Οι μνημονιακές υποχρεώσεις του Σεπτεμβρίου που έχουν παγώσει λόγω των εκλογών πιέζουν ήδη την όποια κυβέρνηση σχηματιστεί μετά τις εκλογές, καθώς μαζί με τις δεσμεύσεις του Οκτωβρίου φέρνουν 3 δισ. ευρώ της δόσης στη χώρα μετά την αξιολόγηση της τρόικας.

Το νέο μνημόνιο προβλέπει αλλαγές οι οποίες περνούν από αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, με ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς, και φτάνουν έως σαρωτικές κατασχέσεις με αυτοματοποιημένη διαδικασία και ηλεκτρονικά κατασχετήρια.

Από την 1η Οκτωβρίου όμως, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, όπως ακριβώς προβλέπει το Μνημόνιο, προετοιμάζεται να θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο που προβλέπει αυτόματες κατασχέσεις τραπεζικών καταθέσεων, μετά από διασταύρωση στοιχείων καταθετών και ληξιπρόθεσμων οφειλετών με χρέη άνω των 70.000 ευρώ σε πρώτη φάση.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να αυξηθούν τα πρόστιμα για την μη έκδοση αποδείξεων καθώς η Ελλάδα δεσμεύθηκε να θεσπίσει έως τον Οκτώβριο νέες ποινικές νομικές διατάξεις για την φοροδιαφυγή.

Σήμερα τα πρόστιμα για τη μη έκδοση αποδείξεων είναι 250 ευρώ ανά απόδειξη όταν την παράβαση πραγματοποιεί επιχείρηση που τηρεί απλογραφικά βιβλία και 500 ευρώ ανά απόδειξη όταν την παράβαση πραγματοποιεί επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικά βιβλία.

Αναλυτικά τα προαπαιτούμενα του νέου μνημονίου για Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο.

Προαπαιτούμενα Προθεσμία
 Κατασχέσεις.  Ηλεκτρονική  αποστολή σε πιστωτικά ιδρύματα στοιχείων οφειλετών, δέσμευση, κατάσχεση. Για οφειλέτες με χρέη στην εφορία άνω των 70.000 ευρώ ,αυτοματοποιημένη διαδικασία κατάσχεσης. Σεπ-15
Έλεγχοι. Καθορισμός κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για προτεραιοποίηση υποθέσεων είσπραξης Σεπ-15
Ηλεκτρονικές κατασχέσεις. Έκδοση απόφασης  Γ.Γ.Δ.Ε. με σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών ως προς το ύψος της δαπάνης ώστε, να επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης που εφαρμόζεται κατά τη διαδικασία προμηθειών του Δημοσίου, η προμήθεια της παροχής υπηρεσίας για την ανάπτυξη ειδικού λογισμικού διενέργειας ηλεκτρονικών κατασχέσεων εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων μέσω ενός πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος κεντρικής επεξεργασίας, με απευθείας ανάθεση. Σεπ-15
ΦΠΑ . Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών ορίζονται τα πρώτα νησιά στα οποία θα εφαρμοστεί η κατάργηση της έκπτωσης 30% στον ΦΠΑ. Σεπ-15
Έλεγχοι,. Έκδοση απόφασης ΓΓΔΕ  με σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών  για την προμήθεια με απευθείας ανάθεση ειδικού λογισμικού ερευνών και ανάλυσης στοιχείων (ΥΕΔΔΕ) Σεπ-15
Φορολογία πλοίων. Έκδοση απόφασης για να εφαρμοστεί η ψηφισμένη αύξηση της φορολογίας στα πλοία. Σεπ-15
ΣΔΟΕ. Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών που εκδίδονται μέχρι τις
20 Σεπτεμβρίου 2015 καθορίζονται οι λεπτομέρειες της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τελωνειακών και φορολογικών ελέγχων από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ . Θα πρέπει να μεταφερθούν επίσης 500 υπάλληλοι και να εκδοθούν διαπιστωτικές πράξεις για τη μεταφορά υλικοτεχνικής υποδομής, φυσικών και μαγνητικών αρχείων. Θα πρέπει να εκδοθεί υπουργική απόφαση για τη μεταφορά 3.500 υποθέσεων που ελέγχονται από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ. 
