Δεκατέσσερα χρόνια μετά την πρώτη της προσπάθεια με την αμερικανική Designworks (2002), η ΒΜW παρουσίασε πρόσφατα ένα σύστημα head up display (HUD) για κράνη με σκοπό να βελτιώσει την ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών.
Συστήματα HUD (προβολής στο ύψος των ματιών) προσφέρονται εδώ και λίγα χρόνια ήδη από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η παρουσίαση του συστήματος έγινε στην Έκθεση Consumer Electronics Show στο Λας Βέγκας. Για τη δημιουργία του η BMW στηρίχτηκε στην τεχνολογία της καλιφορνέζικης DigiLens, η οποία ειδικεύεται σε παρόμοια συστήματα. H DigiLens θέλει να προσφέρει το σύστημά της και σε άλλους κατασκευαστές κρανών.
Το σύστημα χρησιμοποιεί την τεχνολογία καθοδήγησης οπτικών κυμάτων για να προβάλει ολογραφικά δεδομένα ή εικόνες σε μια διαφανή μικροοθόνη στο ύψος των ματιών του αναβάτη.
Τα δεδομένα ενημερώνουν για την κατάσταση της κυκλοφορίας, των δρόμων ή άλλων οχημάτων στην περιοχή όπου οδηγεί ο δικυκλιστής. Με τον τρόπο αυτό τού προσφέρει τη δυνατότητα σημαντικών ή και κρίσιμων επιλογών για την πορεία και την ασφάλειά του σε πραγματικό χρόνο και ενώ συνεχίζει να οδηγεί.
Επί πλέον, μια έκδοση του συστήματος θα περιλαμβάνει και κάμερες υψηλής ανάλυσης που θα εποπτεύουν το δρόμο μπροστά και πίσω, ενσωματώνοντας παράλληλα και εσωτερικά ηχεία/ακουστικά.
Η οφθαλμοϋψής προβολή σημαίνει ότι ο μοτοσικλετιστής δεν είναι αναγκασμένος να αποσύρει κάθε τόσο το βλέμμα του από τον δρόμο για να ελέγξει κάποια οθόνη, ενέργεια που αναγνωρίζεται ως παράγων κινδύνου κατά την οδήγηση.
Ο αναβάτης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ποια ακριβώς δεδομένα θα προβάλλονται από το σύστημα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της BMW, οι δυνατότητες του up display περιλαμβάνουν την προβολή στοιχείων για την πίεση αέρα στα λάστιχα, το λάδι του κινητήρα, τον όγκο του απομένοντος καυσίμου, την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας, τη σχέση στο κιβώτιο, τα σήματα ΚΟΚ στον δρόμο, αλλά και για τυχόν ενημερώσεις σχετικά με έργα ή επικίνδυνα σημεία κατά μήκος της διαδρομής.
Τα κράνη της BMW που θα περιλαμβάνουν το σύστημα HUD θα ενσωματώνουν έναν μίνι υπολογιστή, ενώ οι παράμετροι της προβολής θα ελέγχονται από το γνωστό κυκλικό πολυχειριστήριο της εταιρείας, δίπλα στο αριστερό γκριπ. Σύμφωνα με την DigiLens το σύστημα απεικόνισης είναι τόσο μικρό σε διαστάσεις που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από διοπτροφόρους αναβάτες.
Το καλύτερο, λένε όσοι παρακολούθησαν από κοντά την παρουσίαση του συστήματος, είναι πως μπορεί να ενσωματωθεί και σε παλαιά, ήδη χρησιμοποιούμενα κράνη, χωρίς να επηρεάζει την άνεση ή την ασφάλεια που προσφέρουν.
Προφανώς το κράνος όταν βγει στην παραγωγή θα μπορεί να συνδεθεί και με το σύστημα Cooperative-Intelligent Transportation Systems (C-ITS) το οποίο η γερμανική εταιρεία αναπτύσσει από κοινού με τους μοτοσυκλετιστικούς γίγαντες Honda και Yamaha, προκειμένου να προωθήσει τη ασύρματη διασύνδεση των μοτοσυκλετών στον δρόμο. Η συνεργασία θυμίζουμε ανακοινώθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2015 και αποτελεί πολύ ελπιδοφόρο μήνυμα για την οδική ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών.
Δείτε το σχετικό video που παρουσιάζει το σύστημα
Θανάσης Χούντρας