Με την καινοτόμα προσθήκη που θα κατοχυρώνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα ως ένα «δίχτυ ασφαλείας» για τους οικονομικά αδύναμους του τόπου αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα το βράδυ η Συνταγματική Αναθεώρηση που θα κληθούν να επικυρώσουν με την ψήφο τους οι 300 βουλευτές.
Άπαντες αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για μια σημαντική μέριμνα, όπως θα τονίσει στην Ολομέλεια και στην πρωινή του ομιλία ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, η οποία θα υπερψηφιστεί φυσικά από όλες τις πτέρυγες του Κοινοβουλίου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 21 του Συντάγματος που αφορά τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα, θα προστεθεί πως «το κράτος μεριμνά για τη διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης όλων των πολιτών μέσω ενός συστήματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος».
Πόσοι και πόσα παίρνουν ως ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές σήμερα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα αφορά σήμερα 240.000 νοικοκυριά και καλύπτει συνολικά 450.000 άτομα εκ των οποίων τα 156.000 είναι άνεργοι, ενώ ο μέσος όρος παροχής ανά νοικοκυριό είναι 213 ευρώ μηνιαίως.
Τα επόμενα χρόνια όμως ο αριθμός των δικαιούχων θα αυξηθεί στους 800.000 πολίτες, αφού ο σχεδιασμός είναι το ποσό του προϋπολογισμού που δίνεται γι’ αυτό το σκοπό να ανέλθει από τα 760 εκατομμύρια ευρώ στο ένα δισεκατομμύριο. Επί της ουσίας το 0,5% του Α.Ε.Π. θα διατίθεται για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
Οι σημερινές παροχές είναι:
– 200 ευρώ το μήνα για μονοπρόσωπο νοικοκυριό
– 100 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικο μέλος
– Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε ενήλικα : 2.400 ευρώ
– Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε μονογονεϊκή με ανήλικο τέκνο: 3.600 ευρώ
– Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε ζευγάρι με δύο ανήλικα τέκνα: 4.800 ευρώ
– Ετήσιο εγγυημένο ποσό για έναν ενήλικο με ένα επιπλέον ενήλικο μέλος: 3.600 ευρώ
– Ετήσιο εγγυημένο ποσό για κάθε ζευγάρι με ενήλικο μέλος: 4.800 ευρώ
Προτάσεις νόμων με 100.000 υπογραφές πλέον
Στην τέταρτη μεταπολιτευτική Αναθεώρηση του υπέρτατου νόμου όμως θα γίνει δεκτή και η πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ και υιοθέτησε η Νέα Δημοκρατία που αφορά το άρθρο 73 περί δικαιώματος πρότασης νόμων.
Θα υπάρχει προσθήκη που θα αναφέρει ότι «προτάσεις νόμων μπορεί επίσης να υποβληθούν από εκατό χιλιάδες πολίτες που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, με τη διαδικασία και τους όρους που ορίζει ο νόμος. Η πρόταση αυτή εισάγεται υποχρεωτικά προς συζήτηση στην Ολομέλεια».
Ζητήματα εθνικής άμυνας και εξωτερικής πολιτικής (όπως π.χ. η Συμφωνία των Πρεσπών) δεν περιλαμβάνονται στην πρόβλεψη αυτή.
Τέλος οι πρόωρες εκλογές λόγω αδυναμίας ανάδειξης Π.τ.Δ.
Από ‘κει και πέρα με την Αναθεώρηση του Συντάγματος που θα εγκριθεί σήμερα αποσυνδέεται η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από την διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη πρόωρων εκλογών. Από τούδε και στο εξής, βάσει του τροποποιημένου άρθρου 32 θα διεξάγονται τρεις ψηφοφορίες.
