«Είναι η ώρα να αντιμετωπίσουμε τις αναχρονιστικές απόψεις που εγκαταστάθηκαν στη νοοτροπία και στη διοικητική λειτουργία και αποτέλεσαν τροχοπέδη στην εξέλιξη του δημόσιου πανεπιστημίου. Αλλά είναι και ώρα να υποδεχθούμε την εγκατάσταση και τη λειτουργία μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα και να αντιμετωπίσουμε το εκπαιδευτικό οξύμωρο της χώρας μας που αρνείται και αφορίζει την παγκόσμια αποδεδειγμένα ως ενδεδειγμένη πρακτική», τόνισε η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή μιλώντας στο νομοσχέδιο για το πλαίσιο λειτουργίας παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.
Όπως ανέφερε η κυρία Μακρή, από την τροχοπέδη στο οξύμωρο, «η πορεία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας περνά μέσα από χίλια κύματα ατελέσφορων διαβουλεύσεων, ημιτελών μεταρρυθμίσεων, ατελών προτάσεων, για να φτάσουμε το 2024 να διεκδικούμε τα αυτονόητα» και προσέθεσε πως η κυβέρνηση από την πρώτη θητεία της «σήκωσε την παρατημένη σκυτάλη από το έδαφος και την έδωσε στο ελληνικό πανεπιστήμιο για να τρέξει προς την αναβάθμισή του, απαλλαγμένο από τη σκόνη του αναχρονιστικού πλαισίου».
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη -είπε- διεκδικεί για το δημόσιο πανεπιστήμιο, μέσα από το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, την ισχυροποίηση, την εξωστρέφεια, τη διεθνοποίηση, αυτή που ο ανώτατος θεσμός στερήθηκε κι αυτό διότι οι κυβερνήσεις ή φοβήθηκαν ή αρνήθηκαν ή και αποποιήθηκαν την ευθύνη.
Η κυρία Μακρή χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση «μεγάλη, ιστορική μεταρρύθμιση» και προσέθεσε ότι κατανοούν όλοι όσοι δεν έχουν παραμορφωτική ιδεολογία, ότι βρισκόμαστε προ των πυλών μιας κρίσιμης ευθύνης που δεν παίρνει άλλη αναβολή και δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.
Υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση αυτή καταθέτει την εμπιστοσύνη της στον πανεπιστημιακό χώρο, στηρίζει τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, φέρνει στο επίκεντρο τα περιφερειακά ΑΕΙ, δημιουργεί τις απαιτούμενες συνθήκες για την ανάδειξη του πανεπιστημιακού χώρου στην Ελλάδα, μέσα και από την εγκατάσταση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.
«Είμαστε εδώ και στηρίζουμε καθένα από τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας μας που επιτελούν σπουδαίο ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο και ανεβαίνουν στις παγκόσμιες κατατάξεις με το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ικανοτήτων των καθηγητών και των φοιτητών τους» υπογράμμισε η κυρία Μακρή και προσέθεσε πως είναι απόλυτη προτεραιότητα η αναβάθμιση και η ενίσχυση των κεντρικών, αλλά πρωτίστως των περιφερειακών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας.
«Επενδύουμε στο ελληνικό πανεπιστήμιο, επενδύουμε σε ένα σχέδιο νόμου που θεραπεύει την αναχρονιστική ”ανορθογραφία” που ανακόπτει τη δυναμική πορεία και εμποδίζει την εξαιρετική πανεπιστημιακή παρουσία της χώρας μας, που θα αποκτήσει τη δική της θέση στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη. Ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε την ευθύνη μας, αλλά και τη νέα γενιά στα μάτια και να μιλήσουμε ευθέως για την εξέλιξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Διακόσια πέντε άρθρα, εκατόν εβδομήντα έξι για τα δημόσια ΑΕΙ και είκοσι εννιά για τη δημιουργία μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων απαρτίζουν ένα σχέδιο νόμου που ενισχύει την αναγνώριση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου στον διεθνοποιημένο χώρο της εκπαίδευσης, τη δυνατότητα, την ευκαιρία και την ελευθερία επιλογής των νέων μας ανάμεσα σε εξέχοντα πανεπιστήμια του εξωτερικού» είπε χαρακτηριστικά η υφυπουργός Παιδείας.
Η κυρία Μακρή επικαλέστηκε τα λεγόμενα της Άννας Διαμαντοπούλου, «η περήφανη πολιτική μας τάξη έχει πολύ σοβαρό πρόβλημα να μπει στον 21ο αιώνα. Ποια είναι τα βασικά επιχειρήματα εναντίον; Όλα ξεκινούν από τον φόβο, είναι επιχειρήματα φόβου, μην τυχόν και δεν λειτουργούν καλά, μην τυχόν και εξαφανίσουν τα περιφερειακά, μην τυχόν και ανταγωνιστούν τα κεντρικά, μην τυχόν και οι πλούσιοι μπορούν να πάνε και οι φτωχοί δεν μπορούν, όλα είναι επιχειρήματα φόβου. Πρέπει να απαντήσουμε ότι δεν είναι δυνατόν στη Δημοκρατία η ανάπτυξη να βασίζεται στον φόβο», για να επισημάνει ότι το ίδιο πρεσβεύει κι ο σημερινός υπουργός Παιδείας. «Αυτό έχει ανάγκη η Παιδεία: την τόλμη για να πάει μπροστά. Πάντα η πορεία τής Παιδείας ήταν και είναι να ηγείται αλλαγών, διεκδικήσεων, μεταρρυθμίσεων για ένα καλύτερο μέλλον για κάθε γενιά, μέσα από τον διάλογο, τη συνεργασία, την εποικοδομητική κριτική. Γιατί η Παιδεία δεν είναι πεδίο αντιπαράθεσης, γιατί η Παιδεία δεν είναι πρόσφορο έδαφος για θεωρίες συνωμοσίας. Όποιος προσπαθήσει να παίξει με την Παιδεία έχει χάσει» τόνισε.
Εξάλλου επισήμανε ότι αδυνατεί να αντιληφθεί τις θεωρίες συνωμοσίας που εβδομάδες τώρα, πρόσφατα, αλλά και δεκαετίες παλαιότερα, ανακόπτουν την εξελικτική πορεία ενός δυναμικού, ζωντανού και απαιτητικού θεσμού, όπως αυτού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Και αδυνατώ γιατί πιστεύω ότι είναι αδύνατον να αφορίσουμε την πρόοδο, την εξέλιξη, τις ευκαιρίες, τη βιωσιμότητα του πανεπιστημιακού χώρου, να αρνούμαστε την προοπτική στα παιδιά μας και το αυτονόητο στην ελληνική κοινωνία».
Κατέληξε σημειώνοντας ότι η αυτή η συζήτηση επιχειρεί να ανοίξει τον ορίζοντα του πανεπιστημιακού χώρου, ταυτοχρόνως όμως ανοίγει τον προσωπικό μας ορίζοντα και την ατομική μας ευθύνη απέναντι στις «ανορθογραφίες» που «επιτρέψαμε να αποπροσανατολίσουν και να καθυστερήσουν τη φυσι