Γεννημένος το 1948 στο Σουδάν, ο νέος υφυπουργός Παιδείας, Θεοδόσης Πελεγρίνης, είναι σήμερα καθηγητής Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ διετέλεσε και πρύτανης στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Είναι απόφοιτος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακές σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του ΄Εξετερ της Αγγλίας και διδάκτωρ της Φιλοσοφίας του πανεπιστημίου αυτού, σύμφωνα με το βιογραφικό που έχει αναρτήσει στην προσωπική του ιστοσελίδα.
Ο κ. Πελεγρίνης ξεκίνησε να διδάσκει στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αθήνας το 1977. Διετέλεσε Κοσμήτωρ της ΦιλοσοφικήςΣχολής από το 2001 έως το 2007, πρόεδρος του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας από το 2007 έως το 2011, διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στη Φιλοσοφία από το 2005, και πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών από τον Σεπτέμβριο του 2010 έως τον Αύγουστο του 2014.
Πέρα από το διδακτικό και συγγραφικό του έργο συνεργάστηκε με την δημόσια τηλεόραση, επιμελούμενος και παρουσιάζοντας τις σειρές εκπομπών «Την Ταυτότητά Σας», «Παρακαλώ» (1999), «Και το Ταξίδι Συνεχίζεται» (2000) και «25ηΏρα» (2002). Συνεργάστηκε επίσης, με το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας παρουσιάζοντας ιδέες και πρόσωπα από τον κόσμο της διανόησης στο πλαίσιο των εκπομπών Εγχειρίδιο φιλοσοφίας (2001) και Λεξικό της Φιλοσοφίας (2002).
Από το 1993 έως το 2000 οργάνωσε στο Παλιό Πανεπιστήμιο, στην Πλάκα, επτά πανελλήνια και διεθνή επιστημονικά συνέδρια: «Φάουστ: Η μαγεία της φιλοσοφίας – Η φιλοσοφία της μαγείας» (1993), «Γαλιλαίος Γαλιλέι: Αιρετικές φωνές» (1994), «Η εκδίκηση» (1996), «Η μοχθηρία του γέλιου» (1997), «Το αιώνιο θήλυ» (1998), «Ωδή στη νύχτα» (1999) και «Η αξία της φθοράς» (2000). Στο πλαίσιο των συνεδρίων αυτών πραγματοποιήθηκαν επαγγελματικού χαρακτήρα θεατρικές παραστάσεις κλασικών έργων, όπως ο Οθέλος του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Ν. Κοντούρη, ο Δον Ζουάν του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Β. Νικολαΐδη, ο Φάουστ του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Γ. Καλαντζόπουλου, η Ελένητου Ρίτσου σε σκηνοθεσία Β. Παπαβασιλείου, η Λοκαντιέρα του Γκολντόνι σε σκηνοθεσία Σ. Ράλλη, Τα λάθη μιας νύχτας του Γκόλντσμιθ σε σκηνοθεσία Αλ. Μυλωνά. Σκοπός της ένταξης των θεατρικών αυτών παραστάσεων στο πρόγραμμα των φιλοσοφικών συνεδρίων ήταν η εναρμόνιση της τέχνης του δράματος με την προσέγγιση των αντικειμένων της φιλοσοφίας.
Εμφορούμενος από την πεποίθηση πως η φιλοσοφία και το θέατρο είναι χώροι εξόχως συγγενικοί και συμπληρωματικοί, παρουσίασε από το 2006 έως το 2012 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τη σειρά «Η φιλοσοφία στη σκηνή». Πρόκειται για 14 πρωτότυπα θεατρικά έργα (Θαλής, Ηράκλειτος, Πυθαγόρας, Σωκράτης, Πλάτων,Αριστοτέλης,Μάρκος Αυρήλιος, Καρτέσιος, Χιουμ, Καντ, Νίτσε , Σοπενχάουερ, Κίρκεγκωρ και Βιτγκενστάιν), μέσα από την πλοκή των οποίων εκτίθεται η ζωή και η πνευματική δράση των εν λόγω κορυφαίων φιλοσόφων, με τη σύμπραξη επαγγελματιών σκηνοθετών, ηθοποιών και άλλων συντελεστών.
Τον χειμώνα του 2011 παρουσίασε τον μονόλογό του Φθορά, φθορά, φθορά, ενώ από τον Ιανουάριο του 2013 ανέβασε με τον Κώστα Καζάκο στην σκηνή του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης τον έργο του Ιουλιανός. Το ίδιο έργο παρουσιάστηκε στο Παρίσι τον Δεκέμβριο του 1913.
Τον Οκτώβριο του 2014 τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λονδίνο με το βραβείο καλύτερης ερμηνείας για τον ρόλο του στην ταινία του Δημήτρη Πιατά, Πανδημία –ταινία η οποία απέσπασε, επίσης, τα βραβεία καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερου σεναρίου