Την ώρα που η Δύση αναζητεί απαντήσεις για τα αίτια της ισλαμιστικής τρομοκρατίας, οι τζιχαντιστές έχουν εγκαθιδρυθεί στη Συρία και το Ιράκ απειλώντας με πρωτοφανή αποτελεσματικότητα την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Τόσο το Ισλαμικό Κράτος όσο και άλλες ακραίες οργανώσεις στηρίζουν μεγάλο μέρος της προπαγάνδας τους στη μισαλλόδοξη ιδέα του «πραγματικού Ισλάμ», υιοθετώντας τον βίαιο ένοπλο αγώνα για να εξαλείψουν κάθε εμπόδιο προς την επαναφορά της βασιλείας του Θεού στη Γη. Το σύγχρονο τζιχαντιστικό κίνημα εμφανίζεται στη δεκαετία του 1970, όταν διάφοροι εξτρεμιστές ξεκίνησαν εκστρατείες για την ανατροπή των καθεστώτων του αραβικού κόσμου με σκοπό την αντικατάστασή τους από θεοκρατικά ισλαμικά κράτη, πιστεύοντας πως μια κυβέρνηση που βασίζεται στη σαρία ή τον ισλαμικό νόμο είναι ανώτερη από οποιαδήποτε κοσμική διακυβέρνηση. Το βαρύ πυροβολικό στο ιδεολογικό περίβλημα της ακραίας ισλαμιστικής προπαγάνδας ήταν ο σουνίτης σκοταδιστής θεολόγος Αμπντουλάχ Γιουσούφ Αζάμ, ο οποίος καλούσε νεαρούς μουσουλμάνους να πάνε στο Αφγανιστάν προκειμένου να πολεμήσουν ενάντια στη Σοβιετική Ένωση που είχε εισβάλει στη χώρα το 1979. Μετά τη δολοφονία εξάλλου του αιγύπτιου προέδρου Ανουάρ Σαντάτ από την ισλαμιστική οργάνωση αλ Τζιχάντ το 1981, οι τζιχαντιστές της Αιγύπτου κατέφευγαν μαζικά στο Αφγανιστάν. Ο Αζάμ απέκτησε το τιμητικό στους μισαλλόδοξους κύκλους του παρατσούκλι «πατέρας της παγκόσμιας τζιχάντ» και λειτούργησε τόσο ως ένα από τα ιδρυτικά στελέχη της αλ Κάιντα όσο και ως δάσκαλος του Οσάμα μπιν Λάντεν. Η κατοπινή ιστορία της αλ Κάιντα και των συγγενών φονταμενταλιστικών οργανώσεων είναι γνωστή, καθώς μετά την απόσυρση των σοβιετικών στρατευμάτων το 1989, οι περισσότεροι μουτζαχεντίν εγκατέλειψαν το Αφγανιστάν για να συνεχίσουν τον ιερό πόλεμό τους αλλού, από την Αίγυπτο, τη Λιβύη και την Αλγερία μέχρι την Τσετσενία, τη Βοσνία και το Τατζικιστάν. Εκείνη τη χρονιά ο Αζάμ θα δολοφονούνταν στο Πακιστάν, έχοντας προλάβει πάντως να κληροδοτήσει τη διαστρεβλωμένη άποψή του για την τζιχάντ στους πιστούς του. Εκεί που άλλοτε η λέξη σήμαινε απλώς την ιερή προσπάθεια του μουσουλμάνου να φτάσει στο ιδεώδες του πιστού, κάτω από τις μισάνθρωπες διακηρύξεις του Αζάμ η τζιχάντ απέκτησε μια στενή μιλιταριστική ερμηνεία, που ερχόταν να πολεμήσει τον δυτικό ιμπεριαλισμό. Ο Παλαιστίνιος Αζάμ έθεσε τα ιδεολογικά θεμέλια της συγκρότησης της Χαμάς, μεταφέροντας από άκρη σε άκρη στον αραβικό κόσμο το μήνυμα πως οι μουσουλμάνοι έπρεπε να παλέψουν, μετατρέποντας τον ένοπλο αγώνα σε ατομικό καθήκον. Δεν ήταν παρά προφήτης μιας μικρής μισαλλόδοξης μερίδας του μουσουλμανικού κόσμου που θα κατάφερνε ωστόσο πολλά σε όρους ιερής τρομοκρατίας…
Πρώτα χρόνια
Η γέννηση του παραστρατιωτικού
Ο θεολόγος του μίσους
Ο πατέρας της παγκόσμιας τζιχάντ
Δολοφονία