Με αφορμή την χθεσινή Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας σε σχετική εκδήλωση, στο κτίριο του υπουργείου, υπογράμμισε την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας της κοινωνίας στα ζητήματα ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ) και ειδικότερα των μαθητών με αναπηρία.
«Πρέπει να αναγνωρίσουμε τις δυσκολίες που βιώνουν αυτά τα παιδιά, για να οδηγηθούμε σε μία κοινωνία ανθεκτική, χωρίς περιορισμούς. Η διαφορετικότητα είναι πλούτος για την κοινωνία», επεσήμανε ο κ. Γαβρόγλου, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης στις πολιτικές ενταξιακής εκπαίδευσης που έχουν δρομολογηθεί. «Έχουμε υπερβεί πολλές αγκυλώσεις του παρελθόντος, αλλά υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν», είπε.
Η εκδήλωση, με θέμα: «Σπάζοντας τους φραγμούς στην εκπαίδευση: συνεργατικές δράσεις -καλές παιδαγωγικές πρακτικές», είχε ως στόχο να φέρει στο προσκήνιο τις φωνές των μαθητών με αναπηρία και των γνωρισμάτων της ενταξιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
«Πολλά παιδιά, ακόμη και σήμερα, δεν απολαμβάνουν τα δικαιώματά τους. Ένας μεγάλος αριθμός παιδιών μένει στο σπίτι τους και δεν πηγαίνουν στο σχολείο», ανέφερε ο Γιώργος Μόσχος, βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα δικαιώματα του Παιδιού. Ο κ. Μόσχος μίλησε και για τα προβλήματα στην Ειδική Αγωγή, που πηγάζουν από τους οικονομικούς περιορισμούς, που δεν επιτρέπουν να μπουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα ειδικά σχολεία. «Είναι πολύ βασικό οι εκπαιδευτικοί να είναι κυρίως μόνιμοι και όχι αναπληρωτές», τόνισε.
Από την πλευρά της Εθνικής Συνωμοσπονδίας Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΕΣΑΜΕΑ), ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας, Κωνσταντίνος Χόρτης, υπογράμμισε την υποχρέωση και την ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος για να αυξηθεί ο αριθμός συμμετοχής των μαθητών με αναπηρία στο εκπαιδευτικό σύστημα και να περιοριστούν οι αποκλεισμοί που συνεχίζουν και σήμερα να υπάρχουν. Παράλληλα, επεσήμανε την ανάγκη αναμόρφωσης του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου στην Ελλάδα, ώστε να υπάρξει πλήρης συμμόρφωση με τα όσα προβλέπει το άρθρο 24 της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. «Η 3η Δεκεμβρίου δεν είναι ημέρα γιορτής, είναι ημέρα ευαισθητοποίησης», υπενθύμισε.
Για το χάσμα πολιτικών δεσμεύσεων και εφαρμογών, μίλησε η Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη, ομότιμη καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής του τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. «Είναι επιφανειακή η ενταξιακή πολιτική στην Ελλάδα», ανέφερε και χαρακτήρισε την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία «ημέρα αναστοχασμού», «για να δούμε πού είμαστε και πού μπορούμε να φτάσουμε, με αξιοπρέπεια και όχι με λύπηση».
Τέλος, η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με δρώμενα από το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Σκύδρας και το γυμνάσιο Μυλοτόπου, το ολοήμερο ειδικό δημοτικό σχολείο κωφών-βαρήκοων Πάτρας, το ειδικό νηπιαγωγείο κωφών-βαρηκόων Πάτρας και το 43ο δημοτικό Πατρών, το ΕΕΕΚ Αγ. Δημητρίου και το 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας, καθώς επίσης και από το Εδικό γυμνάσιο και λύκειο κωφών και βαρηκόων Αγ. Παρασκευής, το 1ο και 3ο λύκειο Αγ. Παρασκευής, το 3ο γυμνάσιο Αγ. Παρασκευής και το εκκλησιαστικό λύκειο της Ριζαρείου Σχολής.