Το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του ενεργειακού χρηματιστηρίου καθώς και ρυθμίσεις για τη λατομική νομοθεσία περιλαμβάνει από την πλευρά του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας το πολυνομοσχέδιο που συνδέεται με την τρίτη αξιολόγηση κατατέθηκε στη Βουλή.
Οι διατάξεις, όπως επισημαίνει το ΥΠΕΝ, αποσκοπούν στη σύζευξη της ελληνικής αγοράς με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και της διαφάνειας, με άμεσα οφέλη στη μείωση του ενεργειακού κόστους και τη διασφάλιση καλύτερων τιμών για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, την εξασφάλιση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού, τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα, καθώς και την περαιτέρω αύξηση της συμμετοχής των Ανανεώσιμων Πηγών.
Το ΥΠΕΝ αναφέρει ακόμη ότι οι αλλαγές θα ενισχύσουν σημαντικά και τις βιομηχανίες καθώς αφενός θα διαμορφωθούν οικονομικά προσιτές τιμές ενέργειας αφετέρου θα μπορούν και οι ίδιες να συμμετέχουν στην αγορά συνάπτοντας συμβόλαια με παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας κάνοντας αντιστάθμιση και ελέγχοντας πλήρως το ενεργειακό κόστος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Σε ό,τι αφορά τη λατομική νομοθεσία οι ρυθμίσεις αποσκοπούν στην ενοποίηση και εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου έρευνας και εκμετάλλευσης των λατομείων και της εξορυκτικής δραστηριότητας γενικότερα.
Επίσης, προβλέπεται ότι:
-Το μέγιστο χρονικό διάστημα ισχύος των μισθώσεων του δικαιώματος εκμετάλλευσης για όλα τα λατομικά ορυκτά, ορίζεται πλέον στα 70 χρόνια, ώστε να επιτυγχάνεται η οικονομική βιωσιμότητα των κοιτασμάτων
-Η μίσθωση δημοσίων ή δημοτικών εκτάσεων γίνεται μέσω δημοπρασίας. Η απευθείας μίσθωση επιλέγεται μόνον εφόσον έχει προηγηθεί σχετική έρευνα και έγκριση των αποτελεσμάτων από την αδειοδοτούσα αρχή.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της απλούστευσης της διαδικασίας αδειοδότησης:
-Καταργείται η άδεια εκμετάλλευσης. Στις δημόσιες και δημοτικές εκτάσεις η μίσθωση επέχει θέση άδειας, ενώ η εκμετάλλευση στις ιδιωτικές υπάγεται σε καθεστώς γνωστοποίησης.
-Καταργείται η άδεια εγκατάστασης και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά συνυποβάλλονται με την τεχνική μελέτη, ενώ η άδεια λειτουργίας εγκαταστάσεων γίνεται πλέον με γνωστοποίηση.
Τέλος, εισάγεται νέο σύστημα καθορισμού προστίμων για παραβάσεις του Κανονισμού Μεταλλευτικών και Λατομικών Εργασιών που θα λαμβάνει υπόψη τη σοβαρότητα και την επαναληπτικότητα της παράβασης, καθώς και το συνολικό αριθμό των εργαζομένων στο έργο, σε αντίθεση με το υφιστάμενο πλαίσιο που αφήνει στην κρίση του Επιθεωρητή τον καθορισμό του ύψους του προστίμου.
Τα πρόστιμα κλιμακώνονται από 5.000 ευρώ έως 90.000 ευρώ, ανάλογα με τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν από τον παραβάτη (χειρωνακτικά, με χρήση μηχανικών μέσων ή χρήση εκρηκτικών) και τριπλασιάζονται εφόσον η παράβαση τελεστεί για περισσότερες από μία φορές.
Σε εκκρεμότητα παραμένει το καθεστώς διεξαγωγής των δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ (ΝΟΜΕ) και συγκεκριμένα η πλήρης ή μερική άρση των περιορισμών που είχε θέσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στις προηγούμενες δημοπρασίες όσον αφορά τις εξαγωγές των ποσοτήτων ενέργειας που διατίθενται μέσω αυτών.