Ναι, το τολμάει. Η Aprilia θέλει από το 2016 να επιστρέψει στην κορυφαία κατηγορία αγώνων, απέναντι στα ιαπωνικά μεγαθήρια, την έμπειρη Ducati και την Suzuki που θα έχει επιστρέψει μόλις έναν χρόνο νωρίτερα.
Το έργο των μηχανικών της είναι τιτάνιο. Μέσα σε 2 χρόνια θα πρέπει να φτάσουν τον κινητήρα και τα ηλεκτρονικά του στο επίπεδο των Ιαπώνων και της Ducati. Το δυσκολότερο όμως θα είναι να επιτύχουν τη χαμηλή κατανάλωση που απαιτείται για να αγωνιστεί μια ομάδα με τα πρωτότυπα.
Είκοσι λίτρα από το 2014 επιτρέπονται ανά αγώνα, ποσότητα που λέγεται ότι ζορίζει ακόμη κι αυτήν τη Yamaha. H χαμηλή κατανάλωση και η δυσκολία επίτευξής της (με ανταγωνιστικές επιδόσεις εννοείται) είναι που οδήγησε την Suzuki να μεταθέσει για έναν χρόνο την επιστροφή της στα MotoGP –από το 2014 στο 2015. Είναι όμως έτσι, ή κάτι άλλο υπάρχει στον ορίζοντα;
Ο Roberto Colaninno, πρόεδρος της μητρικής εταιρείας Piaggio, ανακοίνωσε τη μεγάλη απόφαση κατά τη διάρκεια της Έκθεσης Μοτοσυκλετών EICMA 2013 στο Μιλάνο.
«Έχουμε δύο χρόνια σκληρής δουλειάς μπροστά μας», ανέφερε. «Στόχος είναι να κερδίσουμε, όπως στα Superbike.»
Τελευταία φορά που συμμετείχε με εργοστασιακή ομάδα στα MotoGP η Aprilia ήταν το 2004, με αναβάτες τους Shane Byrne και Jeremy McWilliams, πάνω στη σέλα της τρικύλινδρης RS Cube.
Την επόμενη χρονιά η εταιρεία, επικαλούμενη οικονομική στενότητα, αποσύρθηκε από την κατηγορία. Για τους ίδιους λόγους ακολούθησαν αργότερα οι Kawasaki και Suzuki, φτωχαίνοντας τους αγώνες.
H Aprilia επέστρεψε ημιεπίσημα το 2012, μετά την εγκαθίδρυση της υποκατηγορίας CRT, προσφέροντας σε ιδιωτικές ομάδες μια εξελιγμένη έκδοση της RSV-4R που έχει πάρει 2 τίτλους στο Παγκόσμιο Superbike.
Η μοτοσυκλέτα ήταν η απολύτως καλύτερη των CRT και πήρε τον άτυπο τίτλο της υποκατηγορίας της τα δύο επόμενα χρόνια, με αναβάτη τον Aleix Espargaro. Στα υπέρ της η ευκολία οδήγησης, η ομοιογένειά της και το εξελιγμένο λογιστικό διαχείρισης κινητήρα και περιφερειακών ηλεκτρονικών. Στα κατά: η χαμηλότερη ιπποδύναμη.
Τώρα, οι κανονισμοί αλλάζουν πάλι, οι CRT φεύγουν από τη μέση και αντικαθίστανται από την κατηγορία «Open». Έχουν χιούμορ αυτοί στην Επιτροπή MotoGP, καθώς η νέα κατηγορία παρότι ονομάζεται έτσι, έχει πολύ πιο περιορισμένες ελευθερίες στις προδιαγραφές της.
Η κατάργηση των CRT το 2014 έφερε την Aprilia μπροστά σε ένα δίλημμα. Είτε θα κατέβαζε εργοστασιακή ομάδα με ενιαία CPU και εργοστασιακό λογισμικό, 5 κινητήρες ανά αναβάτη ανά σαιζόν και 20 λτ. καυσίμου ανά αγώνα, είτε ομάδα «Open» με ενιαία CPU και λογισμικό (των Magneti Marelli και Dorna) 12 κινητήρες ανά σαιζόν ανά αναβάτη και 24 λτ. ανά αγώνα.
Πριν παρθεί η απόφαση, ή ίσως επειδή η απόφαση που πάρθηκε από τη διοίκηση δεν του ήταν αρεστή, πριν λίγες εβδομάδες η ομάδα πίσω από την ART συγκλονίστηκε από ισχυρή βόμβα: το αφεντικό της, o Gigi Dall’ Igna αποφάσισε να μεταπηδήσει στην Ducati.
Η αβεβαιότητα που δημιουργήθηκε, οδήγησε τις ομάδες μακριά από την Aprilia προς όφελος της Honda, αφού τόσο η «πρωταθλήτρια CRT» Aspar όσο και η Cardion AB σαλτάρισαν στο καράβι του RC1000R (Honda Production Racer).
Η αποσκίρτηση πόνεσε την Aprilia που αποφάσισε να αποκαλύψει τις προθέσεις της για το 2016, σε μια προσπάθεια να πείσει τις ομάδες της Open ότι έχει «σοβαρές προθέσεις». H μοναδική ομάδα που θα συνεχίσει το 2014 με μοτοσυκλέτα της είναι η Paul Bird Motorsports.
Οι τεχνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τώρα οι μηχανικοί της είναι γιγάντιες, όπως ακούγεται όμως, υπάρχει μία ακόμη αλλαγή κανονισμών στα σκαριά για το 2016, η οποία θα κάνει το έργο τους πιο… ελαφρύ.