Στην πρώτη αρχηγός του κράτους θα μπορεί να εκλεγεί αυτός που θα συγκεντρώσει 200 ψήφους. Εάν δεν τα καταφέρει ακολουθεί δεύτερη ψηφοφορία που απαιτούνται 180 ψήφοι. Εάν και πάλι δεν καταστεί εφικτό, θα διεξάγεται μια τρίτη ψηφοφορία όπου θα απαιτούνται πλέον 151 ψήφοι.
Στην απευκταία περίπτωση που ούτε αυτό καταστεί εφικτό (καθότι θα σημαίνει ότι δεν θα έχει συναινέσει ούτε το κόμμα ή τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση) θα πραγματοποιείται ψηφοφορία μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφισαν και θα εκλέγεται στο θώκο του ανώτατου πολιτειακού άρχοντα αυτός που θα συγκεντρώσει την σχετική πλειοψηφία, δηλαδή όποιος πάρει τις περισσότερες ψήφους, ανεξάρτητα από το πόσοι θα είναι αυτοί.
Τέλος η προνομιακή μεταχείριση υπουργών που υπέπεσαν σε αδικήματα
Καταργείται επίσης η αποσβεστική χρονική προθεσμία όσον αφορά τα ποινικά αδικήματα υπουργών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Πλέον οι υπουργοί εξισώνονται με όλους τους υπόλοιπους απλούς πολίτες και παύουν να έχουν προνομιακή μεταχείριση. Μέχρι σήμερα το άρθρο 86 παράγραφος 1, προέβλεπε ότι “μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων”. Λίγο πιο κάτω ο νομοθέτης προέβλεπε ότι “η Βουλή μπορεί να ασκήσει την κατά την παράγραφο 1 αρμοδιότητά της μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος”.
Περιορισμός της βουλευτικής ασυλίας και διευκόλυνση ψήφου αποδήμων
Επιπλέον η βουλευτική ασυλία (άρθρο 62) περιορίζεται από τούδε και στο εξής αποκλειστικά και μόνο σε πράξεις ή δηλώσεις που αφορούν στην «άσκηση των καθηκόντων ή την πολιτική δραστηριότητα του βουλευτή», ενώ διευκολύνεται η ψήφος των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό (άρθρο 54) με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αντιμετωπίζει ζητήματα αντισυνταγματικότητας η επικείμενη ψήφιση του νέου νόμου που φέρνει λίαν συντόμως η κυβέρνηση στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου.
Εξεταστική Επιτροπή και με 10 υπογραφές
Παράλληλα προστίθεται μια ακόμη καινοτομία, στο άρθρο 68, σύμφωνα με την οποία θα δύναται να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή μετά από πρόταση δέκα βουλευτών.
Σήμερα για να συζητηθεί η πρόταση στην Ολομέλεια χρειάζονται οι υπογραφές τουλάχιστον 60 βουλευτών ενώ το προνόμιο αυτό έχει μόνο η κυβερνητική παράταξη και συνήθως η αξιωματική αντιπολίτευση από τη στιγμή που έχει τον απαιτούμενο αριθμό μελών στην Κοινοβουλευτική της Ομάδα που συναινούν και συνυπογράφουν το αίτημα. Με την τροποποίηση αποκτούν το προνόμιο κατάθεσης πρότασης και κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης.
Ευκολότερη η ανάδειξη Ανεξάρτητων Αρχών και εξίσωση στρατιωτικών δικαστών
Καινοτομία θεωρείται και η διευκόλυνση της εκλογής των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών του άρθρου 101. Από ‘κει που απαιτούνταν ομοφωνία ή η συναίνεση των 4/5 των μελών της Διάσκεψης των Προέδρων, τώρα θα χρειάζεται η πλειοψηφία των 3/5, οπότε θα εξαλειφθούν οι δυσλειτουργίες του παρελθόντος που κόμματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης επιχειρούσαν να μπλοκάρουν επιλογές της κυβέρνησης. Τέλος με την αναθεώρηση του άρθρου 96 θα εξισώνονται οι στρατιωτικοί δικαστές με τους υπόλοιπους δικαστές
Γ. Σαρρής