Οι χειριστικοί άνθρωποι διαθέτουν μια ευρεία γκάμα τακτικών για να επηρεάζουν τους άλλους και να τους πείθουν να κάνουν αυτό που θέλουν.
Οι καλύτεροι στο είδος τους μπορούν να σε «λυγίσουν» χωρίς καν να το καταλάβεις. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι για να προστατευτείς αν αναγνωρίζεις αυτές τις συμπεριφορές και είσαι προετοιμασμένος να τις αντιμετωπίσεις.
Ακολουθούν τρεις από τις πιο κοινές τακτικές που μπορείς να συναντήσεις, σύμφωνα με το Inc, ιδιαίτερα στον επαγγελματικό χώρο, μαζί με πρακτικούς τρόπους για να τις διαχειριστείς.
1. Υπερβολικός Έπαινος
«Είσαι καταπληκτικός! Μόνο εσύ μπορείς να λύσεις αυτό το πρόβλημα. Δεν ξέρω τι θα έκανα χωρίς εσένα». Αν ακούσεις τέτοια λόγια από έναν πελάτη, συνάδελφο ή συνεργάτη χωρίς να νιώθεις πως έχεις κάνει κάτι ιδιαίτερο για να τα αξίζεις, να είσαι προσεκτικός.
Αυτή η τακτική, γνωστή και ως «love bombing», χρησιμοποιείται για να σε «ψαρέψει» συναισθηματικά. Αφού συνηθίσεις στους επαίνους και στην αίσθηση ότι σε χρειάζονται, ο χειριστικός άνθρωπος μπορεί ξαφνικά να σταματήσει τον έπαινο, αφήνοντάς σε να νιώθεις ανασφαλής.
Πώς να το σταματήσεις: Αναγνώρισε ότι αυτό μπορεί να είναι τακτική χειραγώγησης. Κράτησε μια αντικειμενική άποψη για τη σχέση σου με τον χειριστικό άνθρωπο και μην παίρνεις πολύ στα σοβαρά τα κομπλιμέντα τους. Έτσι, αν σταματήσουν, δεν θα σε επηρεάσει.
2. Εμπλοκή Τρίτων
Έχεις ποτέ βρεθεί σε κατάσταση όπου νομίζεις ότι έχεις κλείσει μια συμφωνία, αλλά ξαφνικά εμφανίζεται κάποιος τρίτος, π.χ. ένας συνάδελφος ή ένας σύμβουλος, που αλλάζει τα δεδομένα; Αυτή η τακτική, γνωστή ως «τριγωνοποίηση», χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει ένταση ανάμεσα σε σένα και τους άλλους, ενώ ο χειριστικός άνθρωπος παρακολουθεί από την ασφάλεια του παρασκηνίου.
Πώς να το σταματήσεις: Μην βλέπεις τον τρίτο ως εχθρό. Θυμήσου ότι και εκείνος μπορεί να είναι θύμα χειραγώγησης. Αντί να εμπλακείς σε ανταγωνισμό ή διαμάχη, προσπάθησε να διατηρήσεις τη συνεργασία και να συμφωνήσετε να μην «παίζετε το παιχνίδι» του χειριστικού ατόμου.
3. Σιωπή και Αποκλεισμός Επικοινωνίας
Όλοι έχουμε βιώσει τη σιωπή ως μέσο χειραγώγησης. Ίσως κάποιος σταματήσει να απαντά στα μηνύματά σου, σε αποκλείσει από σημαντικές συζητήσεις ή αποφεύγει να σου μιλήσει όταν βρίσκεστε στον ίδιο χώρο. Αυτό το «σιωπηλό μποϊκοτάζ» μπορεί να είναι εξαιρετικά επώδυνο. Όπως σημειώνουν ειδικοί, αυτή η τακτική της «σιωπής» ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τον φυσικό πόνο.
Πώς να το σταματήσεις: Κατανόησε ότι πρόκειται για μια τακτική χειραγώγησης και μην την παίρνεις προσωπικά. Διατήρησε την ψυχραιμία σου και ζήτησε τις πληροφορίες που χρειάζεσαι με επαγγελματικό τρόπο, π.χ. γραπτώς. Μην δείχνεις εκνευρισμό ή απογοήτευση, καθώς αυτά ενισχύουν την «ευχαρίστηση» που αντλεί ο χειριστικός από τη συμπεριφορά του.
Το πιο σημαντικό βήμα
Η κατανόηση των τακτικών χειραγώγησης είναι το πρώτο βήμα για να προστατευτείς. Είτε πρόκειται για υπερβολικούς επαίνους, εμπλοκή τρίτων ή σιωπή, η ψυχραιμία και η στρατηγική αντίδραση μπορούν να σου δώσουν τη δύναμη να αντισταθείς. Μην ξεχνάς ότι ο στόχος είναι να διατηρήσεις τον έλεγχο της κατάστασης και να μην πέσεις στην παγίδα του χειρισμού.