Μπορεί να φαίνεται ότι υπάρχει αντιπαλότητα ανάμεσα τους, όπως αποδεικνύεται όμως ο ένας έχει την ανάγκη του άλλου.
Από τη μια πλευρά βρίσκεται το διαδίκτυο που τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει κατά πολύ την εμπιστοσύνη του κοινού που του δείχνει την προτίμηση του αλλά έχει ένα πρόβλημα να αντιμετωπίσει. Το γεγονός της αξιοπιστίας με «ψευδείς ειδήσεις» (fake news).
Από την άλλη οι εκδότες των εφημερίδων, που μολονότι τα τελευταία χρόνια έχουν καταρρακωθεί από την συρρίκνωση της παραδοσιακής διαφημιστικής αγοράς, συνεχίζουν να παράγουν ποιοτική πληροφόρηση.
Πως θα μπορούσαν να συνεργαστούν; Τον τρόπο αυτό φαίνεται πως αναζητούν και οι δυο καθώς οι γίγαντες του διαδικτύου, όπως το Facebook, ή η Google, το 2017 θα νέμονται το 46,6% της παγκόσμιας ψηφιακής διαφήμισης. Κίνητρο ισχυρό για μια συνεργασία που θα αποδώσει.
Την τελευταία πρωτοβουλία σε αυτό το επίπεδο την είχε ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ, την οποία μάλιστα ανακοίνωσε και επίσημα.
Πρόκειται για μία πειραματική λειτουργία της υπηρεσίας Instant Articles (Στιγμιαία Άρθρα), η οποία είχε δημιουργηθεί από το 2015 και είχε ως στόχο να προσφέρει άμεσα τα νέα στους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Στόχος της ανακαινισμένης λειτουργίας του Instant Articles είναι να αποτρέψει τις εφημερίδες να εγκαταλείψουν την πλατφόρμα αυτή παροχής ειδήσεων εξαιτίας της μικρής ανταποδοτικότητας (όπως έχουν πράξει είδη οι Wall Street Journal, New York Times, Forbes).
Είναι σαφές πως από μόνη της η διαφήμιση που επιτυγχάνεται μέσω του Facebook δεν είναι αρκετή για τις ανάγκες των εκδοτών και για τον λόγο αυτό το μέσω κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να τους κρατήσει στην πλατφόρμα, δοκιμάζει πλέον μία άλλη πηγή εσόδων. Αποφάσισε να προωθεί συνδρομές και εγγραφές χρήστη στο περιεχόμενο των εφημερίδων εκείνων που μετέχουν στο Instant Articles όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ποια θα είναι η διαδικασία; Θα υπάρχει αρχικά δωρεάν ανάγνωση κάποιου αριθμού ειδήσεων, μετά την συμπλήρωση του οποίου θα εμφανίζεται η ειδοποίηση (paywall) που σημαίνει πως θα πρέπει κάποιος να είναι πλέον συνδρομητής ώστε να έχει την πλήρη πρόσβαση στα νέα.
Μεταξύ των πιθανών υποθέσεων για την ενίσχυση της λειτουργίας αυτής είναι και η δυνατότητα το Facebook να μεταφέρει άμεσα τα στοιχεία του χρήστη στην εφημερίδα, η οποία κατόπιν θα μπορεί ανεξάρτητα να χειρισθεί την οικονομική συναλλαγή της με τον αναγνώστη.
Λίγες ημέρες νωρίτερα και η Google ανακοίνωσε κάτι παράλληλο, πως θα ευκολύνει περισσότερο τη διαδικασία πληρωμής των συνδρομών για άρθρα προς τους εκδότες.
Εκείνο λοιπόν που απομένει είναι να δούμε αν θα αποδώσει τελικά η συνεργασία τους στην πράξη.
Ήδη πάντως από τον περασμένο Φεβρουάριο, έχοντας να αντιμετωπίσει την πίεση από τους εκδότες και τις κανονιστικές ρυθμίσεις (για την ιδιωτικότητα, τους φόρους, τον ανταγωνισμό, την δέσμευση μεγάλου τμήματος της διαφημιστικής αγοράς, τα fake news), αλλά και τον ανταγωνισμό από την Google (που έχει διαθέσει την υπηρεσία Digital News Initiative, μία πρωτοβουλία για την προώθηση ποιοτικής δημοσιογραφίας) το δίκτυο του Ζούκερμπεργκ ανακοίνωσε την λειτουργία του Facebook Journalism Project.
Αυτό το σχέδιο περιλαμβάνει διαφορετικές πρωτοβουλίες: ανταλλαγή αφενός των δεδομένων που προκύπτουν από τη διάδραση των αναγνωστών με τα περιεχόμενα του υλικού των εφημερίδων που παρουσιάζονται στο Facebook, ψηφιακή καταγραφή των χρηστών, διαφημιστική διατίμηση των βίντεο και των Instant Articles και όπως προαναφέρθηκε προώθηση των προσφορών, συνδρομών και εγγραφών στις εφημερίδες που μετέχουν στο Instant Articles.
Έμφαση ωστόσο θα δοθεί και στο να προβάλλονται καλύτερα τα ποιοτικά περιεχόμενα μέσα στο μέσω κοινωνικής δικτύωσης. Μόλις προ δύο ημερών το Facebook έχει αρχίσει να προσθέτει τους λογότυπους των εφημερίδων δίπλα στα άρθρα που παρουσιάζει στα τμήματα του trending και του search. Και μάλιστα ευκρινώς, ώστε να παρέχει στους αναγνώστες τη βεβαιότητα ότι προέρχονται από αξιόπιστη πηγή. Σιγά σιγά, η καινοτομία τούτη θα αρχίσει να εμφανίζεται στις σελίδες Facebook όλων των χωρών.
Όπως τονίζει Ζούκερμπεργκ, το Facebook φιλοδοξεί ώστε η κοινότητά του να είναι καλά πληροφορημένη και να αποκομίζει γνώσεις. «Κι αυτό δεν μπορούμε να το επιτύχουμε χωρίς τους δημοσιογράφους, αλλά αντιλαμβανόμαστε επίσης πως οι νέες τεχνολογίες καθιστούν ακόμη πιο δύσκολο στους εκδότες να χρηματοδοτήσουν μία αξιόπιστη σε όλους δημοσιογραφία», τονίζει ο ίδιος και προσθέτει:
«θα πειραματισθούμε νέους τρόπους για να αυξήσουμε τις συνδρομές τους. Εάν οι αναγνώστες γίνουν συνδρομητές επειδή είδαν τις ειδήσεις στο Facebook, τα έσοδα θα μεταβιβάζονται άμεσα στους εκδότες που εργάζονται σκληρά για να αποκαλύπτουν την αλήθεια και το Facebook δεν θα καρπώνεται ούτε ένα λεπτό. Αυτό θα ξεκινήσει στα τέλη του έτους με μία μικρή ομάδα από Αμερικανούς και Ευρωπαίους εκδότες. Μετά θα ακούσουμε και τα δικά τους σχόλια».