Λένε ότι καμιά δεν έχει ενσαρκώσει καλύτερα τον ρόλο της μάνας και την κατεξοχήν «γήινη» γυναίκα στο μεγάλο πανί από το ιερό τέρας του κινηματογράφου Άννα Μανιάνι και πιθανότατα έχουν δίκιο. Ως μια σοβαρή υποψηφιότητα για την κορυφαία ηθοποιό όλων των εποχών, η ανεπανάληπτη Ιταλίδα ενέπνευσε σκηνοθέτες και σεναριογράφους από την αξιομνημόνευτη εκείνη μέρα που εμφανίστηκε στη «Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη» το 1945. Κατόπιν έγινε η μούσα του ιταλικού νεορεαλισμού και η φήμη της απλώθηκε στην οικουμένη, αναγκάζοντας ακόμα και τον Τένεσι Ουίλιαμς να τη χρησιμοποιήσει ως έμπνευση για το «Τριαντάφυλλο στο Στήθος», η κινηματογραφική μεταφορά του οποίου έμελλε να της χαρίσει και χρυσό αγαλματίδιο. Τέτοιος ήταν ο μύθος της που από τη δεκαετία του 1960 το σινεμά φαινόταν μικρό να τη χωρέσει και η ίδια δεν μπορούσε να βρει τώρα ρόλους που να υποβαστάζουν το τεράστιο υποκριτικό της ταλέντο, καταρρέοντας λες κάτω από το βάρος της καριέρας της. Η «Λύκαινα», όπως την έλεγαν, έπαιξε σε μια εποχή που οι διεθνούς φήμης συνάδελφοί της, όπως η Μπριζίτ Μπαρντό, η Σοφία Λόρεν και η Τζίνα Λολομπριτζίτα, για παράδειγμα, βασίζονταν στα απλόχερα εξωτερικά τους χαρίσματα για την καριέρα τους, αφήνοντας την ιταλίδα ντίβα ως τη μόνη εξαίρεση στον κανόνα της σεξοβόμβας. Κι όλα αυτά από ένα κορίτσι που δεν γνώρισε ποτέ τον πατέρα της, εγκαταλείφθηκε από τη μητέρα της και ξεκίνησε τη ζωή ως τραγουδίστρια του καμπαρέ…
Πρώτα χρόνια
Τη δυναμική που της χάρισε η ερμηνεία στο φιλμ του Ντε Σίκα ανέκοψε όμως η γέννηση του γιου της, καρπός της σχέσης της με τον ηθοποιό Μάσιμο Σεράτο, η οποία την ανάγκασε σε ένα καλό διάλειμμα από το θέατρο και το σινεμά.
Η «Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη» και η γέννηση της μεγάλης κυρίας του σινεμά
Το φιλμ άλλαξε τη μοίρα της Μανιάνι, η οποία είχε σχεδόν τυποποιηθεί σε κωμικούς και ανάλαφρους ρόλους. Τώρα όλοι έβλεπαν ότι είχαν ένα δραματικό βαρύ πυροβολικό στα χέρια τους που έπρεπε πάση θυσία να εκμεταλλευτούν. Οι κριτικοί λάτρευαν τη «γήινη» ομορφιά της και την έλλειψη χαρακτηριστικών σεξοβόμβας, την ίδια ώρα που οι κορυφαίοι ιταλοί σκηνοθέτες της εποχής είχαν πια διαθέσιμη την απόλυτη μούσα τους.
Ο Ροσελίνι, ο δεσμός της από την εποχή της πρώτης τους συνεργασίας, την επιστράτευσε στην «Αγάπη» (1948) και την εγκαθίδρυσε πια ως δραματική ηθοποιός διεθνούς βεληνεκούς, αν και η σχέση τους μαστίστηκε από τον παράνομο δεσμό του σκηνοθέτη με τη νέα του μούσα, Ίνγκριντ Μπέργκμαν.
Το 1953 συνεργάστηκε και με τον ανεπανάληπτο γάλλο δημιουργό Ζαν Ρενουάρ στη «Χρυσή Άμαξα», αναγκάζοντας τον σπουδαίο σκηνοθέτη να παραδεχτεί ότι «είναι πιθανότατα η μεγαλύτερη ηθοποιός που δούλεψα ποτέ». Ο θεατρικός συγγραφέας Τένεσι Ουίλιαμς τόσο λάτρεψε την κινηματογραφική της παρουσία που έγραψε το έργο «Τριαντάφυλλο στο Στήθος» βασισμένο στη Μανιάνι, η οποία δείλιασε ωστόσο να το παρουσιάσει στο Μπρόντγουεϊ. Συμφώνησε πάντως να πρωταγωνιστήσει στην κινηματογραφική μεταφορά του το 1955, κάτι που της εξασφάλισε Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου και άνοιξε τις πόρτες του Χόλιγουντ διάπλατα για κείνη…
Πλέον μοίραζε τον χρόνο της μεταξύ Ρώμης και Λος Άντζελες, καθώς έπαιζε τόσο σε ιταλικές ταινίες όσο και αμερικανικές, όπως στο φιλμ του Τζορτζ Κιούκορ «Wild Is the Wind». Αφού πέρασε από τα πλατό πολλών και γνωστών ταινιών που βρήκαν μικρότερη ή μεγαλύτερη επιτυχία, το 1962 θα αποδεχθεί την πρόταση να παίξει στη δεύτερη ταινία ενός άγνωστου ακόμα ιταλού δημιουργού. Μιλάμε για το αριστουργηματικό «Mamma Roma» (1962) του Πιερ-Πάολο Παζολίνι, την ταινία που σφράγισε την εικόνα της Μανιάνι και την έβαλε στην πιο περίβλεπτη θέση του κινηματογραφικού πάνθεου.
Η «Μάμα Ρόμα» έμελλε να είναι η τελευταία της ταινία που βρήκε διεθνή διανομή και πλέον στράφηκε περισσότερο στο θέατρο, συνεχίζοντα να γνωρίζει επιτυχίες και μόνο επιτυχίες. Έπειτα από μακρά απουσία, γύρισε στο Χόλιγουντ το 1969 μια τελευταία ταινία, αν και δεν θα επέστρεφε ποτέ ξανά στις ΗΠΑ.
Τιμημένη ευρύτατα τόσο από διεθνή φεστιβάλ όσο και από τη Λεωφόρο της Δόξας του Χόλιγουντ με δικό της αστέρι, η μοναδική Άννα Μανιάνι έφυγε από τον κόσμο στις 26 Σεπτεμβρίου 1973, σε ηλικία 65 ετών.