Το σενάριο για εκλογές τον Απρίλιο «κάηκε» οριστικά μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Οι προτεραιότητες για την κυβέρνηση άλλαξαν ριζικά, το πρόγραμμα του πρωθυπουργό ξαναγράφτηκε από την αρχή και το πρώτιστο μέλημα του Μεγάρου Μαξίμου είναι η στήριξη των οικογενειών των θυμάτων σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία των τρένων με ασφάλεια αλλά και ο «οδικός χάρτης» για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτά τα θέματα κυριάρχησαν άλλωστε και στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο το οποίο διεξήχθη σε φορτισμένο κλίμα με τον πρωθυπουργό να ορίζει επί της ουσίας και το διακύβευμα της επόμενης κάλπης λέγοντας: «Τώρα ή ποτέ για την αναγέννηση της χώρας» και τονίζοντας ότι η κυβέρνηση επιλέγει το τώρα για να προχωρήσει πιο γρήγορα και αποτελεσματικά σε τομές τόσο για τα επίγεια μέσα μεταφοράς, όσο και για τις μεταρρυθμίσεις που βρίσκονταν στον προγραμματισμό της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται στη Βουλή να έρθουν προς ψήφιση 10 νομοσχέδια, τα οποία πρέπει να προχωρήσουν για να εκταμιευτούν τα σχετικά κονδύλια από το ταμείο Ανάκαμψης, ενώ στο τέλος της επόμενης εβδομάδας θα ανακοινωθεί η 3η αύξηση του κατώτατου μισθού με το κυβερνητικό επιτελείο να επισημαίνει, πως παρότι έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες και είναι έτοιμο για ανακοινώσεις το υπουργείο Εργασίας νωρίτερα δεν το πράττει γιατί δεν θέλει να αλλάξει βίαια την ατζέντα.

Τα ολοκληρωμένα νομοσχέδια

Δύο νομοσχέδια είναι έτοιμα προς συζήτηση στις ειδικές επιτροπές και ψήφιση από την ολομέλεια, ενώ ήδη ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης για την τηλεματική και την αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων. Παράλληλα υπό επεξεργασία βρίσκεται στις επιτροπές το νομοσχέδιο του υπουργείου Ενέργειας για τη νέα ρυθμιστική αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων το οποίο έχει μάλιστα πυροδοτήσει τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης.

Από τις 28 Φεβρουαρίου και την 1η Μαρτίου εμφανίζεται να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση δύο νομοσχεδίων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με διατάξεις για τη λειτουργία των εποπτευόμενων φορέων και άλλες διατάξεις της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών και για «την ανάπτυξη, τις υποδομές και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού».

Με αυτά επιχειρείται ρύθμιση διαφόρων ζητημάτων (οργανωτικών, οικονομικών κ.λπ.) αρμοδιότητας του υπουργείου, όπως το τρέχουν πλέον για αυτά τα ζητήματα οι αρμόδιοι υφυπουργοί Γιώργος Καραγιάννης και Μιχάλης Παπαδόπουλος.

Εν αναμονή του «ερανιστικού» και στήριξη οικογενειών που έχασαν δικούς τους στα Τέμπη

Στο μεταξύ η κυβέρνηση θα επιχειρήσει πρωτοβουλίες – «απάντηση» σε ζητήματα που έχουν προκύψει μετά την τραγωδία. Ανάμεσα σε αυτές είναι η παρέμβαση στην ποινική νομοθεσία ώστε να αυστηροποιηθεί η διάταξη για την παρακώλυση των συγκοινωνιών ειδικά σε ό,τι αφορά τον σιδηρόδρομο.

Και επιπλέον μένει να κλειδώσει εντός της επόμενης εβδομάδας (και να φανεί εάν απαιτηθεί έγκριση από τη Βουλή) το πακέτο στήριξης στις οικογένειες των θυμάτων και στους τραυματίες των Τεμπών.

Ανάμεσα στις εκκρεμότητες είναι ένα «ερανιστικό» νομοσχέδιο του υπουργείο Οικονομικών, ώστε να συμπεριληφθούν όλες οι πρόσφατες εξαγγελίες – νέες ρυθμίσεις χρεών, αγροτικό πετρέλαιο κ.λπ.

Πώς θα πάμε στις κάλπες

Σε σαφώς χαμηλότερους τόνους λόγω της περιρρέουσας ατμόσφαιρας θα κινηθεί η προεκλογική περίοδος. Οι εκλογές 2023, όπως όλα δείχνουν θα γίνουν μέσα στον Μάιο με κυρίαρχη ημερομηνία την 21η Μαΐου για τις κάλπες με απλή αναλογική. Ο πρωθυπουργός έχει ζητήσει από τους υπουργούς του να βγαίνουν μπροστά και να μην απέχουν από τον δημόσιο διάλογο λόγω της κατάστασης. Ειλικρίνεια και αναγνώριση των λαθών μας δεν σημαίνει απαραίτητα και ηττοπάθεια, δήλωνε ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος. Η κυβερνητική «γραμμή» είναι ότι οι παρεμβάσεις των υπουργών θα πρέπει να γίνονται με ενσυναίσθηση, χωρίς κανέναν συμψηφισμό ευθυνών, με ειλικρίνεια και αλήθεια.

Η πρώτη δημοσκόπηση μετά τα Τέμπη

Χθες παρουσιάστηκε η δημοσκόπηση της Marc η πρώτη που πραγματοποιείται μετά τη φονική σύγκρουση στα Τέμπη και όπως προκύπτει από τα ευρήματα, η ΝΔ χάνει 2,9 μονάδες στην πρόθεση ψήφου. Αξιοπρόσεκτο όμως είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται να έχει δημοσκοπικά οφέλη.