Η θρυλική πρίμα μπαλαρίνα με τη λυρική και αρμονική κίνηση αλλά και την τέλεια τεχνική της κατάρτιση άφησε παρακαταθήκη σχολή ολόκληρη στον κλασικό χορό, αν και ως προσωπικότητα ήταν σαφώς μεγαλύτερη όταν έβγαζε τις πουέντ. Όταν ήταν στη σκηνή, κανείς δεν μπορούσε να αποστρέψει το βλέμμα του από πάνω της, με την καθηλωτική της παρουσία να παραγκωνίζει τους άλλους χορευτές και να θέτει στο περιθώριο τις καθιερωμένες μπαλαρίνες του καιρού. Η αιθέρια μπαλαρίνα σφράγισε το Βασιλικό Μπαλέτο της Βρετανίας χαρίζοντας ακατάλυτες ερμηνείες που δύσκολα θα ξαναδεί η ανθρωπότητα στον κλασικό χορό, αν και ιστορικά έμεινε και για έναν ακόμα ρόλο της, στο περιθώριο της πραγματικής δουλειάς της. Κι αυτό γιατί το 2010 αποκαλύφθηκε ότι η σπουδαιότερη βρετανή μπαλαρίνα ήταν μια πραγματική επαναστάτρια, η οποία προσπάθησε να ανατρέψει την κυβέρνηση του Παναμά με τη βοήθεια του Φιντέλ Κάστρο! Όταν δεν χάριζε λοιπόν εξαιρετικές ερμηνείες, η πρίμα μπαλαρίνα οργάνωνε το πραξικόπημα κατά της κυβέρνησης του Παναμά με τις ευλογίες του ίδιου του Κάστρο. Η αλησμόνητη Μαργκότ Φοντέιν, που την ξέραμε ως λαμπερή και αέρινη δίπλα στον κορυφαίο Ρούντολφ Νουρέγιεφ, συνελήφθη το 1959 στον Παναμά, κατηγορούμενη για συμμετοχή σε σχέδιο ανατροπής του καθεστώτος, καθώς ο σύζυγός της Ρομπέρτο Αρίας, γιος πρώην προέδρου του Παναμά, ήθελε να φέρει τον άνεμο αλλαγής στη χώρα. Στην περίεργη υπόθεση, ο Κάστρο είχε στείλει 125 ετοιμοπόλεμους κουβανούς αντάρτες στον Αρίας χρησιμοποιώντας το κότερο της Φοντέιν για αντιπερισπασμό των κυβερνητικών! Το σχέδιο απέτυχε, η πρίμα μπαλαρίνα συνελήφθη, αλλά όχι για πολύ. Η λαμπρή σταδιοδρομία της δεν κλονίστηκε από το γεγονός και θα έμενε τελικά στην Ιστορία ως μια από τις κορυφαίες μπαλαρίνες που είδε ποτέ ο κόσμος: καμιά δεν ξαναχόρεψε τη «Λίμνη των Κύκνων» όπως αυτή…
Πρώτα χρόνια
Η γέννηση του χορευτικού μύθου
Η Φοντέιν έγινε την ίδια εποχή η μούσα του χορογράφου σερ Φρέντρικ Άστον και το πρόσωπο των μπαλέτων του, περνώντας εκεί τις πιο ευτυχισμένες αλλά και δύσκολες στιγμές της, καθώς ήταν στη σκηνή από το πρωί ως το βράδυ. Ο Άστον της χάρισε νέους ρόλους σε σύγχρονα έργα, όπως τα «Οντίν», «Δάφνις και Χλόη», «Σίλβια» κ.ά., και η Valois δημιούργησε ρόλους ειδικά για κείνη, όπως στον «Ορφέα και Ευρυδίκη» και τον «Δον Κιχώτη».
Τώρα ήταν η πρίμα μπαλαρίνα μιας σειράς ακόμα από δημοφιλή μπαλέτα και συνεργαζόταν με τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου, ακόμα και με τη Μάρθα Γκράχαμ. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν προλάβαινε κυριολεκτικά να δίνει παραστάσεις σε όλων των λογιών τα κοινά, ακόμα και στους στρατοπεδευμένους στρατιώτες! Το 1949 έκανε το αμερικανικό της ντεμπούτο και έλαβε διθυραμβικές κριτικές από κοινό και ειδικούς, γινόμενη τώρα διάσημη και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Το δυναμικό ντουέτο, που βασιζόταν στα νιάτα του Νουρέγιεφ και την απαράμιλλη τεχνική της Φοντέιν, η οποία βρισκόταν στην καλύτερή της φόρμα, άφησε το κοινό άφωνο στους κλασικούς ρόλους της «Λίμνης των Κύκνων», της «Ζιζέλ» και του «Ρωμαίου και Ιουλιέτας», αναγκάζοντας τους κορυφαίους χορογράφους του πλανήτη να φτιάξουν ρόλους ειδικά για το περιβόητο δίδυμο: ο Άστον τους χάρισε το «Μαργαρίτα και Αρμάνδος» και η Μάρθα Γκράχαμ δημιούργησε τον «Λούσιφερ» για χάρη τους!
Για τα επόμενα 15 χρόνια, Φοντέιν και Νουρέγιεφ χόρεψαν σε όλο τον κόσμο, με το κοινό που παραληρούσε στις παραστάσεις τους να τους αναγκάζει ακόμα και σε 43 αυλαίες (το 1965)! Άλλοτε πάλι τους χειροκροτούσαν όρθιοι για 40 ολόκληρα λεπτά! Ποτέ άλλοτε το μπαλέτο δεν έζησε τέτοιες εκδηλώσεις. H «Ωραία Κοιμωμένη» θεωρείται ευρύτατα ότι δεν ξαναπαρουσιάστηκε ποτέ έτσι όπως την ενσάρκωσε η Φοντέιν.
Προσωπική ζωή