Σεπ-15
ΚΤΕΟ. Πρόστιμο 150 ευρώ σε όσους δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από τεχνικό έλεγχο, μετά από διασταύρωση στοιχείων. Σεπ-15
Αγρότες. Σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης ντίζελ για τους αγρότες σε δύο ίσα στάδια τον Οκτώβριο του 2015 και τον Οκτώβριο του 2016 Οκτ-15
ΕΝΦΙΑ. Έναρξη της διαδικασίας είσπραξης του ΕΝΦΙΑ για το 2015 ώστε να εκδοθούν εκκαθαριστικά σημειώματα τον Οκτώβριο του 2015, με την τελευταία δόση να καταβάλλεται το Φεβρουάριο του 2016 Οκτ-15
Φορολογία εισοδήματος. Μεταρρύθμιση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος με αλλαγές στην κλίμακα και το αφορολόγητο. Οκτ-15
Φορολογία αγροτών. Σταδιακή κατάργηση της προτιμησιακής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στο πλαίσιο του κώδικα φορολογίας εισοδήματος, με ποσοστά που ορίζονται στο 20% για το φορολογικό έτος 2016 και στο 26% για το φορολογικό έτος 2017 Οκτ-15
Τυχερά παιχνίδια. Επέκταση της φορολόγησης των μεικτών εσόδων από τυχερά παιχνίδια (GGR), ύψους 30%, στα παιχνίδια VTL που αναμένεται ότι θα εγκατασταθούν κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016 Οκτ-15
Ενοίκια. Αύξηση του φορολογικού συντελεστή επί του ετήσιου εισοδήματος από ενοίκια, για εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%) και για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ στο 35% (από 33%) Οκτ-15
Ναυτιλία. Σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου Οκτ-15
Επίδομα θέρμανσης. Καλύτερη στόχευση της επιλεξιμότητας ώστε να μειωθούν κατά το ήμισυ οι δαπάνες για τις επιδοτήσεις πετρελαίου θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016 Οκτ-15
Ποινολόγιο εφορίας. Θέσπιση νέων νομικών διατάξεων για τη φοροδιαφυγή και την απάτη προκειμένου να τροποποιηθεί ο ειδικός ποινικός Ν. 2523/1997 και κάθε άλλη συναφής νομοθεσίας καθώς και αντικατάσταση του άρθρου 55 παράγραφοι 1 και 2 του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών ( σχετικά με τις ποινές και τα πρόστιμα), με σκοπό, μεταξύ άλλων, τον εκσυγχρονισμό και τη διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους Σεπ-15
Πρόστιμα. Κατάργηση όλων των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ), συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που επιβάλλονται βάσει του Ν. 2523/1997 και έκδοση εγκυκλίου εφαρμογής. Σεπ-15
 Αποδείξεις,. Ηπιότερες ποινές για τις απλές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης θα αντιμετωπίζεται ως απλή αλλά σοβαρή παράβαση της διαδικασίας για τον ΦΠΑ. Σεπ-15
Επιστροφές φόρου. Απλοποίηση του χρονοδιαγράμματος σχετικά με την πίστωση φόρου για τη φορολογία εισοδήματος Οκτ-15
Εισφορά αλληλεγγύης. Αναμόρφωση και ενσωμάτωση στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος  της εισφοράς αλληλεγγύης επί του εισοδήματος, από το 2016, ώστε να επιτυγχάνεται με αποτελεσματικότερο τρόπο η προοδευτικότητα του συστήματος φορολογίας εισοδήματος Οκτ-15
Φοροαπαλλαγές. Εντοπισμός όλων των κινήτρων που αφορούν τη φορολόγηση εισοδήματος των επιχειρήσεων και ενσωμάτωσή των εξαιρέσεων από τη φορολόγηση στον ΚΦΕ, καταργώντας εκείνες που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες Οκτ-15
