Τεράστια οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας, αλλά προφανώς και για την Τουρκία, έχει επιφέρει η νηνεμία που επικρατεί στο Αιγαίο εδώ και σχεδόν δύο χρόνια.
Η αποκλιμάκωση της έντασης μεταξύ των δύο χωρών έχει επιτρέψει στο ελληνικό κράτος να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική διαχείριση των πόρων της εθνικής άμυνας, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι η εξοικονόμηση δαπανών από τις μειωμένες αναχαιτίσεις και περιπολίες κυμαίνεται μεταξύ ενός και 2 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, χρήματα που επιτρέπουν στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας να προχωρήσει σε επενδύσεις που ενισχύουν την ετοιμότητα και την ποιότητα ζωής των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Εδώ και δεκαετίες, το κόστος των αναχαιτίσεων και των περιπολιών αποτελούσε μια δεινή οικονομική επιβάρυνση, κυρίως, τα χρόνια των μνημονίων. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι κατά τη διάρκεια εντάσεων, όπως στην κρίση με το «Oruc Reis» το 2020, ο στόλος μας ξεπέρασε τις 200 ημέρες επιχειρήσεων εκείνη τη χρονιά, ενώ οι πολεμικές αεροπορικές αποστολές είχαν αυξηθεί δραματικά στο πλαίσιο της υπεράσπισης του εθνικού εδάφους. Την περίοδο εκείνη, οι επιχειρήσεις των φρεγατών, των υποβρυχίων και των μαχητικών αεροσκαφών άγγιζαν τα όρια του διαθέσιμου προϋπολογισμού, αφήνοντας μικρά περιθώρια για άλλες ανάγκες.
Από το 2022 όμως, και ιδίως από τον Φεβρουάριο του 2023 που κατεγράφη ο φονικότατος σεισμός των 7,8 Ρίχτερ στην νοτιοανατολική Τουρκία και τη Συρία, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πάνω από 54.000 άτομα, η εικόνα άλλαξε δραματικά. Η δραστηριότητα εκ μέρους των γειτόνων μας στον εναέριο χώρο του Αιγαίου για αρκετούς μήνες ήταν κυριολεκτικά στο μηδέν, με αποτέλεσμα να εξοιξονομήσουμε μέσα σε μια διετία δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) το έτος 2022 είχε προϋπολογίσει περίπου 73,5 εκατομμύρια ευρώ για λειτουργικά έξοδα του στόλου, ενώ και η Πολεμική Αεροπορία εξοικονόμησε εκείνη τη χρονιά πάνω από 24 εκατομμύρια από καύσιμα και αναχαιτίσεις.
Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, οι πιλότοι μας άφησαν κατά μέρος τον συνεχή φόρτο εργασίας και την πίεση, επικεντρωνόμενοι πλέον κυρίως στην εκπαίδευση και την προετοιμασία για κρίσιμες επιχειρήσεις. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η εισαγωγή των γαλλικών Rafale στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας συνέπεσε με την περίοδο της αποκλιμάκωσης. Και αυτό το λέμε, επειδή η ώρα πτήσης ενός Rafale είναι σημαντικά ακριβότερη από τα μαχητικά F-16, τα Mirage-2000 ή τα Phantom, γεγονός που σημαίνει ότι η μηδενική τουρκική δραστηριότητα επέτρεψε την πιο αποδοτική χρήση αυτών των σύγχρονων μαχητικών.
Το κόστος πτήσης κάθε μαχητικού εξαρτάται από τον τύπο του αεροσκάφους και την τιμή των καυσίμων, καθιστώντας τις αναχαιτίσεις ένα από τα πιο δαπανηρά κομμάτια της στρατιωτικής δραστηριότητας, ενώ θα πρέπει να έχουμε κατά νου πως για κάθε παραβίαση του FIR Αθηνών, απογειωνόταν τουλάχιστον ένα ελληνικό μαχητικό, κάτι που σήμαινε κόστος σε καύσιμα αλλά και σε φθορές. Η αποκλιμάκωση, ωστόσο, έχει μειώσει δραστικά την ανάγκη για τέτοιες αποστολές, επιτρέποντας στην Πολεμική Αεροπορία να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητές της. Οι Ένοπλες Δυνάμεις εστιάζουν πλέον σε μια ισορροπία μεταξύ ειρηνικής προσαρμογής και ετοιμότητας για μελλοντικές προκλήσεις.
Η ηρεμία στο Αιγαίο δεν είναι απλώς μια ευκαιρία εξοικονόμησης, αλλά και μια βάση για τον μακροπρόθεσμο εκσυγχρονισμό και την αποτελεσματικότητα της εθνικής άμυνας.