Η δημιουργία ενός κράτους δικαίου που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των υπαλλήλων, θα λογοδοτεί και παράλληλα θα εξυπηρετεί τους πολίτες είναι το όραμα της κυβέρνησης, όπως το παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον «Συνήγορο του Πολίτη» και με θέμα «Συνηγορώντας με τον Πολίτη».
«Γνωρίζαμε όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, ότι από τη μία πλευρά έπρεπε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των δημοσίων υπαλλήλων που βρέθηκαν λόγω μνημονίων είτε απολυμένοι είτε σε διαθεσιμότητα, και από την άλλη πλευρά το μέλημα μας ήταν να εξυπηρετηθούν οι πολίτες», σημείωσε ο κ. Βερναρδάκης
«Για εμάς είναι στόχος η ανοιχτή διακυβέρνηση» και «στο πλαίσιο αυτής της λειτουργίας, όλες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες μπήκαν σε δημόσια διαβούλευση», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας, προσθέτοντας πως το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης ζήτησε και πήρε και ευρεία συναίνεση σε επίπεδο συζητήσεων και από τα κόμματα της Βουλής. «Όλες οι πρωτοβουλίες για την καλυτέρευση της διοίκησης συζητήθηκαν στο Κοινοβούλιο. Δεν πήραμε την ψήφο βέβαια, αλλά συγκεντρώσαμε ευρεία συναίνεση σε επίπεδο συζήτησης» τόνισε ο κ. Βερναρδάκης.
Η σχέση πολιτών- δημόσιας διοίκησης μπορεί να χαρακτηριστεί «τραυματική», είπαν από την πλευρά τους κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης επιστημονικοί- νομικοί σύμβουλοι του Συνηγόρου του Πολίτη. Σε αυτή την ανάγκη των πολιτών έρχεται να απαντήσει ο Θεσμός του Διαμεσολαβητή. Πρόκειται για ένα εξωδικαστικό τρόπο επίλυσης διαφορών, ο οποίος έχει εισαχθεί στο ελληνικό δικαιϊκό σύστημα μόνο για τις αστικές και εμπορικές υποθέσεις (Ν. 3898/2010). Ο θεσμός της διαμεσολάβησης μεταξύ Δημοσίου και πολιτών προβλέπεται να εισαχθεί στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο για την Ανοικτή και Συμμετοχική Διακυβέρνηση και αναμένεται να αποφορτίσει τη Δικαιοσύνη και να συντελέσει στην ταχύτερη απόδοσή της.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα η κοινωνική λογοδοσία του Δημοσίου εξαντλείται στη δυνατότητα αιτήσεων και ενδικοφανών προσφυγών που έχουν οι πολίτες για να επιλύουν δυσλειτουργίες που παρουσιάζονται κατά τις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες. Επιπλέον, η απουσία διαδικασιών θεσμικού διαλόγου έχει ενισχύσει φαινόμενα διαφθοράς και προβλημάτων, όπου τα αιτήματα που ανακύπτουν θα μπορούσαν είτε να επιλυθούν, είτε να διαλευκανθούν εάν υπήρχε μια συγκροτημένη διαδικασία διαλόγου. Λόγω της απουσίας των αναγκαίων αυτών θεσμικών δυνατοτήτων οι πολίτες δεν εξυπηρετούνται όπως θα μπορούσαν και οι υπάλληλοι δεν έχουν ένα εργαλείο διαχείρισης καταστάσεων διαλόγου με τους πολίτες.
Όπως είπε ο κ. Βερναρδάκης, όλες οι πρωτοβουλίες πρέπει να βάζουν και τέλος στο πελατειακό κράτος. «Μέχρι σήμερα οι πολίτες απογοητευμένοι από τις αντιθέσεις τους με το Δημόσιο αναζητούσαν τον υπουργό για να τους λύσει το πρόβλημα. Αυτό τελειώνει», υπογράμμισε ο υπουργός, ανακοινώνοντας την καθιέρωση της διαδικασίας Ακρόασης Κοινωνικών Φορέων και Πολιτών. Σε αυτή την κατεύθυνση εισάγεται και το σύστημα διερεύνησης ικανοποίησης των πολιτών, ενώ ιδρύεται Παρατηρητήριο της Δημόσιας Διοίκησης (ΠΑ.Δ.Δ.) ( άρθρο 24 4369/2016).
Ο υπουργός Επικρατείας τόνισε ότι πλέον υποχρεωτικά όλα τα έγγραφα στο Δημόσιο θα διακινούνται ηλεκτρονικά, για να υπάρχει πλήρης ενημέρωση. «Πολλές φορές ο ένας υπουργός στο άλλον δεν παραδίδει τίποτα, ίσως μόνο προφορικά εάν είναι στο ίδιο κόμμα. Εμείς δεν παραλάβαμε τίποτα (από τον προηγούμενο υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης της προηγούμενης κυβέρνησης), ακόμα και τα επίσημα email ήταν κλειστά», υπογράμμισε ο υπουργός Επικρατείας.
«Η έμφαση δίνεται στην κοινωνική λογοδοσία και στη δημιουργία ενός κράτους δικαίου που θα εξασφαλίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των κατοίκων της χώρας», είπε από την πλευρά του ο Συνήγορος του Πολίτη Ανδρέας Ποττάκης, υπογραμμίζοντας πως τα τελευταία χρόνια ο Συνήγορος λειτούργησε ως θεματοφύλακας. Ο κ. Ποττάκης αναφερόμενος στην πολιτική βούληση που διακρίνει υπέρ της ανοιχτής διακυβέρνησης και με την ενίσχυση των Ανεξάρτητων Αρχών θα μπορούσε ο Συνήγορος του Πολίτη να αναλάβει και νομοθετικές πρωτοβουλίες.