Μέτρα αναγκαστικής είσπραξης. Επανεξέταση και μεταρρύθμιση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων , συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών της φορολογικής διοίκησης για την αναγκαστική εκποίηση περιουσιακών στοιχείων σε δημόσιους πλειστηριασμούς Οκτ-15
Έλεγχοι στην έδρα. Εξασφάλιση της επαρκούς πρόσβασης της φορολογικής διοίκησης στις εγκαταστάσεις των φορολογουμένων για τη διεξαγωγή ελέγχων εγκαίρως και για σκοπούς επιβολής του νόμου Οκτ-15
Συλλογικές επενδύσεις. Επανεξέταση του πλαισίου φορολογίας κεφαλαίου και επεξεργασία του φορολογικού πλαισίου για τους φορείς συλλογικών επενδύσεων και τους συμμετέχοντες σε αυτούς, σύμφωνα με τον ΚΦΕ και τις βέλτιστες πρακτικές στην ΕΕ Οκτ-15
Παρακράτηση φόρου τεχνικών υπηρεσιών. Επανεξέταση της παρακράτησης φόρου επί των τεχνικών υπηρεσιών Οκτ-15
Αντικειμενικές αξίες. Ενόψει τυχόν αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών ακινήτων, θα γίνει προσαρμογή των φορολογικών συντελεστών επί της ακίνητης περιουσίας, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, για να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα από το φόρο ακίνητης περιουσίας  το 2016 θα ανέλθουν τουλάχιστον στο ποσό των 2,65 δις ευρώ, και θα προσαρμοστεί η εναλλακτική ελάχιστη φορολογία επί του εισοδήματος φυσικών προσώπων Οκτ-15
Τεκμήρια. Επανεξέταση της λειτουργίας της εναλλακτικής ελάχιστης φορολογίας (συμπεριλαμβανομένης της διόρθωσης τυχόν υπαναχωρήσεων) Οκτ-15
Φοροαποφυγή. Εκμηδενισμός των δυνατοτήτων αποφυγής της φορολογίας εισοδήματος Οκτ-15
Ποιος είναι αγρότης. Αυστηρότερος ορισμός των αγροτών Οκτ-15
Ακατάσχετο μισθών. Εφαρμογή της κατάργησης του ανώτατου ορίου ύψους 25% επί των μισθών και συντάξεων και μείωση όλων των κατώτατων ορίων ύψους 1.500 ευρώ ( 1.250 για μισθούς και συντάξεις, 1.000 ευρώ για καταθέσεις) Σεπ-15
Μείωση των εκατό δόσεων. Τροποποίηση των ρυθμίσεων του 2014 και του 2015 για την σε δόσεις καταβολή οφειλών από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, ώστε να αποκλείονται όσοι δεν καταβάλουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις, τη θέσπιση απαίτησης για τη φορολογική διοίκηση και τη διοίκηση των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης για τη συντόμευση της διάρκειας της ρύθμισης για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα, Σεπ-15
Αύξηση επιτοκίων. Καθιέρωση επιτοκίων της ελεύθερης αγοράς ( 5%), με παράλληλη παροχή προστασίας στους ευάλωτους οφειλέτες (με οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ). Για οφειλέτες με χρέη κάτω των 5.000 ευρώ για να μην αυξηθεί το επιτόκιο θα πρέπει να πληρούνται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Σεπ-15
Πάγια ρύθμιση 12 δόσεων.  Τροποποίηση της βασικής ρύθμισης δόσεων του ΚΦΔ ώστε να προσαρμοστούν τα επιτόκια βάσει της ελεύθερης αγοράς ( μείωση από 8% σε 5%), καθώς και αναστολή, έως το τέλος του 2017, των απαιτήσεων επαλήθευσης από τρίτους και τραπεζικών εγγυήσεων Σεπ-15
