Ψηφίστηκε χθες το βράδυ, με ευρεία πλειοψηφία, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, με το οποίο ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο κοινοτική οδηγία.
Συμπληρώνει ένα μεγάλο κενό στα εργασιακά θέματα των ναυτικών, είπε ο Π. Κουρουμπλής: «Το νομοσχέδιο δίνει απάντηση σε κρίσιμα ζητήματα του χώρου της ναυτιλίας», τόνισε ο κ. Κουρουμπλής, επισημαίνοντας ότι το κείμενο που ενσωματώνει κοινοτική οδηγία στο ελληνικό δίκαιο, αποτελεί προϊόν διαβούλευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με όλους τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς φορείς και συμπληρώνει ένα μεγάλο κενό που διαχρονικά παρέμενε στα εργασιακά ζητήματα των ναυτικών και γενικά των εργαζόμενων στη ναυτιλία.
«Αυτή η κυβέρνηση έχει το θάρρος και την τόλμη να διορθώνει και να αναθεωρεί γρήγορα ρυθμίσεις που φαίνεται από την ίδια τη ζωή ότι δεν περπατάνε και ότι χρειάζονται τροποποιήσεις», υπογράμμισε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Συρμαλένιος, ενώ εκ διαμέτρου αντίθετα τοποθετήθηκε ο εισηγητής της ΝΔ, Χ. Αθανασίου, κάνοντας λόγο για ερασιτεχνισμό και προχειρότητα εκ μέρους της κυβέρνησης.
«Πρόκειται για ένα ακόμη νομοσχέδιο, το οποίο μόνο κατά τον τίτλο αφορά την ενσωμάτωση Οδηγίας» σχολίασε ο κ. Αθανασίου, ο οποίος υπογράμμισε πως τα άρθρα που αφορούν άλλα ζητήματα είναι περισσότερα. «Υπάρχουν 14 διατάξεις έναντι δώδεκα. Μάλιστα, για τις διατάξεις αυτές δεν έχει λάβει χώρα καμία δημόσια διαβούλευση. Αυτό από μόνο του θα έπρεπε να συνιστά λόγο καταψήφισης των διατάξεων αυτών» υποστήριξε, ενώ ανέφερε πως η ενσωμάτωση της Οδηγίας έρχεται καθυστερημένα, αφού θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή από τον Οκτώβριο του 2017.
Εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ο Γ. Καρράς τοποθετήθηκε θετικά ως προς την ενσωμάτωση της Οδηγίας, αφού «αφορά προστασία εργαζομένων και δη υπό δύσκολες συνθήκες». Ο ειδικός αγορητής της ΔΗΣΥ ωστόσο, υποστήριξε πως η σύμβαση αυτή δεν προστατεύει τελικά τα δικαιώματα των ναυτεργατών, αλλά απλώς επιχειρεί μια στοιχειώδη προστασία, δεδομένου του μεγάλου αριθμού πλοίων που δεν είναι γραμμένα σε ελληνικό νηολόγιο αλλά απασχολούν Έλληνες ναυτικούς.
Ο ειδικός αγορητής της ΧΑ, Νικόλαος Κούζηλος είπε ότι «φυσικά, δεν μπορούμε να είμαστε αρνητικοί σε αυτό το κομμάτι που μιλάει για την προστασία και παλιννόστηση των Ελλήνων εργαζομένων, των Ελλήνων ναυτικών».
Για ένα «βαθιά αντεργατικό» και «προκλητικά φιλεργοδοτικό» νομοσχέδιο έκανε λόγο η Διαμάντω Μανωλάκου, ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, η οποία δήλωσε ότι «καταψηφίζουμε τις ομαδικές απολύσεις ναυτικών και τον κοινωνικό διάλογο-απάτη». Η κ. Μανωλάκου τόνισε ακόμα, πως το νομοσχέδιο είναι επικίνδυνο για την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα, αφού όπως είπε, «μειώνονται οι οργανικές θέσεις στο ελάχιστο δυνατό, για την αύξηση της κερδοφορίας των εφοπλιστών».
«Η ενσωμάτωση της Οδηγίας είναι μία πολύ σημαντική πρόοδος για τη Βουλή και για το υπουργείο Ναυτιλίας» υπογράμμισε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Δημήτρης Καμμένος, και τόνισε πως αυτή η «κανονικότητα» και ο έλεγχος για τη δηλωμένη ή αδήλωτη εργασία στα καράβια, πρέπει να γίνει οδηγός και για τους επόμενους και για όποιον ασχοληθεί με αυτό το ζήτημα.
Ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Δημήτρης Καβαδέλλας, αιτιολόγησε την τοποθέτηση του κόμματός του στην ψηφοφορία, λέγοντας πως «οι πολλές προχειρότητες και κάποιες άσχετες ρυθμίσεις, μας αναγκάζουν να ψηφίσουμε “παρών”, παρά τα όποια θετικά περιλαμβάνει η Οδηγία, για την ενίσχυση της ασφαλείας των ναυτικών και την προστασία των δικαιωμάτων τους».
Εκ μέρους του Ποταμιού, ο Γιώργος Αμυράς σχολίασε θετικά την προσαρμογή στο εθνικό δίκαιο των ευρωπαϊκών Οδηγιών, αφού, όπως είπε, διευρύνει την προστασία ναυτικών και θέτει σαφείς κανόνες στις διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε εκπροσώπους ναυτικών και εργοδοσίας.
Απαντώντας στην κριτική της ΝΔ, ο υπουργός Ναυτιλίας, υπεραμύνθηκε του μεγάλου αριθμού των διατάξεων στο νομοσχέδιο που προστίθενται στις διατάξεις της Οδηγίας, λέγοντας πως μέσω αυτών συμπληρώνονται κενά της νομοθεσίας. Απέναντι στις κατηγορίες του ΚΚΕ περί αντεργατικού νομοσχεδίου, ο κ. Κουρουμπλής είπε ότι αντιθέτως αυτό που ισχύει, είναι ότι για πρώτη φορά προστατεύεται η ναυτική εργασία.
Τέλος, ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ανοιχτός «σε έναν διάλογο που πρέπει να γίνει ανάμεσα στα κόμματα και στο υπουργείο για τα ζητήματα της ναυτιλίας».
Στο νομοσχέδιο, μεταξύ των άλλων τροπολογιών, ενσωματώθηκε και η τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, με την οποία τίθενται κανόνες στην διαφημιστική αγορά στον χώρο των ΜΜΕ.