Δύο σημαντικές εκθέσεις παρουσιάζονται αυτόν τον καιρό στη Νέα Υόρκη, μέσα από τις οποίες αναδεικνύονται μηνύματα, μορφές, εκφράσεις και πανανθρώπινες αξίες που καταθέτουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε θρησκείες.
Η πρώτη φέρει τον τίτλο «Τρεις Θρησκείες: Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Ισλάμ» και παρουσιάζεται στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης. Θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου και συγχρηματοδοτείται από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και το Ίδρυμα Coexist.
Η έκθεση περιλαμβάνει 200 σπάνια και πολύτιμα έργα, χειρόγραφα και καλλιγραφίες, λιθογραφίες, γκραβούρες , λειτουργικά σκεύη και άλλα επιλεγμένα αντικείμενα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία 1.500 χρόνια. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η έκθεση προσεγγίζει τις τρεις θρησκείες μέσα από τα ιερά τους κείμενα και εμπλουτίζει τη διαθρησκευτική συζήτηση με τέσσερις χιλιετίες πνευματικής ιστορίας μέσω διακοσίων από τα πιο εμπνευσμένα ιερά κείμενα της Δημόσιας Βιβλιοθήκης. Όπως σημειώνεται, παρότι δεν αποτελεί αυστηρή συγκριτική ανάλυση των τριών θρησκειών, η έκθεση προβάλλει τα πιο σημαντικά και βασικά κοινά τους στοιχεία: το Μονοθεϊσμό, τον Αβραάμ, την Αποκάλυψη και την Αγία Γραφή.
Την έκθεση συνοδεύει το Three Faiths Scriptorium, ένα διαδραστικό κέντρο στο Wachenheim Gallery της Βιβλιοθήκης, το οποίο συγκρίνει τις χειρόγραφες παραδόσεις των τριών θρησκειών, παρουσιάζοντας τα φυσικά υλικά –δέρματα ζώων, ορυκτά και πολύτιμους λίθους– από τα οποία προέρχονται οι περγαμηνές και το μελάνι.
Η δεύτερη έκθεση παρουσιάζεται στο «Rubin Museum of Art» με τίτλο «Ενσωματώνοντας το Ιερό: Εικόνες της Ανατολικής Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης και του Θιβετιανού Βουδισμού» και θα παραμείνει ανοικτή μέχρι τις 7 Μαρτίου.
Μέσα από επιλεγμένες αγιογραφίες και δείγματα της βουδιστικής τέχνης, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά θρησκευτικά αντικείμενα, συγκρίνονται παραστάσεις των δύο θρησκειών, μοιράζοντας ένα εκπληκτικό αριθμό ομοιοτήτων και αναδεικνύοντας σημαντικές διαφορές όσο αφορά την τέχνη των δύο θρησκευτικών παραδόσεων. Η πρώτη διέπεται από το δόγμα που ορίζει την πίστη στη μεταθανάτια ζωή και η δεύτερη από το νόμο του Κάρμα. Για κάθε βυζαντινή εικόνα και θιβετιανή ζωγραφιά σημειώνεται η προέλευση, η εξήγηση της αναπαράστασης και του συμβολισμού.