Λογισμικό για απάτη ΦΠΑ. Επίσπευση της διαδικασίας δημόσιας σύμβασης για την απόκτηση λογισμικού  ( από τους Βέλγους) για την ανάλυση του δικτύου ΦΠΑ Σεπ-15
Ιδιώτες για τις κατασχέσεις. Επίσπευση της διαδικασίας δημόσιας σύμβασης για την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών, μεταξύ άλλων με την καθιέρωση πλήρως αυτοματοποιημένων διαδικασιών κατάσχεσης Σεπ-15
Έναρξη κατασχέσεων. Λήψη άμεσων μέτρων επιβολής όσον αφορά τους οφειλέτες που δεν καταβάλουν εγκαίρως τις δόσεις τους ή τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους Σεπ-15
Όχι στις αμνηστίες. Οι αρχές δεν θα θεσπίσουν νέες ρυθμίσεις δόσεων ή άλλες ρυθμίσεις αμνηστίας ή διακανονισμού, ούτε θα τροποποιήσουν τις ισχύουσες ρυθμίσεις π.χ. παρατείνοντας προθεσμίες συνεχης
Μέτρα για φορολογική συμμόρφωση. Έγκριση από την κυβέρνηση ολοκληρωμένου σχεδίου για την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης Οκτ-15
Πλαστικό χρήμα. Επεξεργασία από την κυβέρνηση, με την Τράπεζα της Ελλάδας και τον ιδιωτικό τομέα, κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών με την εφαρμογή που θα αρχίζει από το Μάρτιο του 2016 Οκτ-15
Μαύρες λίστες. Δημοσιοποίηση από την κυβέρνηση του καταλόγου οφειλετών για οφειλές από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που εκκρεμούν για περισσότερο από τρεις μήνες Οκτ-15
Καταθέσεις εξωτερικού . Κατάρτιση συνολικού σχεδίου για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με βάση την αποτελεσματική διυπηρεσιακή συνεργασία, το οποίο θα περιλαμβάνει:·  Τον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό

·  Τη θέσπιση προγράμματος εθελοντικής γνωστοποίησης με κατάλληλες κυρώσεις, κατάλληλα κίνητρα και διαδικασίες επαλήθευσης, σύμφωνα με τη διεθνή βέλτιστη πρακτική και χωρίς καμία αμνηστευτική διάταξη

·  Αίτημα προς τα κράτη μέλη της ΕΕ για την παροχή δεδομένων περί ιδιοκτησίας και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από Έλληνες πολίτες, καθώς και τον τρόπο χρησιμοποίησης των δεδομένων αυτών.

Νοε-15
Περιουσιολόγιο. Την καθιέρωση περιουσιολογίου και τη βελτίωση της παρακολούθησης Νοε-15
Λαθρεμπόριο καυσίμων. Θέσπιση μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης (σταθερών ή κινητών), για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων Νοε-15
Βάση δεδομένων για ενδοομιλικές συναλλαγές. Δημιουργία βάσης δεδομένων για την παρακολούθηση των ισολογισμών μητρικών και θυγατρικών επιχειρήσεων για τη βελτίωση των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για τις ενδοομιλικές συναλλαγές Νοε-15
Έλεγχοι καταθέσεων σε βάθος δεκαετίας. Υπογραφή Υπουργική Απόφασης που θα προβλέπει την επέκταση του έμμεσου μητρώου τραπεζικών λογαριασμών ώστε να παρέχεται το ιστορικό συναλλαγών σε βάθος 10 ετών Σεπ-15
Φορολογικό πιστοποιητικό. Μείωση- λαμβάνοντας υπόψη την τεχνική βοήθεια- των περιορισμών στη διεξαγωγή ελέγχων των φορολογικών δηλώσεων, με την επιφύλαξη του συστήματος εξωτερικού φορολογικού πιστοποιητικού Οκτ-15
Παραγραφή υποθέσεων. Θέσπιση μέτρων για την ιεράρχηση των φορολογικών ελέγχων με βάση την ανάλυση κινδύνου και όχι, όπως συμβαίνει σήμερα, την αρχαιότητα (δηλ. το έτος παραγραφής) Νοε-15
Διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών. Βελτίωση των κανόνων περί διαγραφής μη εισπράξιμων φόρων Οκτ-15
Ελεγκτές. Αφαίρεση της προσωπικής αστικής ευθύνης των φορολογικών υπαλλήλων για τη λήψη μέτρων είσπραξης παλαιών οφειλών Οκτ-15
Εθνική στρατηγική εισπράξεων. Πρόταση και εφαρμογή εντός του 2016 εθνικής στρατηγικής είσπραξης, συμπεριλαμβανομένης της περαιτέρω αυτοματοποίησης της είσπραξης οφειλών Οκτ-15
Ανασφάλιστα οχήματα. Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για ανασφάλιστα οχήματα Νοε-15
ΚΤΕΟ. Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για τη μη πραγματοποίηση υποχρεωτικών τεχνικών ελέγχων οχημάτων (ΚΤΕΟ) Νοε-15
Συχνότητες. Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των εισφορών για τη χρήση συχνοτήτων χωρίς άδεια Νοε-15
Προκαταβολές φορολογικών διαφορών. Επιβολή, εφόσον είναι νομίμως δυνατόν, της προκαταβολικής είσπραξης σε περιπτώσεις φορολογικών διαφορών Νοε-15
ΚΕΑΟ. Παροχή στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών  (ΚΕΑΟ) πρόσβασης στο έμμεσο μητρώο τραπεζικών λογαριασμών και σε στοιχεία της φορολογικής διοίκησης Σεπ-15
Μητρώα ΦΠΑ. Θέσπιση νομοθεσίας για την επιτάχυνση των διαδικασιών διαγραφής και τον περιορισμό της επανεγγραφής στα μητρώα ΦΠΑ για την προστασία των εσόδων από τον ΦΠΑ Οκτ-15
Απάτη ΦΠΑ. Θέσπιση της δευτερογενούς νομοθεσίας που απαιτείται για τη σημαντική ενίσχυση της αναδιοργάνωσης του τμήματος επιβολής του ΦΠΑ, προκειμένου να ενισχυθεί η επιβολή του ΦΠΑ και να καταπολεμηθεί η αλυσιδωτή απάτη στον τομέα του ΦΠΑ (τύπου “καρουσέλ”) Οκτ-15
Αύξηση ορίου απαλλαγής ΦΠΑ. Υποβολή αιτήματος στην Επιτροπή ΦΠΑ της ΕΕ και εκπόνηση αξιολόγησης των επιπτώσεων που θα έχει η αύξηση του κατώτατου ορίου ΦΠΑ στα 25.000 ευρώ Οκτ-15
Εισπράξεις μεγάλων οφειλών. Ενίσχυση της Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών (ΕΜΕΙΣ), για τη βελτίωση της ικανότητας της επί θεμάτων που αφορούν την εκκαθάριση και την είσπραξη φόρων, καθώς και στελέχωσή της- με ιδιαίτερα ικανούς νομικούς συμβούλους, υποστηριζόμενους από διεθνή ανεξάρτητη εταιρία εμπειρογνωμόνων- για την εκτίμηση της βιωσιμότητας των οφειλετών. Οκτ-15
Αυτονομία ΓΓΔΕ. Θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση αυτόνομου φορέα εσόδων με την οποία θα προσδιορίζονται: α) η νομική μορφή, η οργάνωση, το καθεστώς και το πεδίο άσκησης των αρμοδιοτήτων του φορέα, β) οι εξουσίες και οι λειτουργίες του Διευθύνοντος Συμβούλου και του ανεξάρτητου Διοικητικού Συμβουλίου, γ) η σχέση με το Υπουργείο Οικονομικών και άλλους κυβερνητικούς φορείς, δ) η ευελιξία όσον αφορά τους ανθρώπινους πόρους  του φορέα και η σχέση του με δημόσια διοίκηση, ε) η αυτονομία του προϋπολογισμού του, με τη δική του Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) και νέο τρόπο χρηματοδότησης για την εναρμόνιση των κινήτρων με την είσπραξη των εσόδων και για τη διασφάλιση της προβλεψιμότητας και της ευελιξίας του προϋπολογισμού, στ) υποβολή εκθέσεων στην κυβέρνηση και το κοινοβούλιο Οκτ-15
Λαθρεμπόριο.  Δημιουργία τριών κινητών ομάδων δίωξης/επιβολής του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου Σεπ-15