμετέχει και σε φιλανθρωπικές αποστολές στην Αφρική, καθώς τα κακώς κείμενα του κόσμου μας έχουν πολλά πλοκάμια… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr