Αυξάνονται οι φωνές διαμαρτυρίας των φιλολόγων για τις επικείμενες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου που μειώνει τις ώρες Λογοτεχνίας Γενικής από 2 σε 1, ενώ καταργεί τη διδασκαλία του «Επιταφίου» του Περικλή.
Μετά την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων και τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αναπληρωτών Φιλολόγων και ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Λακωνίας εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του σχετικά με τη σχεδιαζόμενη μείωση των φιλολογικών μαθημάτων στο Ενιαίο Λύκειο, όπως αυτή προτάθηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, κ. Τάσο Κουράκη, στις 9/5/2015.
«Μάλιστα τονίζεται πως με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την πρόταση για μείωση των ωρών του μαθήματος της Λογοτεχνίας από δύο ώρες εβδομαδιαίως σε μία (!) καθώς και για την κατάργηση της διδασκαλίας του “Επιτάφιου” του Περικλή. Η απόφαση για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στη Γ΄ Λυκείου, ύστερα από την κατάργηση της Λογοτεχνίας θεωρητικής κατεύθυνσης ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, καταδεικνύει την προχειρότητα και την έλλειψη επιστημονικού σχεδιασμού του νέου ωρολογίου προγράμματος.
Ο εκτοπισμός του μαθήματος της Λογοτεχνίας, ενός μαθήματος πρωταρχικής σημασίας για τη θεμελίωση της προσωπικότητας των νέων σε κοινωνικό, πολιτικό και ηθικό επίπεδο, όπως επίσης και για τη διαμόρφωση της κοινωνικοπολιτικής, ιστορικής και πολιτισμικής συνείδησης των νέων, εγείρει πραγματικά πολλά και ποικίλα ερωτηματικά και μας οδηγεί στην αναζήτηση των επιστημονικών ερεισμάτων με βάση τα οποία ο αναπληρωτής υπουργός οδηγήθηκε σε μία τέτοια πρόταση. Μάλιστα, τα ερωτηματικά αυτά αυξάνονται γεωμετρικά, όταν όλοι μας θυμόμαστε ότι ο ίδιος ο κ. Τάσος Κουράκης τον περασμένο Νοέμβριο από τη θέση του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, είχε ασκήσει δριμεία κριτική στον τότε υπουργό Παιδείας, κ. Ανδ. Λοβέρδο, γιατί είχε προτείνει την αφαίρεση της Λογοτεχνίας από τις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού και τα Επιστημονικά Πεδία Εξειδίκευσης (β/ ΕΠΕ-Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες, γ ΕΠΕ Επιστήμες Υγείας και δ/ ΕΠΕ Επιστήμες Οικονομίας, Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες), κριτική που είχε οδηγήσει στην υπαναχώρηση του τότε υπουργού. Το επιχείρημα του κ. Κουράκη τότε ήταν ότι οι τέχνες και ο πολιτισμός είναι αναγκαίο αντιστάθμισμα της επέλασης του τεχνολογικού πολιτισμού (σχετικά βλ. http://www.esos.gr/arthra/38268/t-koyrakis-sto-podi-vgazete-kai-ti-logot…). Πώς, λοιπόν, λίγους μήνες αργότερα, ο ίδιος από τη θέση του αναπληρωτή υπουργού οδηγείται σε μία τέτοια επιλογή» αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους.
Ο Σύνδεσμος συνεχίζει αναφέροντας ότι «την έντονη δυσαρέσκειά μας επίσης πυροδότησε και η πρόταση για την αφαίρεση του μαθήματος «Περικλέους Επιτάφιος» από το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου. Η αφαίρεση ενός μαθήματος που συμπυκνώνει την ιδέα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, τη μήτρα στην οποία κυοφορήθηκαν οι σύγχρονες παγκόσμιες δημοκρατίες, είναι εγκληματική και πολύ περισσότερο σε μία εποχή κατά την οποία παρατηρείται αυξανόμενη άνοδος του φασισμού ακόμα και στη χώρα μας. Για ποιους λόγους, άραγε, ένα κείμενο που πρεσβεύει τις αρχές της ισονομίας, της ειρήνης, της αξιοκρατίας, της φιλαλληλίας και επομένως διαχρονικό και επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε, εξοβελίζεται έτσι εύκολα από τα ελληνικά σχολεία; Σας θυμίζουμε ότι ο Επιτάφιος αποτελεί ένα έργο που υμνεί την ελεύθερη έκφραση της προσωπικότητας, προβάλει τις βασικές αξιακές αρχές της δημοκρατίας και παράλληλα εμπνέει τον σεβασμό στους νόμους, αρχές απαραίτητες για την διαμόρφωση ελεύθερων και δημοκρατικών συνειδήσεων. Άλλωστε, οι παράμετροι αυτές κατέστησαν το συγκεκριμένο κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας ένα πραγματικά διαχρονικό και οικουμενικό μανιφέστο των δημοκρατικών αρχών, σεβαστό και αναγνωρισμένο από τη διεθνή επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα. Πώς είναι δυνατόν, λοιπόν, το κατεξοχήν μάθημα σφυρηλάτησης της δημοκρατικής συνείδησης των νέων και μετάγγισης βασικών αξιακών αρχών να αφαιρείται από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας που το γέννησε αντί για να ενισχύεται και να αναβαθμίζεται;».
Ο Σύνδεσμος κλείνει αναφέροντας πως «τα ανωτέρω, λοιπόν, μας υποχρεώνουν να εκφράσουμε για μία ακόμα φορά την έντονη ανησυχία μας για τις επιλογές σας στο σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου και να σας καλέσουμε να επαναπροσδιορίσετε τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και όχι τις συντεχνειακές επιταγές, γεγονός που αναπόφευκτα σας οδηγεί να δώσετε στα γλωσσικά μαθήματα τη θέση που τους αρμόζουν στο ελληνικό σχολείο».